Kirjoittaja Aihe: Tunturi SS 82-83 kunnostusta  (Luettu 26633 kertaa)

Elokuu 06, 2013, 21:54:50 ip
Vastaus #60

Jarmo.Peltola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 682
http://www.freewebs.com/pappamopedit/photos/Muuta/HPIM0951.JPG ja http://kuvat2.huuto.net/a/58/23261d271c3972f6d08d9e84afe05-orig.jpg vähän huonoja kuvat mitä netistä löyty, mutta eiköhän niistä selvää jotenki saa.. samaa mittarin kiinnikettä on käytetty joissain muissakin tunturin malleissa, ainakin pappa tunturissa

Kolmiomittarin kiinnike ei sovi supersporttiin
Kuvassa vasemmalla kolmiomittarin kiinnike ja oikella SS kiinnike

[ylläpito on poistanut liitteen]

Elokuu 10, 2013, 01:25:31 ap
Vastaus #61

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Sen siitä sai kun luuli kaiken olevan melkein loppusuoralla. Mopo tuli takaisin huollosta tänään, pinnoja oli kiristetty ja ohjainlaakeristoa kiristetty, sylinteri porattu ja uusi mäntä laitettu. Kytkimelle ja mittarin pyörittimelle ei ehtinyt ukko mitään tehdä, tai tarkemmin ottaen hän koki ettei vaihde sisällä oleva vinkuna ollut niin vakavaa.

Yritin aiemmin jo tuota pyöritintä korjailla. En vain mitenkään saanut sitä pyöritintä pysymään paikoillaan niin että pyörittimen "hampaat" pysyisivät siinä etunavan urissa. Koko paketti luiskahti aina ulospäin ja lopputulos näyttää nyt tältä:



Yritin moneen kertaan eri tavoilla, mutta aina lopputulos näyttää samalta. Mielessä kävi josko akselin lukkomutteri olisi liian paksu ja se puolestaan estää pyörittimen kiristämistä etunapaa vasten. Osaako joku heittämällä sanoa minkä levyinen teillä on tuo lukkomutteri ollut? Toinen vaihtoehto on että pyöritin on jotenkin kärsinyt ja vääntynyt niin ettei se enää sovi tuohon mitenkään. Tai sitten yritin vain asentaa koko höskää aivan väärin ja tein jotain typerää siinä sählätessäni. Onko kellään ideoita mitä tuolle voisi tehdä? Yritin katsoa uusien pyörittimen kuvia, mutta kyllä ne omaan silmään aika samalta näyttää kuin tuo vanhakin.

Kytkimen aion kyllä rempata, pitää saada tuo vinkuna pois. Seuraavaksi hankin ne sokkapihdit ja alan tutkimaan mitä duuni pitää sisällään.


Elokuu 10, 2013, 01:56:04 ap
Vastaus #62

petrirautio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 53
Kyllä kait pyörittimen saa pysymään, muttaa vaatii tarkkaa "shimmaamista", tai miksi sitä kampiakselin sovitusta prikoilla sanottiinkaan(?).
Ensin pyöritin puhtaaksi sisältä ja kunnon voitelu, sitten vääntää sakarat oikeaan asentoon. Sitten vaan ottaa rengas syliin ja ohuilla prikoilla ja tarvittaessa useamman paksuisilla muttereilla hakea kohta jossa juuri ja juuri pyörii kevyesti ilman että sakarat painuu liikaan rengasta vasten ahistaen pyörimistä.
Akselin kiinnitysmutterin kiristys etuhaarukan alapäähän hiukan vielä kiristää pyöritintäkin, joka täytyy ottaa huomioon jos oikein tarkaksi menee.

Elokuu 10, 2013, 02:38:31 ap
Vastaus #63

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50


Melko tarkkaan noin se on tällä hetkellä kasattuna. Mihin niitä shimmejä pitäisi yrittää laittaa jotta tilanne mihinkään muuttuisi? Tämä on varmasti itsestäänselvää mutta nyt ei näytä oikein uppoavan tähän jästipäähän?

Elokuu 10, 2013, 08:17:57 ap
Vastaus #64

Timo Heikkinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 143
Sen siitä sai kun luuli kaiken olevan melkein loppusuoralla. Mopo tuli takaisin huollosta tänään, pinnoja oli kiristetty ja ohjainlaakeristoa kiristetty, sylinteri porattu ja uusi mäntä laitettu. Kytkimelle ja mittarin pyörittimelle ei ehtinyt ukko mitään tehdä, tai tarkemmin ottaen hän koki ettei vaihde sisällä oleva vinkuna ollut niin vakavaa.

Yritin aiemmin jo tuota pyöritintä korjailla. En vain mitenkään saanut sitä pyöritintä pysymään paikoillaan niin että pyörittimen "hampaat" pysyisivät siinä etunavan urissa. Koko paketti luiskahti aina ulospäin ja lopputulos näyttää nyt tältä:



Yritin moneen kertaan eri tavoilla, mutta aina lopputulos näyttää samalta. Mielessä kävi josko akselin lukkomutteri olisi liian paksu ja se puolestaan estää pyörittimen kiristämistä etunapaa vasten. Osaako joku heittämällä sanoa minkä levyinen teillä on tuo lukkomutteri ollut? Toinen vaihtoehto on että pyöritin on jotenkin kärsinyt ja vääntynyt niin ettei se enää sovi tuohon mitenkään. Tai sitten yritin vain asentaa koko höskää aivan väärin ja tein jotain typerää siinä sählätessäni. Onko kellään ideoita mitä tuolle voisi tehdä? Yritin katsoa uusien pyörittimen kuvia, mutta kyllä ne omaan silmään aika samalta näyttää kuin tuo vanhakin.

Kytkimen aion kyllä rempata, pitää saada tuo vinkuna pois. Seuraavaksi hankin ne sokkapihdit ja alan tutkimaan mitä duuni pitää sisällään.

eikö tuo ole oikein? Itsella on/ollut useampi tuna ja kaikissa samallalailla... eihän siitä ole kulunut pyörijän käret jo niin lyhyeksi jostain syystä et ei yllä napaan enää?

Ota pyörijä irti ja käännä peltejä hieman.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 10, 2013, 08:22:39 ap kirjoittanut Timo Heikkinen »

Elokuu 10, 2013, 14:34:02 ip
Vastaus #65

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Mittari toimii monen tunnin äheltämisen jälkeen. Jouduin loppujen lopuksi hiomaan lukkomutteria ohuemmaksi. Nyt näyttää vauhditkin oikein gps:ää vasten.  Nyt häärään ohjauslukon kanssa. Ensin meni tunti vanhaa poraillessa ja nyt tuo Forten tarvikelukko jämähti tuohon eikä suostu uppoamaan paikalleen. Yritin jopa varovasti vasaroida ja eihän siinä messingin epämuodostumisen lisäksi mitään käynyt. Nyt ei avainkaan mene lukkoon.

Turhauttavaa, onko tuon asentamisessa joku catch 22 mitä en taas tajunnut?

Elokuu 10, 2013, 15:04:45 ip
Vastaus #66

lassi paavola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 836
  • mopolla pääsee :)
se on on, juuri tätä tuttua uusien "tarvike" osien kanssa....,
ite joutui  lukkopesää "sorvaamaan", "tarvike" toimii nytten, mutta orginaali lukkoa ei voi enää laittaa kun jää väljäksi,  :(

Elokuu 10, 2013, 19:31:34 ip
Vastaus #67

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Liityn tähän Forte-vihaklubiin. Sain harjoitella lukkopesän porausta toiseen kertaan. Osaako joku sanoa saako alkuperäisiä lukkoja vielä jostain? Kaiken lisäksi katkesi kaksi (!) perkeleen kallista Cobalt poraa Forten roskaa poratessa. 40€ meni siinä harakoille.

Elokuu 11, 2013, 14:58:14 ip
Vastaus #68

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Löytyi Scatterista alkuperäinen Neiman-lukko. Myyvät Pv:hen sopivana, mutta näyttää samalta vehkeeltä. Tappi vain eri muotoinen. Toivoa sopii että tämä menee paikalleen.

Elokuu 11, 2013, 15:22:45 ip
Vastaus #69

Timo Heikkinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 143
Löytyi Scatterista alkuperäinen Neiman-lukko. Myyvät Pv:hen sopivana, mutta näyttää samalta vehkeeltä. Tappi vain eri muotoinen. Toivoa sopii että tämä menee paikalleen.

joo niin kyllä äkkiä näyttäs... infoa tänne kävikö niin tietää omiin touhuta uudet lukot kun kiinan lukko pussissa ollu jo vuosia niin ei tarvii sen kans hermoilla

Timo

Elokuu 11, 2013, 22:35:53 ip
Vastaus #70

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Näin kunnon vasta-alkajan elkein ryssin sisäänajon eilen kardinaalisesti. Herkimmässä vaiheessa ajelin surutta miten sattuu ja ihmettelin kaasarin touhuja. Putsasin kaasarin ja tajusin mokani. Nyt sitten tänään ajelin 120km kolmosella vedättelemättä ja loraus lisää öljyä tankissa. Saa nähdä auttaako enää.

Uusi mäntä sirittää niin perkeleesti paitsi kaasuttaessa. Mittarinvaijeri katkesi mittarin päästä, ruiskin crc:tä mittariin ja toivon että auttaa. Pitää uusi vaijeri taas tilata. Huoh. Ilmoittelen miten lukon kanssa käy.

Elokuu 12, 2013, 07:28:24 ap
Vastaus #71

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Ja kytkimen alkuperäinen vinkunahan johtui siitä että sähläsin vaihteiden kanssa. Nyt tajusin pidempään ajaessani että jokaisen vaihteen välissä on vapaa nimenomaan alaspäin vaihtaessa. Pitää runtata aika tunteella ettei niin käy, ihan eri tuntuma kuin ylöspäin vaihtaessa. Kuulostaa taas uusien asioiden opettelulta? =)

Elokuu 13, 2013, 00:15:19 ap
Vastaus #72

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Ei ilmeisesti sovi pv:n Neiman tähän Tunturiin. Pitää kokeilla uudestaan tuon Forten kanssa.

Elokuu 13, 2013, 01:15:31 ap
Vastaus #73

Rainer Grandell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2809
  • Take a Break
Näin vastasi kaikkivaltias;

Hei,
On valitettavaa jos näin on käynyt kohdallasi. Reklamaatiot tulee hoitaa heti kun on huomannut tuotteessa olevan virheen ja aina liikkeen kanssa, joka tuotteen on myynyt. Esimerkiksi mainitsemissasi ohjainlaakerisarjoista ei ole meille kantautunut ongelmia, saatika muista osista, joista nyt tämä suuri yleisö puhuu mahdollisesti jopa kahdeksan vuoden hiljaiselon jälkeen. Jos tuotteissamme on ongelmia, niin kyllä niihin reagoimme välittömästi, koska saamme niistä varmasti heti palautteen jälleenmyyjiemme kautta.
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Elokuu 14, 2013, 09:56:28 ap
Vastaus #74

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Kyllähän tässä sitten on pahanlaatuinen informaatiokatkos jossain välissä. Sain taas toisen Forten ohjauslukon jumiutumaan runkoon vaikka pienensin lukkoa ja viilasin lukkopesää.