Kirjoittaja Aihe: Tunturi SS 82-83 kunnostusta  (Luettu 26350 kertaa)

Elokuu 14, 2013, 21:10:32 ip
Vastaus #75

Heimo Harju

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 185
Kokeilepa saatko ronkittua lukkorunkoa ulospäin emäputken keskireiästä jollain koukkupäisellä raudalla,lukko voi jumittaa keulan kääntyvään osaan jos siinä oleva reikä on ahdas.Olen joutunut poraamaan reikiä isommaksi ja se onnistuu keulaa purkamatta jos lukko on pois pesästään.

Elokuu 14, 2013, 23:48:36 ip
Vastaus #76

harri ojala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1283
en ole jaksanut lukea läpi koko ketjua,mutta 10mm poralla lukkorungon läpi aina ennen lukon asennusta.

Elokuu 22, 2013, 14:52:12 ip
Vastaus #77

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Huoh. Nyt on taas mopo huollossa. Yritin asentaa tarvikeyläkäyrää huonolla menestyksellä ja onnistuin katkaisemaan kiinnikepultin sylinteriin pahimmalla mahdollisella tavalla. Siinä sitten yritin porailla pulttia pois ja vinohan siitä reiästä tuli. Tätä yritin sitten korjata väljentämällä käyrän pultinreikiä ja lopputuloksena tietysti se ettei käyrää saanut enää pulteilla pakotettua tiiviiksi.

Ja tämähän johtui siitä että käyrä on väärän mallinen, yritin kotikonstein sitä mätkiä oikean muotoiseksi ja loppujen lopuksi yritin pulteillta vain pakottaa koko hommaa kohdalleen.

Nyt on mopo huollossa ja omat virheet korjataan.

Lukko on edelleen jumissa, yritän tuota Heimon ehdottamaa tapaa vielä ennenkuin poraan tuonkin pois.

Kiitos avusta kaikille!

Elokuu 23, 2013, 22:27:48 ip
Vastaus #78

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50





Sylinterin maalaus, seisontatuen korjaus, magneeton maalinpoisto, ohjauslukko, oikea etuvalo ja sivulaukut. Sitten saa olla valmis. Ketjusuoja on tulossa postissa. Ja niin, ohjausstopparin pitää oletettavasti olla symmetrinen? Oion sen huomenna jos vasaroimalla menee.

Elokuu 26, 2013, 12:44:08 ip
Vastaus #79

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Magneetonkoppa kiiltää nyt niinkuin pitää. Sylinteritkin maalasin, mutta:

Kun kaikki oli valmista ja sylinterit soodapuhalluksen ja kuumamaalin jälkeen todella siistit ja paikallaan, tankkasin liikaa ja koko paska sai bensakasteen. Siinähän kiehui sitten maalit vähän sieltä sun täältä. Eli koko sylinterihomma uusiksi. Osaatteko sanoa että oliko maali huonosti kovettunut/kiinni kuin näin kävi vai pitääkö tuohon joku suojalakka vielä laittaa? Hyvin se on pakoputkessa pysynyt.

Elokuu 26, 2013, 18:34:44 ip
Vastaus #80

Timo Heikkinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 143
Magneetonkoppa kiiltää nyt niinkuin pitää. Sylinteritkin maalasin, mutta:

Kun kaikki oli valmista ja sylinterit soodapuhalluksen ja kuumamaalin jälkeen todella siistit ja paikallaan, tankkasin liikaa ja koko paska sai bensakasteen. Siinähän kiehui sitten maalit vähän sieltä sun täältä. Eli koko sylinterihomma uusiksi. Osaatteko sanoa että oliko maali huonosti kovettunut/kiinni kuin näin kävi vai pitääkö tuohon joku suojalakka vielä laittaa? Hyvin se on pakoputkessa pysynyt.

kuuma maali kuuluis oikeaoppisesti lämmittää lopuksi et se ns kovettus. Aika varmasti ei ollu kuivunu kunnolla kun annoit sille bensa kasteen...

Elokuu 26, 2013, 21:11:30 ip
Vastaus #81

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
Magneetonkoppa kiiltää nyt niinkuin pitää. Sylinteritkin maalasin, mutta:

Kun kaikki oli valmista ja sylinterit soodapuhalluksen ja kuumamaalin jälkeen todella siistit ja paikallaan, tankkasin liikaa ja koko paska sai bensakasteen. Siinähän kiehui sitten maalit vähän sieltä sun täältä. Eli koko sylinterihomma uusiksi. Osaatteko sanoa että oliko maali huonosti kovettunut/kiinni kuin näin kävi vai pitääkö tuohon joku suojalakka vielä laittaa? Hyvin se on pakoputkessa pysynyt.

kuuma maali kuuluis oikeaoppisesti lämmittää lopuksi et se ns kovettus. Aika varmasti ei ollu kuivunu kunnolla kun annoit sille bensa kasteen...

Minä lämmitän sylinterin ja kannen kuumailmapuhaltimella kuumiksi ennen maalausta, vetäisen kuumankestosprayn pintaan ja taas lämmitystä varoen kuitenkin polttamasta maalia pilalle. Hyvin on pysynyt jopa painepesurin pesua.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Elokuu 26, 2013, 21:26:43 ip
Vastaus #82

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Puhaltelin kuumailmapuhaltimella 20 minuuttia maalauksen jälkeen, mutta siitä huolimatta. Pitää kuumentaa ens kerralla vielä huolellisemmin. Ehkä uunissakin.

Elokuu 26, 2013, 21:46:13 ip
Vastaus #83

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
Puhaltelin kuumailmapuhaltimella 20 minuuttia maalauksen jälkeen, mutta siitä huolimatta. Pitää kuumentaa ens kerralla vielä huolellisemmin. Ehkä uunissakin.

Mutta lämmititkö ennen maalausta? Se on tärkeämpää kuin jälkilämmitys, sen teen vaan ihan varuilta.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Elokuu 26, 2013, 23:54:58 ip
Vastaus #84

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
En lämmittänyt ennen, nyt tiedän! Kiitoksia.

Miten tosin tuo maalaaminen, maalaatteko kaiken yli surutta?

Elokuu 27, 2013, 00:26:13 ap
Vastaus #85

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
En lämmittänyt ennen, nyt tiedän! Kiitoksia.

Miten tosin tuo maalaaminen, maalaatteko kaiken yli surutta?

Sylinterin reiän peitoksi voi laittaa maalarinteippiä, samoin palotilan mutta itse maalaan ilman teippauksia, onnistuu kyllä kunhan vähän katsoo minne suihkii.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Elokuu 27, 2013, 23:10:23 ip
Vastaus #86

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Ok, kokeilen uudestaan. Mietin lähinnä sitä miten teippi käyttäytyy kuumentamisen jälkeen. Ehkä tiivistepintoja ei sitten tarvitse niin tarkkaan teippailla.

Elokuu 27, 2013, 23:48:33 ip
Vastaus #87

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
Ei maalia tarvitse aivan sylinterin juureen saadakaan, ei se näy päällepäin.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Elokuu 29, 2013, 17:21:27 ip
Vastaus #88

lassi paavola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 836
  • mopolla pääsee :)
itse laitoin pytyn ranskalaisten seuraksi uuniin (pellin alle suojaan rasvalta) ja sitten maalasin heti perään eikä ole irti lähtenyt, ei edes koneistamolla porautuksessa :laugh:

Syyskuu 08, 2013, 21:30:48 ip
Vastaus #89

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50




Edistystä. Nyt esilämmitin kaikki maalattavat osat, huomasin samalla että maalarinteippi kestää aika hyvin kuumuutta. Suihkin pakoputken ja sylinterit uusiksi. Nyt olisi pesua ja vahaa vailla. Sain foorumin kautta hankittua kelvot sivulaukutkin.