Kirjoittaja Aihe: Papan koneiden puch vs50lf eroista SF ja LF LEIMATUT  (Luettu 4312 kertaa)

Lokakuu 24, 2013, 20:24:40 ip
Luettu 4312 kertaa

Ville Puustinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 76
Miten eroaa teknisesti  62 mallin ja 65 mallin kone?

Käsivaihteisia molemmat
Toisessa päällä lohkojen välissä leima SF, se ilmeisesti 62 mallinen
Toisessa tätä leimaa ei ole mutta kytkinvivun (koneen päällä) vieressä koneennumeron yläpuolella on leima LF

65? LF näyttää puuttuvan kytkinkopan sisältä ainakin se pullonavaajan näköinen osa, jolla jalkajarruvaijeria liikuttelee poljinakseli. Lieköhän kadonnut jonnekin vai onko sen ikäisessä joku eri systeemi?
Kytkinkopan päällä öljyn täyttökorkki eri kohdassa myös tuossa LF leimatussa koneessa (paljon ulompana kyljessä), liekö tällä mitään merkitystä?

Ajatus laittaa tuo jälkimmäinen 61 malliseen mopoon ja saada vielä museoitua se
Onnistuneeko?

Ville

Lokakuu 24, 2013, 20:33:24 ip
Vastaus #1

Hannu Harjulahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1900
Tuossa keskellä olevassa täyttökorkissa pitää olla pystyssä öljytikku, josta voi katsoa oikean öljynkorkeuden. Toisessa pitää olla vain proppu tuossa aukossa (1965 nalli)

Lokakuu 24, 2013, 23:39:29 ip
Vastaus #2

Ari Hietajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2103
jaa-a, kyllä 61 on ainakin se kytkinkoppa eri kuin 65. Poljinakselin alapuolella ei ole "ruuvia", kuten uudemmissa. Kylkikoppa on siis "kliini" akselin alapuolelta. Ja kuten sanottu mittatikku on ylhäällä. Aikas sama kytkinkoppa kuin MS koneissa. Muistaaksein moottorinkiinnikkeissä on kumityynyt, kuten vanhemmissa jne. Taitaa olla osin alumagneettoakin. Saa 65 koneen tehtyä päällisin puolin 61 näyttäväksi...
Eiköhän 62 ja 65 muuten teknisesti ollut aika samat koneet.
Mulla on muuten orggis 65 museokilvissä, missä on mittatikullinen kylkikoppa.
Näkyy kuvas. Tuossa näkyy se poljinakselin alla oleva uloke (huonosti), mikä puuttuu 61.

Lokakuu 25, 2013, 11:53:34 ap
Vastaus #3

Hannu Harjulahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1900
Ari tarkoitta varmaan tuollaista kytkinkoppaa, joka pitäisi olla vm 1961 Papassa ?

Itsellänikin samanlainen alkuperäinen Pappa vm 1965, jossa on tuo mittatippu tuossa keskellä.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Lokakuu 25, 2013, 12:36:56 ip
Vastaus #4

Ari Hietajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2103
jepulis, just toi. Tarttis keretä mennä talliin ja verrata oikein tosissaan 61 ja 65 koneita, kun niissä on molemmissa orggiskoneet. On mulla 62 konekin osina jossain, mutta omassa 62 Papassa on uudempi kone paikalla.

Marraskuu 03, 2013, 21:26:45 ip
Vastaus #5

Tommi Pitkänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 152
Jatketaanpa aiheesta, minkä vuosimallin moottori tämä mahtaa olla?






Aikaisemman keskustelun perusteella kytkinkoppa on uudemmasta moottorista mutta onko itse moottori 60 - 61 malliin kuuluva?

Kampiakseli pikkukartiolla ja alumiininen Boschin vauhtipyörä.

Marraskuu 04, 2013, 07:22:26 ap
Vastaus #6

Hannu Harjulahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1900
Kone on kai vanhempi (1960-luvun alku?), kun on nuo kiinnikekohdat kumia, mutta ainakin kytkinkoppa on nuoremmasta.

Marraskuu 04, 2013, 20:41:15 ip
Vastaus #7

Jari Valo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 74
jatketaan vielä aiheesta...kuinka yhteensopivia osiltaan ovat F leimalla oleva kumipuslakone 639xxxx ja LF leimalla oleva 727xxxx kone, tarkennetaan vielä kun olisi tuollainen kumipuslakone joka kytkinpuolelta vajaaosainen ja taas olisi tuollainen LF kone kokonainen kuinka siitä kävisi nuo osat?

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 04, 2013, 21:06:39 ip
Vastaus #8

Heimo Harju

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 185
Kyllä ne pitäisi sinne istua kunhan tarkistat hammaskosketuksen että rattaat ovat samaa paria.On olemassa ainakin kahdella eri hammasluvuilla rattaita ensiovälityksessä.