Kirjoittaja Aihe: Moottoripyöräilijän kuulonsuojaus  (Luettu 7518 kertaa)

Elokuu 07, 2013, 22:56:12 ip
Luettu 7518 kertaa

Henri Lipsanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tervehdys!

Ajattelinpa nostaa tällaisen vähemmän puhutun (?) aiheen pöydälle. Eli millaista kuulonsuojausta käytät ajaessasi? Jos nyt ylipäätään käytät.

Itselläni on kokemusta vain Alpine MotoSafe -korvatulpista. Näissä siis keski-, ja korkealla suojauksella olevat, vaihdettava suodattimet mukana.
Ja ihan ok töpselit, näissä ongelmana aina vain se korvakäytävään asettuminen. Aluksi tietystikin epämukavaa, mutta kohta niitä ei huomaa ensinkään.

Elokuu 07, 2013, 23:24:24 ip
Vastaus #1

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ihan niitä perinteisiä Eareita.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Elokuu 08, 2013, 07:53:40 ap
Vastaus #2

hannu Lahtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • BMWMZGUZZI
Mullon tommoset Alpinet kans. Ihan hyvät vehkeet.
HANE

Elokuu 08, 2013, 08:31:25 ap
Vastaus #3

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
En oo ikänä käyttänyt kuulonsuojia ja ihan hyvin kuulen... MITÄ ? !!      :P
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Elokuu 08, 2013, 09:13:25 ap
Vastaus #4

Vesa Salmu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kommentteja uuninpankolta.

Elokuu 08, 2013, 10:04:01 ap
Vastaus #5

Hannu Boman

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ihan itse :-)
Tehokkaita äänenvaimentimia pyörässä
@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000

Elokuu 08, 2013, 10:41:15 ap
Vastaus #6

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Tavalliset earit on ihan ok mutta kuumalla kelillä käytännössä kertakäyttöiset. Kuitenkin mukavat kypärän alla. Hannun kommenttiin senverran että itsellä ainakin kun on avokypärä, ajoviiman suhina on se suurin ja häiritsevin melun aiheuttaja yli viidenkympin nopeuksissa. Vakioputket on pyörässä, 70 luvun foonimääräysten pitäisi täyttyä ;)
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Elokuu 08, 2013, 11:00:35 ap
Vastaus #7

Risto Saastamoinen

• Vieras
Asentelin juuri  Mean Streakiin sellaiset Harleyn alkuperäiset tuff-tuff vaimentimet, nyt ei kuulosuojaimia enää tarvitse viritellä korvakäytäviin. Täytyy vaan nuo naapurin harrikkaporukat kiertää aina niin päin etteivät näe nuita pönttöjä, muuten tulee päin näköä.

Elokuu 08, 2013, 19:08:06 ip
Vastaus #8

Henri Lipsanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No niin, Risto taitaakin tarvita ihan jotain muita suojaimia.. :D

Nuo tavalliset korvatulpat eivät vaan vaimenna sitä jytinää mielestäni yhtä hyvin kuten nuo Alpinet. Eivät kokonaan, vaan mielestäni juuri mukavasti, ja päästää venttiilikoneiston yms. äänet silti lävitseen. Hankaluus on vain aina saada nuo asettumaan ja pysymään hyvin paikallaan. Varmasti jollakulla toisella saattaa asettua paremminkin.

Elokuu 08, 2013, 19:08:13 ip
Vastaus #9

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Lainaus
ajoviiman suhina on se suurin ja häiritsevin melun aiheuttaja yli viidenkympin nopeuksissa.

Juuri näin on asianlaita.
Ajoviima alkaa häiritä myös umpikypärissä noin 60 nopeudessa.
Tuulen suhina on ns. valkoista kohinaa jonka tehospektri vakio taajuusvälillä 0 - 20000Hz, eli se sisältää
kaikkia taajuuksia mitä kuulemme ja vielä sen ylikin. Valkoinen kohina peittää kaikki muut äänet tehokkaasti alleen.
Tuulen suhina, kosken kohina, suihkulahde ovat sen suuntaisia luonnon ääniä.

Olen todennut Vuennonkosken mökillä että se ei ole melua jos äänen voimakkuus ei nouse liian suureksi.
Kosken kohina rauhoittaa.

Kypärässä tuulen suhina on jo 80 nopeudessa niin voimakas että minä laitan aina tulpat korviin oli kypärä avoin tai umpi.
Kypärissä on eroja vaimennuksen suhteen, mutta kaikki suhisee liikaa.
Minä käytän niitä tavallisia keltaisia korvatulppia koska ne ovat kätevimmät käyttää ja ovat tehokkaat.

Tuolla voi kuunnella millaista on valkoinen kohina:
White Noise: 100% Pure Sound

Jos tuon äänen voimakkuus on kova niin sen on sanottu olevan erityisen haitallista kuulolle.
Kuulostaako tutulta?

Elokuu 08, 2013, 21:19:28 ip
Vastaus #10

Seppo Ylhäinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Alpine Motosafe tulpat tuli hankittua. Ihan turhaan. Tuulen suhinat niillä kyllä vaimenevat kohtalaisen hyvin, mutta pakoäänet eivät. Keltaisilla ja vihreillä suodattimilla en ole huomannut mitään eroa vaimennuksessa.
Keltaiset Earit ovat ehdottomasti paremmat jos oikeasti haluaa suojella kuuloaan. Niillä jaksaa pitemmänkin matkan papatella.

Seppo Y.

Elokuu 09, 2013, 05:13:09 ap
Vastaus #11

Hannu Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mistä äänistä te nyt puhutte, ei mun Kawasaki W800:sta kuulu mitään ääntä...tuplakatalysaattoreista, mitä nyt ketjut ropisee. :D

Hannu
« Viimeksi muokattu: Elokuu 09, 2013, 05:15:59 ap kirjoittanut Hannu Nieminen »

Elokuu 09, 2013, 07:38:54 ap
Vastaus #12

Seppo Ylhäinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minun pyöristäni kuuluu. Paitsi ketjun ropinaa ei kuulu. Ainakaan Guzzista...  BSA:sta sitten kuuluu kaikenlaista, joista pakoääni juuri se, jota tarkoitin. Siis jota Alpine -tulpat eivät vaimenna. Eivätkä vaimenna koneen mekaanisia ääniäkään.

T.sy

Elokuu 09, 2013, 09:04:33 ap
Vastaus #13

Tommi Sipilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Alpine Motosafe tulpat tuli hankittua. Ihan turhaan. Tuulen suhinat niillä kyllä vaimenevat kohtalaisen hyvin, mutta pakoäänet eivät. Keltaisilla ja vihreillä suodattimilla en ole huomannut mitään eroa vaimennuksessa.
Keltaiset Earit ovat ehdottomasti paremmat jos oikeasti haluaa suojella kuuloaan. Niillä jaksaa pitemmänkin matkan papatella.

Seppo Y.

Tuossahan on hyvä syy ostaa tommoset tulpat. Mua häiritsee se kun ei kuulu pyörän äänet tuulelta.

Mutta itse käytän niitä keltaisia eareita (niitä "kertakäyttöisiä") pitemmillä matkoilla lyhemmille siirtymille ne aina välillä unohtuu. Pekan kanssa oon samaa mieltä siitä että tuulen aiheuttama ääni menee 80 vauhdissa jo turhan kovaksi
Aim low and achieve your goals

Honda CX-500 1981
Tunturi Super Sport 1978 (ikuisuus projekti)

Elokuu 10, 2013, 12:46:03 ip
Vastaus #14

Vesa Takala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • V.I.P. jäsen
Minä nautin ison V-Twinin soundista, se rentouttaa.
En juurikaan käytä korvatulppia, koska peittävät tämä nautinnollisen aistimuksen.  :police:
Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!