Kirjoittaja Aihe: Apumoottorit  (Luettu 35057 kertaa)

Marraskuu 14, 2013, 12:53:44 ip
Vastaus #30

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8295
Terve!

Jos jollakulla sattuisi olemaan tuollainen KC-koneen kaasari,olisin
kiinnostunut.Sakemannin kuvassa se näkyy-kiinnitys 3 pultilla.

Tuo kiinnioleva kaasari on käsittääkseni DKW-koneesta ja joutaa
vaihdossa,jos tarvii.

t. Markku

Marraskuu 14, 2013, 12:59:38 ip
Vastaus #31

Stefan Holmström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1420
  • Pystykierreasentaja
Pelaa kait jos härpäke liikkuu, eli ilma vaihtuu – toivottavasti  :-\

Mutta miten sen voitelun laita, kun ruohonleikkurissa kone makaa, mutta boardtrackerissa se on pystyssä? Roiskuuko riittävästi ja oikeisiin paikkoihin? Kait noita on käyetty myös pystyasennossa eri generaattoreita ja jyrsimissä, mutta onkos ne ihan samanlaisia motteja?

Nimin "Kolmen B&S-moottoria jo odottamassa"
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 14, 2013, 13:02:09 ip kirjoittanut Stefan Holmström »

Marraskuu 14, 2013, 13:09:56 ip
Vastaus #32

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8295
Moi!

No...laittaa vaikka päärsmoottorin kulmavaihteen ja sieltä
sitten veto?

Tai suosiolla vaaka-akselikoneen hankkii...

t. Markku

Marraskuu 14, 2013, 13:11:51 ip
Vastaus #33

Stefan Holmström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1420
  • Pystykierreasentaja

Marraskuu 14, 2013, 13:21:07 ip
Vastaus #34

Pekka Puoskari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1854
  • naavaparta
Lainaus
Onkos tietoa pelaako Briggs&Strattonin jyrsijämoottori ilman puhallinjäähdytystä?

Olen muuttanut pystyakselisen ruohonleikkurin Srattonin koneen vaaka-akseliseksi ja samalla poistin kaikki puhallinjäähdytys
vermeet. Hyvin on kone pelannut kovassa käytössä.
Tämä oli vanha ja hyvin sisään ajettu kone.

Ihan uusi kone saattaa kuumua liikaa kovassa käytössä.

Tuossa koneessa käytettiin vielä pikkusen 2T öljyä bensan seassa varmistamaan männän voitelu.
Tässä videossa on periaate miten homman tein.
Tein vielä paremman bensatankin ja öljylingon, koska tuossa videossa mielestäni vähän hutiloitiin.
https://www.youtube.com/watch?v=2mYDqKUqU1g

Strattonin koneesta saa varmasti kelpo koneen Board Track Raceriin.
Siihen kun laittaa vielä vauhtipyörän niin kone käy todella fiinisti.
https://www.youtube.com/watch?v=zhmZOuK5V4Y


Marraskuu 14, 2013, 14:47:06 ip
Vastaus #35

Stefan Holmström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1420
  • Pystykierreasentaja
Kiitos hyvistä videoista. Nyt ei tartte itse keksiä pyörä uudelleen  8)

Marraskuu 14, 2013, 17:13:17 ip
Vastaus #36

Pekka Puoskari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1854
  • naavaparta
Tuosta videosta vielä että tuo ameriikan mestari oli aika suuorasukainen työssään.
Esimerkiksi tankin muotoilu, ja öljykauhan teko.
Öljynheittolevyä ei kannata oikein ohuesta pellistä tehdä ettei pääse katkeamaan.
Jos se katkeaa, niin kone hajoaa hetkessä.
Jos nuin ohkasesta tavarasta tekee kuin videossa, pitää peltiin tehdä ainakin tukevat pokkaukset.

Strattonin koneita on myös vähän voimakkaampia kuin 3,5 hp.
Niistä suuremmista sivuventtiilikoneista löytäis varmaan parhaan koneen Raceriin.

Marraskuu 14, 2013, 19:10:42 ip
Vastaus #37

Matti Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 33
Apumoottori jatkoa. Kuvassa 1. Cyclemaster 32cc vm. 1952, kuva 2. Neuvostoliittolainen Ilon kopio 48cc, kuva 3. KOD 4 45cc vm. 1959 (tyypitetty mopoksi v. 1960), kuva 4. Kuli 50cc vm. 1952

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 14, 2013, 19:20:36 ip
Vastaus #38

Matti Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 33
Kokoelmasta kuva 1. Berini M13 49cc vm. 1952, kuva 2. Mosquito 38,5cc vm. 1952, kuva 3. Fuchs FM 40 S 39cc vm. -50 luku. (museorekisterissä) kuva 4. REX FM 50 49cc vm. -50 luku. (tyypitetty mopoksi v. 1960)

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 14, 2013, 19:30:15 ip
Vastaus #39

Matti Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 33
Jatkoa kuva 1. D 8 Neuvostoliitto 45cc vm. 70-80 luku, kuva 2. Mosquito 49cc vm. 1952, kuva 3. Fuchs FM 40 S 39cc vm. 50-luku (Tandemi), kuva 4. Fuchs FM 40 (vanha malli) 39cc vm. 50-luku.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 14, 2013, 19:32:15 ip
Vastaus #40

Matti Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 33
Vielä Victoria FM 38 38cc vm. 1952 (tyypitetty mopoksi v. 1962)

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 14, 2013, 23:05:39 ip
Vastaus #41

Tatu Virtanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 848
Tuommonen pystyakselikone on helppo muuttaa vaakaan. Se lusikka ei ole niin justiinsa, kunhan joku pikkunen on. Jotkut vain lisäävät öljyä sen verran, että kanki hipaisee mennessään rasvaa ilmaan. Sellainenkin minulla on käytössä ollut. Ei tarvitse mitään ylimääräisiä vauhtipyöriä, käydä lupsuttaa ihan sopivaa tyhjää ilmankin. Joku hihnapyörä tai ketjuratashan siihen pitää kuitwnkin punoa, se toimii kyllä riittävästi painona. Kaasarina toimii mukavasti Dellorton 16 millinen sha. Menee suoraan kurkkuun ja koko on just passeli. Kannattaa vaan tukea se kaasari, muuten irroittaa kurkkuputken valuosastaan. Ylikierrokset tuollaisen helpoiten tappaa, kiertokanki yleensä osittuu.
Parhaiten näissä omarakenteissa menestyvät juuri nämä 3-3,5 heppaiset, vanhanmalliset. Niitä saa ilmaiseksi ja lohko on vähän kliinimpi, kuin vaakanen. Korkeahan leikkurin kone on, eli leveyttä rakenteelle tulee vähän varkain. Vitonen on jo vähän kolhon kokoinen, saatikka tuo 18 heppainen bokseri, joka mulla on traktorissa. Kuutioita 700, vai oliko jopa enemmän.  8)

Jos velodromille löhdetään, voin lähteä omalla boardtrackerilla mukaan. Laittelen kuvaa kun kerkeän. On myös yksi suht rajusti muokattu 3,5 kasaamista vailla. Kevennettyä osaa, omaa nokkaa, portattua kanavaa, hitsattua imukanava muutosta jne..

Marraskuu 15, 2013, 07:49:34 ap
Vastaus #42

Pekka Puoskari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1854
  • naavaparta
No johan alkoi koneita löytymään.

Matilla on upea kokoelma.
Minulla ei ole kuin kolme pirraa:
Victoria Fm 38
Rex FM34
Velosolex

Nyt on rakenteilla kodinkonen KOD.

Lainaus
Jos velodromille löhdetään, voin lähteä omalla boardtrackerilla mukaan.

Tästä saattais tulla hauska ohjelmanumero vaikka veteraaniralliin.
Olisin varmasti myös tulossa viivalle.

Marraskuu 15, 2013, 10:53:07 ap
Vastaus #43

Matti Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 33
joo.... kyllä nämä härpättimet kiinnostusta herättää. olin pojan kanssa veteraanirallissa Ikaalisissa 2010. päästiin mansen masinistien cd- levyllekin. mukavaa oli , ja paljon upeita pyöriä.

Marraskuu 17, 2013, 13:20:39 ip
Vastaus #44

Matti Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 33
Tälläänen joka poijalle .

[ylläpito on poistanut liitteen]