Kirjoittaja Aihe: Isolohko puhallinjäähdytteiseen tunturiin  (Luettu 19681 kertaa)

Tammikuu 04, 2014, 20:08:13 ip
Vastaus #30

lassi paavola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 836
  • mopolla pääsee :)
kiitän
mutta olen niin toivoton tapaus ettei onnistunut :P


« Viimeksi muokattu: Tammikuu 04, 2014, 20:10:13 ip kirjoittanut lassi paavola »

Tammikuu 04, 2014, 21:00:11 ip
Vastaus #31

Jari Räsänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1343
  • Ei, tää mikkää ruoska oo tää on Tunturi Taikeri!
Vähä vihollisleirin touhuja mutta ihan kivoja laskureita.. http://soliferia.parasiitti.org/laskurit.php
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc
Ken taigerilla ratsastaa, se lannalta haiskahtaa.

Tammikuu 04, 2014, 23:29:28 ip
Vastaus #32

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1019
  • Osapuilleen kasassa....
Kulkupuolen suhteen ne Tunturit forever , myöskin tekniikan laadun suhteen vois todeta jotta anoppia ei "naarata" !

Muute kylläki käypäne peli Suomen suveen. Mopoilla siis mennään.

Tammikuu 05, 2014, 17:21:51 ip
Vastaus #33

Tommi Pitkänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 152
Huvikseni pyörittelin takapyörää kolmonen päällä ja laskin omasta "isolohko" pappatunastani (poraus 45 mm) kokonaisvälityssuhteen joka oli 11.5 luokkaa.

Muistelisin tasamaalla mitanneeni huippunopeudeksi GPS:n mukaan noin 72 km/h joka vastaa yo. välityssuhteella moottorin kierroksia noin 7600-7700 rpm. Paremmalla putkella kiertäisi varmaan enemmänkin, paikallaan on alkuperäisyyden tavoittelun takia Puchshopin vaimennin isolla käyrällä.

Eli näyttää ja ennen kaikkea kuulostaa vakiolta vaikka kulkeekin reippaasti yli sakkorajan. Melkein sanoisin ettei 50-kuutioisella pääse samaan, varmaan kuulostaisi kireämmältä ja todennäköisesti vaatisi paremman ei-alkuperäisen näköisen putken. Ja kierroksiakin tarvittaisiin jonkun verran enemmän, kai?

Ja tältä se näyttää, tuskin kukaan epäilee viritetyksi ainakaan muovit paikallaan.







Tammikuu 05, 2014, 20:09:38 ip
Vastaus #34

Heimo Harju

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 185
Kertokaapas tietäjät mikä isolohko tuli talliin joku aika sitten.Olisiko DS60R vai mikä kun lohkojen malli on kuin kuuskymppisen kampikammio
7mm kannenpultit ja huippuna 15 mm männäntappi.Kone muuten kolmelovinen käsivaihde polkimilla ja jarruvaijerilla.

Tammikuu 05, 2014, 21:30:21 ip
Vastaus #35

Jarmo.Peltola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 682
On ds60r tosin suomiversiossa (tunturi) ei polkimia,jarruvaijeri erillisellä polkimella
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2014, 21:35:46 ip kirjoittanut Jarmo.Peltola »

Tammikuu 06, 2014, 13:00:35 ip
Vastaus #36

Olavi Toppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 136
Tommi tuo sun pyttysi on varmaankin porattu 1mm ylikokoon jos se on 45mm männällä.Mulla oleva pytty on 44mm männällä.Se on kylläkin hieman jo väliä männän renkaan päät jää millin toisistaan auki.Hyllystä kyllä löytyy 45mm L-profiili mäntä.Pitäisi vain porauttaa sille männälle.En vain ole nähnyt vielä tarpeelliseksi kun on hyvä kulkunen vieläkin.Tein tuossa viikolla nelivaihteisen koneen ja laitoin tuon pytyn ja saman alku käyrän vakioputkeen kiinni kuin sulla näkyy olevan.

Tammikuu 11, 2014, 22:15:50 ip
Vastaus #37

Tommi Pitkänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 152
Tommi tuo sun pyttysi on varmaankin porattu 1mm ylikokoon jos se on 45mm männällä.Mulla oleva pytty on 44mm männällä.Se on kylläkin hieman jo väliä männän renkaan päät jää millin toisistaan auki.Hyllystä kyllä löytyy 45mm L-profiili mäntä.Pitäisi vain porauttaa sille männälle.En vain ole nähnyt vielä tarpeelliseksi kun on hyvä kulkunen vieläkin.Tein tuossa viikolla nelivaihteisen koneen ja laitoin tuon pytyn ja saman alku käyrän vakioputkeen kiinni kuin sulla näkyy olevan.

Oikeassa olet, on porattu 1 mm ylikokoon kun sattui männäntapin sokka irtoamaan ja teki naarmut sylinteriin. Isommaksi tuskin uskaltaa poratakaan, sen verran ohuet ovat helmat jo nyt. Älä turhaan poraa millin ylikokoon, Moposportista saat 44.5 mm männän edullisesti.

Ja edelleen, mielelläni ostaisin kyseisen sylinterin tai vaikka kaksi.

Tammikuu 18, 2021, 12:12:25 ip
Vastaus #38

Janne ”68” Pohjanpelto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2
Moi vaan kaikille.
Olen 45-vuotias harrastelija/virittelijä ja paluu lapsuusajan 1987-1988 tms. 65-kuutioiseen pappiksen virittelemiseen on taas käynnissä  8) .
Pahoittelut ensin että nostan tämän itselleni tärkeän aiheen yli seitsemän vuoden takaa...
Omassa pappatunturissani vm. 1977 oli ostohetkellä useampi vuosi sitten nelivaihteinen puhallinjäähdytteinen Puch kone ja siinä valurautainen 44.5 mm männällä oleva sylinteri (alunperin Moposportin virityssarja III 65 cc 44 mm männällä) sekä siihen kuuluva isompihalkaisijaisella palotilalla oleva korkeapainekansi. Kannessa on jonkinlainen pieni paljealue = squish band ulkoreunallaan vaikka onkin muuten ihan puolipallo palotila. Kaasarina 18 mm Dellorto PHBG siihen sopivalla imukaulalla ja tehdastekoinen joku perus tehoputki (ei Muffler tms.). Ehdin ajaa ko. laitteella vaan parikymmentä kilometriä ja se lämpöleikkasi kiinni. Kun aloin purkamaan konetta oli siinä kaikki lohkojen väliset ruuvit todella löysästi kiinni. Kone siis todennäköisesti haukkasi ylimääräistä ilmaa jostain välistä ja leipoi kiinni.
Nyt kun yksi yksityishenkilö kasaa parhaillaan minulle Itävallasta hankittua nelivaihteista puhallinjäähdytteistä Puch konetta niin alkaa olla ajankohtaista miettiä millä kokoonpanolla sen kasaa ensin ja sitten myöhemmin hieman tiukempaa settiä... Porautan siis tuon valurautaisen sylinterin 45 mm kokoon ja laitan siihen yhdellä ohuella männänrenkaalla olevan Kawasaki KX 60:sen +2.00 mm ylikoko takomännän jossa on helmoissa kitkaa vähentävä pinnoite. Sylinterissä on imukanavan suuaukko noin 18 mm koska käytän tässä Dellorto PHBG 18 AS kaasaria siihen sopivine imukauloineen. Imuaukko on noin 15.5-16 mm korkea ja pakoaukko on noin 17 mm korkea. Pakokanavan suuaukko on noin 25 mm kokoinen eli samankokoinen kuin tehoputkessa joka tuli pappiksen mukana ostettaessakin. Kanneksi tulee se sama madallettu korkeapainekansi. Sylinteriä on madallettu päältä joten sitä korotetaan käyttämällä korkeampaa tiivistettä ja/tai alumiinilevyä että mäntä ei osu kanteen. Tähän moottoriin tulee Riton kilpakampiakseli, NSK:n L17 japanilaiset laakerit kampuralle ja SKF:n 6202 kuulalaakerit. Kampuran stefat Viton-kumiset. DS 50 moottorissa on alunperinkin kolmilevyinen kytkin ja hommasin siihen tiukemman kytkinjousen. Jos menisi tällä setillä jonkun 80 km/h niin se olisi hyvä.
Sitten minulla on Metrakitin alumiininen 43.5 mm (65 cc) Nicasil-pinnoitettu sylinteri sekä siihen sopiva kansi, jotka on sorvattu sopimaan puhallinkopan sisään. Itsetehty imukaula ja Mikuni TM 24 mm litteäluistinen kaasari tähän settiin. Metrakitin sylinteriä myös nostetaan alumiinilevyllä ja tiivisteillä. Kyseisen moottorin lohkojen huuhtelulähdöt on sovitettu jo tähän sylinteriin sekä alumiinilevyyn, joten tuon valurautasylinterin (ylempänä) huuhtelulähtöjä pitää muokata vielä sopimaan lohkoon. Metrakitin sylinteri on muokattu että siitä saadaan kutiteltua enemmän tehoja. Tähän settiin on minulla olemassa eri tehoputki, mutta sen alku pitää vielä rakennella yhteensopivaksi Puch moottoriin, koska se on alunperin joku muistaakseni KTM tai Sachs tehoputki erilaisella kiinnityksellä. Meinaan laittaa tällä setillä myös Wössnerin takomännän kokoa 43.45 mm eli +0.50 mm ylikokoa oleva Kawasaki KX 60 1-renkainen vastaava takomäntä kuin ylläkin. Välitykset niin, että kulkee sen 80-90 km/h ja kiihtyy niinkuin pappiksen nyt ikinä voi saada kiihtymään.  ;)
Olisiko jollain tietoja (tai irrallaan esim. tallissa) tuon Moposportin virityssarja III 65 cc alkuperäisen koskemattoman/viilaamattoman sylinterin aukkojen ja kanavien kokoja sekä sylinterin kokonaiskorkeutta?
Terveisin, Janne Pohjanpelto Askolasta
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 18, 2021, 12:16:59 ip kirjoittanut Janne ”68” Pohjanpelto »

Tammikuu 18, 2021, 21:05:37 ip
Vastaus #39

Joni Haapanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2
Janne, pappiksen viritys on hienoa puuhaa. Mulla ei ole antaa 65 cc koskemattoman sylinterin aukkojen ja kanavien kokoja, mutta mihin niitä tarvitsetkaan? Tarkoitat ilmeisesti sitä puhallinjäähdytettyä pyttyä kahdella huuhtelukanavalla? Se on sen verran hengetön pytty, ettei ko. tiedolla mielestäni ole väliäkään.

Tammikuu 18, 2021, 22:29:17 ip
Vastaus #40

Janne ”68” Pohjanpelto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2
Janne, pappiksen viritys on hienoa puuhaa. Mulla ei ole antaa 65 cc koskemattoman sylinterin aukkojen ja kanavien kokoja, mutta mihin niitä tarvitsetkaan? Tarkoitat ilmeisesti sitä puhallinjäähdytettyä pyttyä kahdella huuhtelukanavalla? Se on sen verran hengetön pytty, ettei ko. tiedolla mielestäni ole väliäkään.


Moi Joni.

Joo todellakin pappiksen virittäminen on hienoa puuhaa kun lähtökohta on tehoiltaan todella vaisu. Mitä enemmän saa alunperin tehottomasta koneesta tehoja pihalle niin sen hienompaa ja palkitsevampaa se on. Olen ollut juuri tallissa mittaamassa tuon valurautaisen tällä hetkellä 44.5 mm porauksella olevan puhallinsylinterin kanavia ja aukkoja yms.


Mittasin muuten vakion madaltamattoman Puch DS 50:sen sylinterin korkeuden mikä on 68.5 mm ja tuo madallettu on 65.5 mm eli kolme milliä madallettu. Minulla on jo kotona se 43.45 mm Wössnerin KX 60:sen ekan ylikoon takomäntä millä mallailin miten sellainen sopii tuohon madallettuun valurautapyttyyn. Hyvin sopii mittojen puolesta kun pyttyä korottaa sopivasti ja aukot aukeaa silloin AKK:ssa kokonaan.


Tilasin jo sen 44.95 mm (45 mm) Wössnerin muutama päivä sitten. Näissä on se hyvä puoli että se ainoa ohut männänrengas ei kurkkaa imuaukosta kun mäntä on AKK:ssa. Männän kokonaiskorkeus 48 mm, puristuskorkeus noin 29 mm ja männänrengas 1 millinen (tai 0.95 mm mittaustavasta riippuen). Männänrengasuran yläpuolisen osan etäisyys männänlaen reunaan 3 mm. Eli vain 4 mm männänrenkaan alareunaan männänlaesta kun esim. Dinamin 44.5 mm kaksirenkaisilla männillä ko. etäisyys alimman männänrenkaan alareunaan on niinkin suuri kuin 10 mm... ja ne renkaat on varsinaiset kitkarenkaat  ;)  2 x 2 mm renkaat = 4 mm vs. KX 60 1 x 0.95 mm. Ehkä ”hieman” vähemmän kitkahäviöitä.


Ne sylinteriaukkojen korkeudet on tosiaan imu 16 mm ja pako 17.5 mm. Imukanavan suuaukko 18 mm ja pakokanavan suuaukko 25 mm (sama kuin tehoputken alkukäyrän sisähalkaisija eli täydellinen sille). Aukkoja on viilattu myös leveyssuuntaan. Huuhteluaukkojen korkeus on luokkaa 8.5-9 mm ja ne on koskemattomat. Itse huuhtelukanavien muotoilu on huomattavasti parempi ja jouheampi/pyöreämpi sisäreunastaan kuin normi puhallinpytyissä. Ei turhia sisäreunan kantteja ja kunnollinen pyöristys. Pientä viimeistelyä se pytty vielä tietysti kaipaa.

Jatketaan harjoituksia ja virityssuunnitelmia.

-Janne
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 18, 2021, 22:35:19 ip kirjoittanut Janne ”68” Pohjanpelto »