Kirjoittaja Aihe: Liian hyvin tehty?  (Luettu 7071 kertaa)

Heinäkuu 30, 2013, 08:43:54 ap
Luettu 7071 kertaa

Raine Honkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Heippa hei,

Kaikki jäljempänä kirjoitettu on sitten tehty suurella kunnioituksella mainittujen pyörien entisöijiä kohtaan, en arvostele heitä ja tekemisiään pätkääkään.

Kävin lauantaina ulkoiluttamassa jälkikasvuani Korpilammella ja mieleeni tuli muutaman pyörän kohdalla se olivatko ne jo liiankin hyvin entisöityjä.
Ihan esimerkkeinä vain:
-se ruotsalainen pikku mp jonka omistaja sanoi menneensä hakemaan tankkia maalarilta niin maalari oli napannut valmiin näköisen tankin pois ja sanonut sen tarvitsevan vielä neljä hionta ja lakkauskertaa... ja lopunkin pyörän viimeistely samaa tasoa.
-entisöintikilpailussa ollut vaalenharmaa itämainen pyörä jonka kromatusta etunavasta pystyin peilaamaan pakenevan hiusrajani yksityiskohtia. Ja taas loputkin osat hinkattu samalla innolla.

Onko joskus museokatsastuksessa annettu pyyhkeitä liian hyvästä entisöinnista ja tunnustako joku tekijämies pyrkivänsä entisöinnissään enemmän autenttisuuteen kuin äärimmäisen hienoon lopputulokseen? Kuitenkin näitä moottoripyöriä on lätkitty aikanaan kasaan jos jonkinnäköisissä pajoissa joita tehtaaksi kutsutaan ja alkuperäinen "työnjälki" on ollut näkyvissä.

Heinäkuu 30, 2013, 09:47:35 ap
Vastaus #1

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tämä on minusta mielenkiintoinen juttu kyllä. Tässä voi miettiä mistä historiasta moottoripyörän halutaan kertovan, tai mistä osasta menneisyyttä.

Viimeisen päälle puunattu kertonee valmistusmenetelmistä ja niiden laatutasosta sekä moottoripyöräsuunnittelusta. Paitsi jos on juurikin sellainen ns. liian puunattu, silloinhan se johtaa harhaan, on kertovinaan moottoripyörien historiasta, mutta tosiasiassa ei kerro. Silloin moottoripyörään tulee uusi taso: nykyajan käsityö ja esteettiset ihanteet.

Käytön jälkiä sisältävä taas voi kertoa moottoripyörien käytön arjesta ja siitä ympäristöstä, tai pikemminkin esinevalikoimasta, jossa menneisyyden ihmiset ovat eläneet. Eihän ne moottoripyörän kovin pitkään aivan tip-top -kunnossa kuitenkaan käytössä pysy.

Itse kysymykseen museorekisteröinnistä en kyllä osaa vastata ollenkaan.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Heinäkuu 30, 2013, 09:58:25 ap
Vastaus #2

vesa vuorela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Master of sparks
Moron! Mie oon jo jonkin aikaa sanonu tuota entisöintikisaa ''Kiillotus-kilpailuks'',kuvaa paremmin tasoa?! Mutta hienoa jälkeä ukot tekee,vaikkakin ehkä turhaan... :D Nimimerkki: Meiltä vain tehdaslaatua! T:Vesku

Heinäkuu 30, 2013, 10:22:33 ap
Vastaus #3

Jani.Kosonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse sen harmaan entisöintikilpailussa olleen itäpyörän (luulen tosin että Tsekit pitävät itseään mieluummin länsimaisina) omistajana voin ottaa asiaan kantaa sen nimenomaisen pyörän osalta. Kromaustyön suorittaneella ulkomaisella kromausfirmalla on varmasti sen verran ammattiylpeyttä, että tuskin olisivat suostuneet autenttisuuden nimissä kuitenkaan huonommin tehtyjä osia asiakkaalle toimittamaan. Ja maalaustöiden osalta on vähän sama juttu kun itse olen ammattimaalari niin ei luonto anna myöten, että tekisin huonompaa jälkeä kuin parasta mahdollista. Ja mitä noihin museokatsastuksiin tulee, niin palaute on ollut aina positiivista, mutta kyllä siitä on ollut keskustelua, että tuskin pyörät ovat noin siisteinä alunperin tehtaalta tulleet. 

Heinäkuu 30, 2013, 10:41:29 ap
Vastaus #4

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei sillä, että ainakaan minusta olisi mitenkään väärin tehdä huippujälkeä. Eiköhän tässä muailmassa löydy tilaa monella tavalla laitetuille pyörille. Ja hyvä että löytyykin. Kyllä se viimeisen päälle laitettuun pyörään käytetty käsityö- ja ammattitaito on varsin arvokas asia sekin. Näin niinkuin historian todistekappaleina niillä kuitenkin on vissi ero, ja siinä mielessä alkuperäistä vastaavien työmenetelmien puutteetkin ovat minusta osa vanhaa moottoripyörää, jos sitä siis arvioi historialliselta kannalta.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Heinäkuu 30, 2013, 11:13:59 ap
Vastaus #5

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minulla on 353/354 Jawan alkuperäinen bensatankki, joka ei ole ollut koskaan pyörässä paikallaan, siinä olisi vertailukohtaa alkuperäisen työnjälkeen. Mielestäni maalaus ei ainakaan eroa nykyisestä "huippujäljestä" kovinkaan merkittävästi. Jälki ei ole mattaa appelsiinipintaa, niinkuin yleensä puhutaan olevan. Kromauksen jälkeäkin pidän nykyiseen näyttelylaatuun verrattavana, vaikkakin kylmässä varastossa säilytys on tehnytkin myöhemmin tankin kromipintaan pieniä vaurioita.

Heinäkuu 30, 2013, 20:17:38 ip
Vastaus #6

vesa vuorela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Master of sparks
Moi! En epäile tai väheksy kenenkään ammattitaitoa mutta kun nuo laitteet ei yksikään ole aikanaan ollu tommosessa ulkoasussa,ei edes ns,show-pyörät joissa näyttelyä varten on laitettu ''pientä extraa''! Mutta kukin tyylillään ja hyvä että joku tykkää! T:Vesku

Heinäkuu 30, 2013, 20:56:01 ip
Vastaus #7

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä mieluummin kyseenalaistaisin nuo entisöintikilpailut, kuin itse entisönnin!
Olin parisen sitten viikkoa eräässä autotapahtumassa, jossa voittaja-auto tuotiin paikalle & vietiin takaisi trailerilla!
No, jokainen taaplaa tyylillään, mutta kilpailut johtavat em käyttäytymiseen.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 31, 2013, 09:26:37 ap kirjoittanut Jouko Kuisma »

Heinäkuu 30, 2013, 21:08:05 ip
Vastaus #8

Tero Kivimäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
Voi johtua suureksi osaksi siitä ettei tiedetä/viitsitä hankkia tietoa minkälainen laite on ollut uutena,helpointa on tehdä siitä niin hyvä kun osaa
ja tulos on,,,kiiltävä,ja seuraava merkki työn alle.

Mutta kuka on niin hyvä muistinen että muistaa -30  lukuisen pyörän kiillot,saati sitten -70 lukuisen?ei kukaan, voihan se olla kiiltävä tai matta,
mustavalko kuvista tiirailua.

Niin kuin nämä japsipyörien keulaputket(ala) luullaan että ovat olleet kiiltäviä,mutta eipäs olekkaan.
Sitten on näitä merkki kohtaisia entisöinti oppaita joista pitää osata lukea vain ne oikeat asiat.
Tuostakin sanottiin että liian kiiltävä, mutta ei ollut puhuja rakentanut yhtään pyörää.

Tässähän päästään vielä asiaan. :)

[ylläpito on poistanut liitteen]

Heinäkuu 30, 2013, 21:44:34 ip
Vastaus #9

Jani.Kosonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi! En epäile tai väheksy kenenkään ammattitaitoa mutta kun nuo laitteet ei yksikään ole aikanaan ollu tommosessa ulkoasussa,ei edes ns,show-pyörät joissa näyttelyä varten on laitettu ''pientä extraa''! Mutta kukin tyylillään ja hyvä että joku tykkää! T:Vesku
       Muiden pyöristä en lähde väittelemään, mutta omasta pyörästäni tiedän tasan tarkkaan, että siinä on ollut tehtaalta lähtiessä juuri saman verran kromia kuin siinä on tänä päivänä. Siitä en sitten tiedä, että minkälaiset pohjatyöt kromin alla on alunperin ollut, koska osat olivat sen verran ruosteisia kun otin ne työn alle.

Syyskuu 02, 2013, 21:24:48 ip
Vastaus #10

Kalevi Sundqvist

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen Nro: 3603
Morjens Raine

Kun Korpilammella rillaparkkia kiertelit, niin pankitkos
merkille meitin Ratapiikit IFAn ja NiZin?
Eiku siis satapiikit IFAn ja MiZin....

Tässä olis se toinen vaihtoehto, annetaan ajan ja patinan ja ruosteen ja
rupusten näkyä. Pannaan tekniikka kuntoon ja sitten menoksi.

No, totuuden nimissä, on näitäkin hieman sievistelty sieltä
ja täältä. Mutta pyritty kuitenkin pitämään elämän jälki näkysällä.

Kallu
Den Glada Gamla IFAGubbe

[ylläpito on poistanut liitteen]
email: kalevi.sundqvist@gmail.com

Syyskuu 04, 2013, 12:20:23 ip
Vastaus #11

Juhani Tuominen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Näistä kiillotus-kilpailu pyöristä tai autoista, ei minulla mitään niitä vastaan ole komeitahan niitä on katsella. Arveluttaa vaan uskaltavatko omistajat niillä ajaa, pitäisiköhän lisätä vielä kilpailuun parin kilometrin ajolenkki, mikä pitää suorittaa että pääsee mukaan. Näin nähtäisiin ovatko edes käyntikuntoisia. Onkohan vielä voimassa se lainkohta, jonka mukaan jos osia on vaihdettu yli 50% niin ajoneuvo pitää verottaa uudelleen. Tällainen ajoneuvohan on sitten uusi, eikä kelvollinen museorekisteriin, vai miten on ?  :D

Syyskuu 04, 2013, 14:01:54 ip
Vastaus #12

Mika T Kyllönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
...älä ota tuota 50% asiaa mukaan keskusteluun, minultakin se kerran kiellettiin vastaavan tyyppisen aiheen kanssa....se on vissiin joku vaiettava tabu tms...   :P :police: