Kirjoittaja Aihe: Triple Kawasakit  (Luettu 15011 kertaa)

Marraskuu 01, 2013, 09:18:09 ap
Vastaus #15

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1389
tarkottaako että saamme Pirjon viivalle ensi kaudella. otat vaan yhden triplen rivistä ja lähdet alkuun vaikkapa näytösajoihin paraatiluokkaan ja sen jälkeen onkin jo peli menetetty ja huomaat jo ajavasi kilpaa ja ismo mekaanikoksi.

Marraskuu 01, 2013, 12:11:44 ip
Vastaus #16

Pirjo Sikanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 22
viivalle ensi kaudella

Jos nyt ei vielä ensi kaudella kuitenkaan  :)

Aiemmin saamani "rohkaisun" saattelemana olen kyllä uskaltautunut kokeilemaan ajamista radallakin ( sillä muovipyörällä), jopa yhtä aikaa hitaan ryhmän kanssa.
Onhan se upea tunne kiertää rataakin !
Minun taidoillani ja vauhdillani kylläkin vaan körryytellään ja ollaan ohitettavana.

Erittäin mielelläni seuraan kun toiset ajavat ja kisaavat  ::)

Ja nyt, tämän avautumisen jälkeen, toivoisin lisää laajempaakin kiinnostusta herättäviä triple-juttuja,
kiitos !

Marraskuu 01, 2013, 12:49:18 ip
Vastaus #17

Kari Karttiala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 55
pirjo kyseli ison kawan virityksistä. ei niitä tarvinnu virittää ku harva ukko pystyi viemään sitä peliä sellaisenaankaan.
keskituki pois, rautalangalla varmistuksia ja valot joko teipattiin tai otettiin pois, siinä oli viritykset.
kyllä se opli Ankka joka tollasta kawaa vei, muut kesselit ei niinkään.
Sivvaunumiehet viritteli isoja kawoja sivarikäytössä, mm. Kenneth Kaunda Calenius oli lähes pitelemätön sellaisella.
Josko kartturi näet tän jutun niin kommentoi tallipäällikön ominaisuudessa.
Kyllä alkuaikoina moottorin virittäminen oli vähäistä. Omassa H2:ssa anoastaan ajo-ominaisuuksiin paneuduttiin.
Takahaarukka vaihdettiin 500:sesta (5 cm pidempi) ja eteen tupla levyt. Toinen etujarru oli peilikuvana.
Tärkein modaus oli satula, vanha irti ja haalarit rullalle ja ilmastointiteipillä kiinni. Ei kyllä parantanut ajo-ominaisuuksia, mutta näytti hyvältä.

Marraskuu 01, 2013, 14:05:13 ip
Vastaus #18

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1389
Minulle on jäänyt käsitys ettei ainakaan Ankan-73 kawassa oltu vaihdettu takaswingiä, tokihan se olis saattanut rauhoittaa menoa
jos H2:sta nyt rauhallisempaa menijää saikaan.
Mitä tulee nopeimpaan Vänärillä ajettuun kierrosaikaan isolla vakiopyörällä, en tiedä paljonko Ahosen Pekka sen kiersi -72, mutta
luulenpa että se sivuttiin -73 kilpailussa, aika-ajoissa satoi vettä. Lähdön kylläkin voitti varkautelainen Ipi Henriksson Hondallaan, mutta kakkoseksi tempaissut
Ankka Vesterinen ajoi todennäköisesti nopeimman kierroksen kisassa. Kauden kisoissa osoitti Kawasaki ylivoimaisuutensa, toki oli siinä
kuskillakin osuutta asiaan. Kisoja ajettiin vielä tuolloin lähes joka viikonloppu ja kauden kisoista muistan vain Puurtisen Eikan voittaneen
ison B:n Savonlinnassa Ryhäsen Joken vanhalla Yamaha TR2 B:llä ja Henrikssonin Hondalla siis Vänärin.
Ehkä huimin kauden -73 suoritus nähtiin Vesteriseltä kuitenkin Artukaisissa Turussa. Ankka oli harjoitusten nopein kaikki luokat mukaanlukien.
Oli siinä ihmettelijää paikalla mikä jätkä toi oikein on, jätti kaikki pelimiehet taakseen ajallaan.  Oman luokan voitto tuli tietysti siinäkin kisassa.
Triplen etuna oli tietysti hemmetinmoinen voima ja levyjarrut kun vielä tuollloin ei nopeissa Yamahoissa ollut kuin rumpujarrut ja rata suosi
Artukaisissa kovia jarrutuksia ja hyvää kiihtyvyyttä.
Niistä Vesterisen virityksistä, suuttimiin eikä välityksiin tarvinnut koskea.

Marraskuu 01, 2013, 19:50:47 ip
Vastaus #19

jarmojalonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 664
Moro.
Juttelin pari vuotta sitten parin Calenius-Vesterinen osion Juhani Vesterinen kanssa kawan virityksestä.Hän sanoi ettei 750cc kawaa tarvinnut virittää kunhan haki säädöt kohdalleen.Voimaa oli stanu koneessa ihan ok.Ja mehän puhumme sivari TT-pelistä.
Terveisin Jarmo.
 

Marraskuu 02, 2013, 00:37:07 ap
Vastaus #20

Pirjo Sikanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 22
Kiitos tiedoista.

Mm. tuolla vanhojen kuvien pyörissä  näyttäisi, että tankoja ja putkiakin on vaihdettu, myös Kawoihin.

Vaikka niissä olikin  hyviä ominaisuuksia, niin ei triple Kawoja silloin määrällisesti kovinkaan paljon kisoissa näytä olleen.
Keitä lienee ensimmäiset suomalaiset triple- kisaajat ?

Sivari Kawoista tuli mieleen, että mitäköhän oli tehty Päivärinnan Jorman pyörälle silloin -75 Keimolan rataennätyksen aikoihin?


Marraskuu 02, 2013, 09:34:26 ap
Vastaus #21

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1389
ensimmäiset riple kisaajat olivat mm. Jukka Monto, Pekka Pöyry, Leo Lindberg, Esko Ahonen ja Matti Huhtala vakio tripleillä.
varsinaisilla kilpureilla olivat Anssi Resko, Ante Koivuniemi, Kai KUparinen.Nämä em kuskit olivat mukana jo -71 tai ennen.
Isoilla tripleillä Ahosen Pekka ja Vestrisen Ankka -72. Varmasti jäi puuttumaan joku, mutta nää nyt muistin tähän hätään.
Kysyppä Päivärinnan Jorkilta itse suoraan soittamalla sen kawan vireestä, numero löytyy stadin numerotiedotuksesta.

Marraskuu 03, 2013, 08:30:51 ap
Vastaus #22

Pirjo Sikanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 22
Tosi hyvinhän on olleetkin triplet silloin edustettuina,
hienoa!

Marraskuu 05, 2013, 01:06:00 ap
Vastaus #23

Pirjo Sikanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 22
Suuret kiitokset tähän "keskusteluun" osallistuneille kaikista kirjoituksista!

Uskoisin, että niin Teillä kuin monella muullakin on vielä paljonkin triple-Kawojen kilvanajoon liittyviä juttuja tiedossa ja jopa henkilökohtaisesti koettuna.
Niitä lukisi kovin mielellään lisää, toivottavasti kertoisitte niitä vielä!

Näinköhän H1 Kawoista/kuskeista löytyisi myöskin kerrottavaa; tietoa, juttuja tai jopa omakohtaisia kokemuksia ja tapahtumia.
Erittäin kiinnostavaa olisi niitäkin lukea.

Omat kilvanajoon jotenkin kytkeytyvät kokemukseni H1 Kawalla, liittyvät lähinnä kilvanajotapahtumiin tehtyihin matkoihin.
Viimeisimmäksi H1 reissuksi tällä kaudella jäikin Motoparkin Imatranajot elokuussa.
Hienot kisat olivatkin!

Kyllä kelpasi aloittaa koneen purkaminen kampiakseliremontin takia seuraavana päivänä  :)


Joulukuu 16, 2013, 21:59:16 ip
Vastaus #24

Pirjo Sikanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 22
Tietäisikö joku kertoa H1 sivari-Kawan  SM jääradan voitosta 70-luvulta?

Olikohan triplejä minkä verran ja millaisella menestyksellä  tuolloin 70-luvulla kilpailemassa jääradoilla,
varsinkin 70-luvun alkupuolella, vuosina 70-76?
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 17, 2013, 12:24:26 ip kirjoittanut Pirjo Sikanen »

Joulukuu 16, 2013, 22:33:21 ip
Vastaus #25

Martti Solja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 14
joskus -85/86 tuli rakennettua vanhasta H1:tä ns."mörkökawa" kaverilleni ihan vaan katukäyttöön.  kawaa oli pikkuisen muutettu: ollilaisen matin vinkeistä muuttelin moottorin mieleni mukaiseksi, eli sylinterit,kannet muutettiin. 3x mikuni34mm kaasuttimet, paisuntakammiot tekasin ja 3xYZ500 äänenvaimentimet. takahaarukka YZ500, iskarit KONIt. etujarrut TZ350 titaanisilla keskiöillä, takajarrun tein itse. etupää muutettu, vanteet VIHURit. alkuperäiset sytkät. pyörä toimi kadulla hienosti ja kiihdyttäessä kun polkaisi 3>4 (arviolta n.160km/h) kädet rupesi virumaan oikein tosissaan. pyörä kulkeutui vaiheiden jälkeen Ojalan Ahdille joka ajoi mörkökawalla isossa B- luokassa RR.SM sarjaa muistaakseni -90 luvun alkuvuosina mestyenkin mukavasti.

t: simo

Joulukuu 17, 2013, 12:19:55 ip
Vastaus #26

Pirjo Sikanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 22
Hei,
minkä vuoden H1 Kawa tuo oli? 

 Kun   
kawaa oli pikkuisen muutettu
t: simo

ja noin sukkelaksi tehty, niin väritykseltäänkään ei liene ollut tavanomainen?

t.Pirjo

Joulukuu 17, 2013, 23:41:07 ip
Vastaus #27

Martti Solja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 14
vuosimalli oli oletettavasti -74, pyörä ostettiin raatona joskus siinä -83 ja rakentelussa meni oma-aikansa. itse asiassa taidettiin ostaa kaksi raatoa joista toinen oli osina.

https://www.facebook.com/martti.solja

tuolla on kuva siitä mörkökawasta

t. simo

Joulukuu 18, 2013, 07:33:22 ap
Vastaus #28

Pirjo Sikanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 22
Kiitokset Sinulle linkistä ja tiedosta !

t.Pirjo

Joulukuu 18, 2013, 09:35:49 ap
Vastaus #29

jarmojalonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 664
Moro.
Muisteluksia jäärata kawoista siis sv-luokasta.Hätösen Jari osti aikoinaan Pyyhkäläisen Esalta jäärata sivarin Kawan koneella.
Tämä tapahtui muistaakseni-81?Ajettiin sillä pari talvea mutta silloin olivat jo isot nelikot vallanneet kilpakentät.Taisi olla Valaskarin Jussi
joka ajoi viä vesipyssy suzukia.Juttelin Pyyhkäläisen kans viime vuonna tästä pelistä ja hän kertoi rungon olleen katu triple avkl:ta ostettu.
Siihen sivari kylkeen ja skootterin pyörä.Kone oli Rautasen Ekin vanha jolla hän ajoi -74 sivari crossia.Tämä runkohan löytyi sitten myöhemmin
Rintamäen Harrin mökiltä ja on luultavasti Komulaisen Mikalla hämeessä?
T:Jarmo