Kirjoittaja Aihe: Tunturi SS 82-83 kunnostusta  (Luettu 26336 kertaa)

Heinäkuu 20, 2013, 21:39:26 ip
Vastaus #15

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Mahtavaa tietoa kaikilta, suurkiitos!

Hyvä vain että pääsen eroon tuosta muovipurkista jossa mittari nyt kolisee. Sopiiko siihen toiseen mittarikoteloon tuo sama mittari? Magneeton värin poistaminen voi olla hankalaa, se on maalattu jollain todella kovalla tavaralla. Tutkin asiaa. Onko sylinteriosan irroittaminen maalausta varten iso urakka?

Pitää lähettää Rainerille viestiä ja harkita vielä tuota alapakoputkijuttua. Joudunko tekemään säätöjä kaasariin jos vaihdan putket?

Mahtavaa että apua ja vastauksia saa tällä tavalla! Kiitos vielä.

Tänään ajelin niin paljon kuin kehtasin kypärättä päristellä metsäteillä. Kone toimii muuten ihan ok ja lähtee hyvin käyntiin, mutta ylämäissä tulee outoja hidastumisia joista en oikein ota selvää. Kone hyytyy hiukan pienessäkin ylämäessä ja kaasua pumppaamalla saa taas vauhtia lisää, yleensä mäen lopussa. Vaihteiden löytäminenkään ei ole ihan helppoa, kakkonen luistaa välillä vapaalle ja useimmiten hyppään suoraan kolmoseen vaikka yritän kakkosta. Tottumiskysymys ehkäpä.

Miten puhdistaisitte tuon pyörittimen(Huret se on muuten), tuo vaalea nipa on vain suora reikä sisään, korkki lienee kadonnut tai murtunut?

-Mikael Gustafsson

Liitteenä vielä kuva mittaristosta, onko tämä se oikea minkä Rainerilta voi ostaa?


[ylläpito on poistanut liitteen]

Heinäkuu 20, 2013, 22:42:12 ip
Vastaus #16

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
Väärä mittaristo, tuo ns kukkapurkkimittaristo oli viimeisissä Sporteissa ja 77-79 SuperSporteissa.

Katso täältä mopopuolen myyntipalstalta mittarikotelosta kuvat tai AMAn sivuilta millainen kuuluu olla.

Nostin myynti-ilmoituksen ensimmäiseksi niin ei tarvitse etsiä.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 20, 2013, 22:43:58 ip kirjoittanut Kari Vähäkainu »
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Heinäkuu 20, 2013, 23:26:38 ip
Vastaus #17

Henry Siirilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7
Noista AMA:n kuvista ja muistakin kuvista niin olisi mukava jos niissä olis kuvatun mopon runkonumero niin se helpottaisi osien täsmentämistä omiin mopoihin ko vois vertailla lähellä oleviin runkonumeroihin.

Heinäkuu 21, 2013, 00:23:49 ap
Vastaus #18

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
Noista AMA:n kuvista ja muistakin kuvista niin olisi mukava jos niissä olis kuvatun mopon runkonumero niin se helpottaisi osien täsmentämistä omiin mopoihin ko vois vertailla lähellä oleviin runkonumeroihin.

Kaikki eivät syystä tai toisesta halua levitellä omien mopojensa runkonumeroita yleiseen tietoon.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 21, 2013, 01:06:34 ap kirjoittanut Kari Vähäkainu »
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Heinäkuu 22, 2013, 00:29:47 ap
Vastaus #19

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Tänään poltin pakoputkesta karstat ja puhdistin kaasarin, käyntiongelmat katosivat ja nyt käy todella nätisti ja paljon ärhäkämmin. Samalla sain takavalon korjattua kun oli maadoituksen kanssa ongelmia, nyt toimii taas. Huomasin tosin samalla että jarruvalon johto oli vain poikki kuvun alla, nyt pitää metsästää toista lampunkantaa jostain.

Vaihteistoöljyn tulppa pitää vaihtaa, öljyäkin pitää lisätä. Sain Rainerilta tilattua mittarilaatikon ja Scatterista vähän muita pikkujuttuja. Huomenna teen tilauksen Voimakoneelle. Foorumin kautta löytyi myös tarakka ja laukkuraudat ja uusi ohjaustanko. Homma edistyy hyvää tahtia, kiitos teidän!



Tiedättekö mitä varten allaolevassa kuvassa oleva metallikanta on tuossa? Otin nyt pois kun en nähnyt sille mitään käyttöä?


Heinäkuu 22, 2013, 01:56:57 ap
Vastaus #20

matti perätalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 381
Tänään poltin pakoputkesta karstat ja puhdistin kaasarin, käyntiongelmat katosivat ja nyt käy todella nätisti ja paljon ärhäkämmin. Samalla sain takavalon korjattua kun oli maadoituksen kanssa ongelmia, nyt toimii taas. Huomasin tosin samalla että jarruvalon johto oli vain poikki kuvun alla, nyt pitää metsästää toista lampunkantaa jostain.

Vaihteistoöljyn tulppa pitää vaihtaa, öljyäkin pitää lisätä. Sain Rainerilta tilattua mittarilaatikon ja Scatterista vähän muita pikkujuttuja. Huomenna teen tilauksen Voimakoneelle. Foorumin kautta löytyi myös tarakka ja laukkuraudat ja uusi ohjaustanko. Homma edistyy hyvää tahtia, kiitos teidän!



Tiedättekö mitä varten allaolevassa kuvassa oleva metallikanta on tuossa? Otin nyt pois kun en nähnyt sille mitään käyttöä?


   etuheijastimen kiinnike tuo pelti lätyskä http://www.huuto.net/kohteet/tunturi-super-sport-etuheijastin/263085738

Heinäkuu 23, 2013, 00:24:24 ap
Vastaus #21

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Tänään tuli maalattua pakoputki ja lampunkannattimet. Säädin kaasutinta mutta en mielestäni löytänyt ihan oikeaa kohtaa. Vaihdoin vaihteistoöljyt (SAE 30 mineraalipienkoneöljyä, ei muuta ollut). Hienosti toimii kaikki.

Yksi kysymys heräsi, miten tuohon jarruvalon kytkimeen/katkaisijaan kytketään nuo johdot (tällä hetkellä kaksi vihreää kaapelia omaava harmaa johto on solmussa penkin alla). Yritin tutkia katkaisijaa mutta en oikein tullut viisaammaksi.

Heinäkuu 23, 2013, 07:09:09 ap
Vastaus #22

harri ojala

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1282
johdot ruuvien alle

Heinäkuu 23, 2013, 09:20:54 ap
Vastaus #23

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Juuri niin itsestäänselväähän se oli :)

Tällä hetkellä kytkin on koko ajan "päällä" asennossa, en tiedä onko palautusjousi kytkimen sisällä poikki vai mikä on, avaan sen tänään ja tutkin asiaa enemmän.

Heinäkuu 23, 2013, 13:00:45 ip
Vastaus #24

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Pitää hiukan puolustella. Edellinen omistaja oli peittänyt kytkimen hopeamaaliin(?) ja pultit johtojen kiinnittämistä varten puuttuivat. Jengatkin tulivat hyvin esiin tinnerikäsittelyn jälkeen ja rakenne selkiytyi huomattavasti. Tilasin turhaan korvaavan kytkimen kun luulin että toi on kaputt, hyvin se toimii. Oli vain jarrun jousi liian kireällä.


Heinäkuu 23, 2013, 21:51:42 ip
Vastaus #25

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Nyt tuli oikeita ongelmia. Jarruvalon sain korjattua aiemmin, siinä hötäkässä tulppa kastui ja sain vaihtaa perämoottorin tulpan tilalle. Siitä lähdin sitten pidemmälle reissulle kirkonkylälle. Reissun puolivälissä sähläsin jotain kytkimen kanssa ja koneesta kuului sarja klonk klonk-ääniä. Tämän jälkeen kone alkoi vinkumaan, kuulostaa aivan hihnalta joka hinkkaa autossa. Korkea vinkuna.

Osaako kukaan edes arvata mistä on kyse? Olin aiemmin vaihtanut kytkimen öljyt, voiko tämä liittyä siihen vaikka vinkuna tulee kaasuttaessa?

Heinäkuu 23, 2013, 21:56:54 ip
Vastaus #26

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
Onko kytkimen puoli ollut purettuna äskettäin? Jos on niin sieltä kytkinkellon alta saattaa olla unohtunut prikka ja/tai sokka pois, tai sokka hypännyt urastaan. Aiheuttaa pirunmoista ulinaa kun kytkinkello ylettyy hiestämään ison hammaspyörän kylkeen.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Heinäkuu 23, 2013, 22:04:11 ip
Vastaus #27

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
En ole itse kajonnut koko moottorin sisäosiin. Olen aloitellut tätä moponkorjausuraa varovasti jarrukytkimillä ja kaasarirempalla.

Jos ei kytkinpuolen avaaminen ole astrofysiikkaa niin pitää kai opetella sekin. Otan kuvia kun saan avattua.

Heinäkuu 23, 2013, 22:06:33 ip
Vastaus #28

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Löytyykö tällaisesta avaamisesta sattumoisin jotain havainnollistavaa räjäytyskuvaa tai vastaavaa jos tiedätte? Hiukan hermostuttaa mennä mututuntumalla räveltämään.

Heinäkuu 23, 2013, 22:56:11 ip
Vastaus #29

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
Yritä nyt kuitenkin ensin etsiä vikaa muualta ennenkuin alat purkamaan kytkinpuolta.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti