Kirjoittaja Aihe: Apumoottorit  (Luettu 35055 kertaa)

Marraskuu 13, 2013, 08:57:51 ap
Vastaus #15

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3443
  • Mamu
Onkohan ison kuvan "ummenajoksen" voimanlähde piilotettu tynnyrin sisään vai jääkö se tynnyrin taakse piiloon?Lieneekö moottoriton harjoittelumalli??? ;D
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 13, 2013, 09:28:40 ap kirjoittanut Risto Sollo »

Marraskuu 13, 2013, 09:57:33 ap
Vastaus #16

Tatu Keränen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3202
Onkohan ison kuvan "ummenajoksen" voimanlähde piilotettu tynnyrin sisään vai jääkö se tynnyrin taakse piiloon?Lieneekö moottoriton harjoittelumalli??? ;D

Moottori on piilotettu tynnyrin sisään, eikä sitä ole pahemmin sivullisille esitelty. Tuossa kuvassa olevalta omistajalta kerran kysyin moottorista, niin mainitsi vaan, ettei sinne tynnyrin sisään ainakaan V8 moottoria ole laitettu. Äänestä ja hajusta päätellen siellä joku 2t kone pärisee.

Tämä Ummenajos on nähtävillä Oulun Automuseolla.

Marraskuu 13, 2013, 10:30:57 ap
Vastaus #17

Matti Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 33
Moi!

Kuukleviisautta:

"
Ummenajokas

Ummenajokas oli Ranualta kotoisin olleen keksijä Matti Lohen vuonna 1926 rakentama moottorikelkan tapainen kulkuneuvo. Ummenajokkaan voimanlähteenä oli noin 1 hevosvoiman tehoinen DKW polkupyörän apumoottori joka hihnan välityksellä pyöritti kelkan aisojen väliin kiinnitettyä puutynnyriä. Tynnyri oli pidon parantamiseksi nastoitettu hevosenkenkänauloilla. Suksilla liikkuva kuljettaja ohjasi häntä vetävää laitetta aisoista.
Saataaskohan tällä laitteella suomen hiihto uuteen nousuun ?

Ummenajokas painoi noin 50 kiloa ja sillä saavutettiin jopa 30 kilometrin tuntinopeus. Matti Lohi käytti Ummenajokasta liikkumiseen ja tavaroiden kuljetukseen sekä myös ahmojen karkoitukseen. Vuonna 1927 hän rakensi Ummenajokkaasta uuden version jossa ajaja istui reen päällä.

Kemijärven Moottorikelkkamuseossa on Esa Kuhan vuonna 1998 valokuvan perusteella rakentama kopio Ummenajokkaasta.

Veikko Huovisen vuonna 1971 ilmestyneessä kirjassa Veitikka : A. Hitlerin elämä ja toiminta Adolf Hitler suunnittelee Ummenajokkaasta saksalaisten uutta salaista asetta itärintamalla käytävään sotaan"

***** Mutta eikös edellisissä kuvissa tossa pytyssä lue että "UMMENAJOS" ?

t. Markku

Marraskuu 13, 2013, 10:34:26 ap
Vastaus #18

Matti Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 33
Tällä vehkeellä voitais saada suomen hiinto uuteen nousuun.

Marraskuu 13, 2013, 10:36:57 ap
Vastaus #19

Stefan Holmström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1420
  • Pystykierreasentaja
Tällainen on rakenteilla Sipoossa. Itselläni on vastavanlainen pieni Jap-moottori jonka ajattelin laittaa fillarirunkoon.

Olis mahtava näky jos saias kasaan tusinan verran näitä ja sitten kävis ajelemassa näytösajon velodromilla  8)

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 13, 2013, 10:46:25 ap
Vastaus #20

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8295
No...

Tarttee tunnustaa "synnit"...Tämmöinen on mulla rakenteilla-kuva
lainaa tuolta maailmalta...Eräänlainen apumoottorifillari
tämäkin,vaikka kai lasketaan moottoripyöräksi kumminkin.

Alkaa olla kaikki kasassa kohtsillään.Sitten rakennellaan.

Merkki Terrot, malli Motorette ja vuodelta 1912...13

t. markku

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 13, 2013, 10:48:48 ap
Vastaus #21

Stefan Holmström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1420
  • Pystykierreasentaja
Hieno!

Nyt pitää kuule Markku suunnitela ens kesäksi jonkinlaista itä-uusmaalaista paraatiajoa, kun tällaisia designhelmiä ilmestyy koko ajan lisää.

(joskin toiset tekee uustutotantoa, sinä taasen entisöintiä)

Kyllä nuo oikein vanhat sirot pyörät ovat kaikkein kauneimpia.

Marraskuu 13, 2013, 10:51:17 ap
Vastaus #22

Matti Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 33
Multa ainakin Markku saat synninpäästön. Hieno on menopeli.

Marraskuu 13, 2013, 10:59:54 ap
Vastaus #23

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8295
Moi!

No jo helpotti ahistus...! Löytyi se alkuperäinen tankkikin,jota
taannoin kyselin...Ei ollut ihan mopon tankin hinnoissa se.
Mutta kumminkin saatavilla oli.

Mutta tämä K-C kone tulee olemaan valmiina tämän kaltainen-
valitan kuvan huonoa laatua! ...Vuosimalli koneelle n. 1922 +/-

Tosin saatan sitä konetta naistenfillariinkin sovitella...näkkyypähän..

t. Markku

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 13, 2013, 15:36:25 ip
Vastaus #24

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8295
Moi!

Tämmöinen se KC-kone sitten on...Mikähän tuo pikkusäiliö
lienee-ei semmoisia ole ulkomaan kuvissa tämmöisessä koneessa-
onkohan 2T-öljysäiliö,josta saa lanttausaineita laittaa pensaan?

t. Markku

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 13, 2013, 18:56:50 ip
Vastaus #25

Matti Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 33
Tallin aarteet jatkuu...  Kuvassa 1. BFC 43cc vm. 1953, kuvassa 2. Sysy S53 49cc vm. 1953, kuvassa 3. Flink 43cc vm. 1952, kuvassa 4. invamopo REX FM50 vm. 1958 proteesipaja Proteoksen valmistama.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 13, 2013, 19:02:59 ip
Vastaus #26

Matti Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 33
En ainakaan osaa sanoa tuosta pikkusäiliöstä mitään, kaasari on samantyyppinen kun mun DKW:ssä .

Marraskuu 13, 2013, 19:19:17 ip
Vastaus #27

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8295
Terve!

Kaasari saattaa olla just DKW:stä-ei ole alkuperäinen tässä koneessa.Laipan
kuuluisi olla kolmella ruuvilla "kolmiomaisesti"...Olisiko alkuperäinen hajonnut
tai hävinnyt?

Kuvassa on yhden sakemannin kone-mutta on siinä muutakin eroa-tuo kaasarin
paikka nääs.Sakemannin koneessa se on mankun puolella
kampiakselin keskilinjaa-tässä pytyn puolella...Varmaan jokin vuosimalliero?

Kaasarin varmaan kuuluisi olla mullakin kuten sakemannin myllyssä?

t. Markku

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 14, 2013, 08:00:33 ap
Vastaus #28

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8295
Moi!

Viimeisimmän kuvan koneen omistaja oli juuri yhteyksissä ja
kertoi omansa olevan 1922.malli...Ja kertoi,että tämä
mun kone on siis  1923...24 malliltaan.Valmistushan lopetettiin
noina aikoina ja tämä voi olla niitä viimeisiä tehtyjä.

Ja pieni säiliö pensatankin sisällä-on ketjun voitelua varten!

t. Markku

Marraskuu 14, 2013, 09:20:02 ap
Vastaus #29

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5196
  • MC Debit
Ai hitsinvitsi mitä vehkeitä 8)

Onkos tietoa pelaako Briggs&Strattonin jyrsijämoottori ilman puhallinjäähdytystä? Kas kun olisi kaasutinvikainen jyrskytin vähän niinkuin tyhjänpanttina... Semmoinenhan olisi muuten malliltaan kuin tehty johonkin board-tracker-vihvilään, löytyy nääs remmivedon siivat ja kaikki valmiina. Narukerä veks ja työntökäynnistys 8) Siihen vaan ympärille runkoa suunnittelemaan ;)
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”