Kirjoittaja Aihe: Kypärä kysymys?  (Luettu 6040 kertaa)

Joulukuu 27, 2013, 18:17:55 ip
Luettu 6040 kertaa

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2835
  • Moukka
  Alkaisi olemaan kypärän vaihto kohta taas ajankohtaista, visiiri naarmuilla, vähän saanut pieniä pusuja yms.. ja muutenkin ikänsä puolesta kohta tiensä päässä. Olen huomannut että umpikypärät on ilmavirtojen suhteen hyvinkin erilaisia. Viimeksi kun vaihdoin pyörää, jouduin myös samantien vaihtamaan kypäränkin. Ajo - ja käsien asento muuttui pyörän mukana, ja se näyttää samantien vaikuttavan ilmavirtaukseen niskan puolelta. Nyt on tallissa kolme, luonnollisesti juuri sopivan kokoista, eri mallista ja merkkistä umpikypärää, mutta yksi on niistä ainoa joka ei niin pahasti tee tuota nostamis-ilmiötä tuossa nykyisessä käyttöpyörässä. Noissa kahdessa se nousu ilmiö on todella häiritsevä yli 100 km/h nopeudesta. Noi kaikki taas toimi oikein mainiosti edellisessä katetussa pyörässa, eikä tuollaista nostetta tullut missään. Nyt viimevuosina on ollut käytössä katteeton nakumalli jota ajetaan selkä suorana, kädet ylempänä ja leveämmällä. Naku suzuki gsx.

 Onkohan kenelläkään tullut käytännön kokemusta tuosta samasta asiasta ja minkä valmistajan mallit on muotoiltu siten että ei tekisi tuota nousu ilmiötä, ainakaan kovin pahasti.
 Kaupassa kun tuota ilman käyttääntymistä ei saa testattua, muuta kuin että koko on sopiva. Se ilmavirran käyttääntyminen kun selviää sitten vasta ajossa.
 Hinta sais mielellään jäädä  alle 400 euron.

 Juu, ja pään koko ja muoto on ihan "normaalit", naama on tosin hieman kirveellä veistetyn näköinen, ja sisältä keskivertoa tyhjempi.  :)

Joulukuu 27, 2013, 18:25:32 ip
Vastaus #1

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 982
kerran oon ostanut kypärän koeajamatta enkä osta toista kertaa, juurikin melu ja sopivuus omaan pyörään selviää vain itte kokeilemalla, jos ei saa koeajaa täytyy mennä toiseen kauppaan (yleensä kalliimpaan)

Joulukuu 27, 2013, 19:22:06 ip
Vastaus #2

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2835
  • Moukka
kerran oon ostanut kypärän koeajamatta enkä osta toista kertaa, juurikin melu ja sopivuus omaan pyörään selviää vain itte kokeilemalla, jos ei saa koeajaa täytyy mennä toiseen kauppaan (yleensä kalliimpaan)
Siinäpä se. On tullut tähän asti aina ostettua kypärät ilman koeajoa. Tuli elämään joku outo kymmenen vuoden pimeä hetki, ja ajeltua se aika katteellisella pyörällä. Ei ollut tuota tuuli ongelmaa kun katteet ohjasi ilmavirtoja eri tavalla.
  Tuli palattua viitisen vuotta sitten takaisin perus ajatuksen pariin, eli katteettomaan nakumalliin ja selkä suorana, niin tuo tuuli-ilmiö tuli eteen.

 Jos on hyviä kokemuksia jostain mallista niin ehdotuksia otetaan ilolla vastaan, ennen ostoa. Tiiä vaikka talven mittaan innostuu ulukomaan eläjien tilauskaupoille?

 Melu ei niin haittaa, mutta se ylösnousemus!  >:(

Joulukuu 28, 2013, 00:38:05 ap
Vastaus #3

Reijo Huhtakangas

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5357
  • Tulin nain ja voitin
Mulla on ollut useampikin Schuberth, hyvin tyytyväinen olen niihin ollut.
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07


Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  


http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Joulukuu 28, 2013, 09:16:21 ap
Vastaus #4

Seppo Ylhäinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 217
Kahden Schuberthin kokemuksella voin suositella sitä. Nykyinen C3 Pro, avattava, on erikoisen hyvä juuri kysymyksessä olleen ominaisuuden suhteen. Ei nosta eikä käännä päätä, ainakaan sallituissa nopeuksissa. Minä ajelen nakupyörällä, jossa ei ole minkäänlaisia katteita eikä visiiriä.
Päähän sopivuus on sitten hyvinkin yksilöllinen juttu. Minun päähän Schuberth käy. Tarkoituksella ostan aina mahdollisimman käypäisen (= uutena tiukan), josta sitten muotoutuu käytön myötä juuri sopiva. Ja olen muotoillut kypärän pehmustetta painelemalla peukalolla siitä kohdasta mistä puristaa.

T. Seppo Y.

Joulukuu 28, 2013, 11:19:01 ap
Vastaus #5

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2835
  • Moukka
 Kiitoksia arvon herroille vastauksista. Schubert on ilmeisesti hyvä kypärä, ja tuota samaa olen kuullut jo ennenkin. Sallituilla nopeuksilla tulee ajeltua. Kaikki kypärät mitä minulla on tähän asti ollut niin ei ole ollut niiden sisuksien muotoilun kanssa ongelmia, perus kuula? Aika monia merkkejä on jo ollut, mutta toi schubert on jäänyt vielä ostamatta. Avattavaa mallia tuskin tulee hommattua, kun en ole huomannut että olisin itse tarvinnut sitä ominaisuutta.

 Värillä ei niin väliä kunhan on yksivärinen ja musta.

Joulukuu 28, 2013, 14:13:19 ip
Vastaus #6

timo oksanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5
varsinaisesti asiaan mitenkään liity, mut kerran kuullu vierestä keskustelun tunnetussa varustekaupassa. "terve, onko teillä mitään TOSI halpaa kypärää, kun tulee 12v pojalle joka sillon tällöin kyydissä? johon myyjä sano: en taida noilla kriteereillä myydä sulle kypärää. Mielestäni myyjä oli rehellisesti oikeassa, se on ihan sama millasta kypärää ite käyttää mut kun on mukulista kyse niin.....

Joulukuu 30, 2013, 17:16:20 ip
Vastaus #7

ARI JUMPPANEN

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1608
  • Kylkivankkurinkuljettaja Lumiukko
HJC:ltäkin löytyy tuossa hintaluokassa yllättävän laadukkaita kypäriä.
Täällähän oli aikaisemminkin joku kypärä keskustelu äskettäin?
MC PÖLHÖLÄ President
"mcPölhölä,pakoputkien ja henkseleiden paukuttelua vuodesta 1997"

Joulukuu 30, 2013, 18:22:01 ip
Vastaus #8

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2835
  • Moukka
HJC:ltäkin löytyy tuossa hintaluokassa yllättävän laadukkaita kypäriä.
Täällähän oli aikaisemminkin joku kypärä keskustelu äskettäin?
nyt on parhaillaan ollut hjc käytössä. Toimii erinomaisesti touring ja sport touringeilla ajellessa. Mutta sitten kun hyppää tuon sotanorsun ruoriin niin tilanne muuttuu. Ajoasento tai pyörän aerodynamiikka tekee muutoksen? Muuten hyvä kypärä eikä moitteen sijaa.

Joulukuu 30, 2013, 18:47:03 ip
Vastaus #9

Juhani Halmeenmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1143
Avattavaa mallia tuskin tulee hommattua, kun en ole huomannut että olisin itse tarvinnut sitä ominaisuutta.

Et siis hiffannut, että siinä avattavuuden mukana on myös yksi iso käytösero! Eli se leuan alle tuleva osuus, joka nimenomaan auttaa hiljaisuuteen ja vedottomuuteen. Katsos kun avattava on mahdollista tehdä jopa vain kaulan kokoisella reijällä, mutta tavallista ei, jos se pitäisi siis saada vedettyä päähänkin, etenkin korvien & nenän pysyessä kiinni ja paikoillaan ;D
GR 650 '84 ja VX 800 '92 sekä P924 ja MB230CE
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Joulukuu 30, 2013, 18:51:50 ip
Vastaus #10

Tommi Sipilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 467
Ostin toissa vuonna tiukalla budjetilla ajokamppeet ja itelle valikoitu Heldin Tokari kypärä (ellen muista jotain väärin) se oli kumminkin edukkaammasta päästä kuitukypärä ja en oo ainakaan huomannu että nostas tai kääntäs päätä ellei aja jonkun auton "jättövirrassa". Äänekäs se kumminkin on sitä ei käy kieltäminen.

Tuossa CX:ssä millä ajan on vaan tommonen minipleksi keulassa (näkkyy pikku kuvassa) mikä lähinnä mittaristoa suojaa ajaessa.
Aim low and achieve your goals

Honda CX-500 1981
Tunturi Super Sport 1978 (ikuisuus projekti)

Joulukuu 30, 2013, 19:05:00 ip
Vastaus #11

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2835
  • Moukka
Avattavaa mallia tuskin tulee hommattua, kun en ole huomannut että olisin itse tarvinnut sitä ominaisuutta.

Et siis hiffannut, että siinä avattavuuden mukana on myös yksi iso käytösero! Eli se leuan alle tuleva osuus, joka nimenomaan auttaa hiljaisuuteen ja vedottomuuteen. Katsos kun avattava on mahdollista tehdä jopa vain kaulan kokoisella reijällä, mutta tavallista ei, jos se pitäisi siis saada vedettyä päähänkin, etenkin korvien & nenän pysyessä kiinni ja paikoillaan ;D
Tuota pointtia ei ole tosiaan tullut aiemmin hiffattua. Toi on varmasti täysin totta mitä kirjoitit, eli eipäs nyt tyrmätä heti kylmiltään sitäkään vaihtoehtoa.

 Aina viisastuu ja kiitoksia hyvästä neuvosta.

Joulukuu 30, 2013, 19:32:10 ip
Vastaus #12

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2210
  • Kukkahattusetä
Leuan alle tuleva osuus hiljentää kypärää todella paljon. Mulla on Shoei Qwest umpikypärä, jossa on sellainen joustava kangas leuan alla ja se tosiaan hiljentää paljon meteliä. Mää oon ottanut sen läpyskän pois aina todella kuumalla kelillä tai nollakelin lumisateessa ja välitömästi alkaa älytön mekkala potassa. No, mulla on kyllä aina Earfoon suojaimet korvissa, että ei se niin hirveästi haittaa.

Ostaisin mielelläni Schubertin, mutta se ei vaan passaa päähän ja sen vuoksi Shoei on mun merkki. Schubertissa oli ihan ensimmäinen ongelma, että en saanut silmälaseja helposti päähän ja toisekseen mulla on liian paksu kaula siihen pieneen reikään. Siihen se homma sitten jäikin. Shoeilla tuota nostoefektiä ei ole ilmaantunut muilla pyörillä, kuin BMW R1100RT:llä ja siinäkin ainoastaan silloin, kun pleksi on nostettu niin ylös, että ilmavirta menee kypärän yli.

Tuo Shoei on ihan jees kypärä kesällä, mutta talvella se on suorastaan persiistä.
Kahden pytyn loukussa.

Joulukuu 30, 2013, 19:47:08 ip
Vastaus #13

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2835
  • Moukka
Leuan alle tuleva osuus hiljentää kypärää todella paljon. Mulla on Shoei Qwest umpikypärä, jossa on sellainen joustava kangas leuan alla ja se tosiaan hiljentää paljon meteliä. Mää oon ottanut sen läpyskän pois aina todella kuumalla kelillä tai nollakelin lumisateessa ja välitömästi alkaa älytön mekkala potassa. No, mulla on kyllä aina Earfoon suojaimet korvissa, että ei se niin hirveästi haittaa.

Ostaisin mielelläni Schubertin, mutta se ei vaan passaa päähän ja sen vuoksi Shoei on mun merkki. Schubertissa oli ihan ensimmäinen ongelma, että en saanut silmälaseja helposti päähän ja toisekseen mulla on liian paksu kaula siihen pieneen reikään. Siihen se homma sitten jäikin. Shoeilla tuota nostoefektiä ei ole ilmaantunut muilla pyörillä, kuin BMW R1100RT:llä ja siinäkin ainoastaan silloin, kun pleksi on nostettu niin ylös, että ilmavirta menee kypärän yli.

Tuo Shoei on ihan jees kypärä kesällä, mutta talvella se on suorastaan persiistä.
Meteli ei haittaa, vain nosto efektistä on haittaa. Ei tule kypärä talvikäyttöön, kesämopo. Aurinkolasit olis hyvä saada mahtumaan, oon ostanut aikanaan jo sellaiset kapeat ja kaartuvat, kypärän sisään mahtuvat mallit.

Joulukuu 30, 2013, 20:18:15 ip
Vastaus #14

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2210
  • Kukkahattusetä
Semmosella varauksella kannatta koittaa Shoeita, että mää en oo ajanut tuolla kypärällä yhtään oikeaa kyykkypyörää tai nykyaikaista nakupyörää. Pääasiassa pyörät ovat olleet selkä suorassa ajettavia isoja/keskikokoisia matkaenskoja: BMW R1200GS, BMW F800GS, KTM 950 Superenduro, KTM 990 Adventure, Triumph XC800, Honda Transalp 700, Yammu 660 Tenere yms. Tuo R1100RT, jolla nostoa on tullut on täyskatettu matkapyörä ja siinä pleksin korkeus pitää säätää siten, että ilmavirta viistää kypärän alareunaa, jotta nostoa ei tulisi. Nämä kaikki tietysti ihan normaaleilla nopeuksilla.

No on siinä Shoieissa semmoinen taipumus, että se tahtoo ravistaa päätä. Jos laittaa Jytäriin liian korkean pleksin, niin se on ajamaton paikka. Sitä tutinaa ei niskat kestä. Toinen tilanne on se, kun otan pojan Bemun R1100RT kyytiin. Jannu on 190 cm pitkä ja siihen meidän väliin tulee joku käsittämätön pyörre, joka alkaa nakkomaan kypärää ees taas. Tuota ravistusta ei ole ilmaantunut, jos kyytiläinen on ollut mua lyhempi.

Lasit tuohon pottaan menee heittämällä. Mulla on ensimmäinen edellytys potalle, että lasit mene kertapukkauksella oikein paikoilleen. Jos tämä ei täyty, niin nostan potan takaisin hyllyyn. Pientä pettymystä laatuun on kyllä ollut, sillä sisukset ei kestä talviajelua nyppyyntymättä. Toinen juttu on, että pinlock-kalvo ei pysy paikoillaan, vaan sen ylä-ja alareunaan pitää laittaa teippiä. Teippihomma ei ole mua haitannut, koska joka tapauksessa laitan 5 cm aumateipin visiirin yläreunaan häikäisysuojaksi. Alareunan teippi taas toimii häikäisysuojana silloin, kun visiiri on auki
Kahden pytyn loukussa.