Kirjoittaja Aihe: Jawa?  (Luettu 14134 kertaa)

Marraskuu 19, 2018, 13:34:46 ip
Vastaus #30

Juhani Salminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 63
Moro
Punainen Jawa kromitankilla on kyllä hieno ja muistuttaa vähän sitä vanhaa viissatasta pitkällä satulalla. Tosin sikarimallin äänenvaimentajat tekevät siihen pienen tyylirikon.
Mahtaako tulla Suomessa myyntiin ja millä hintaa? Tuo Intian hinta 1960,00 € ei paljoa kerro, varmaan piillä sais kertoa tulevan myyntihinnan Suomessa. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan.
Juhani

Marraskuu 19, 2018, 19:46:22 ip
Vastaus #31

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 703
  • Kawasaki A 1 R
  Senhän pitäisi kilpailla 350 Roitsun kanssa kotimaassaan , kaikissa jutuissa puhuttiin kaukoidän markkinoista , jospa  Tsekit hoitavat euroopan tiedä häntä ?

Marraskuu 23, 2018, 16:10:27 ip
Vastaus #32

Kari Pääkkönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1015
Triumph T140 1977 
M-B W210 E200 1998 Avantgarde

Marraskuu 23, 2018, 20:01:18 ip
Vastaus #33

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 703
  • Kawasaki A 1 R
  Tästä.

Marraskuu 24, 2018, 00:43:15 ap
Vastaus #34

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 829
Eikö jaavamiehiä yhtään rassaa, jotta virtalukko on jossakin sivussa, kun olis siinä lampunkoopassakin ollut hyvin tilaa?


Marraskuu 24, 2018, 09:48:32 ap
Vastaus #35

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3557
  • Mamu
...Tai tankin päällä... ;)

Maaliskuu 16, 2019, 17:08:29 ip
Vastaus #36

heikki loponen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 62
Tämä Suomen Koneliikkeen  JAWA MP-mopedi mainos löytyi vuoden 1957 Seura lehdestä. Mikähän tuo MP-mopedi ajoneuvoluokka oikein aikoinaan oli, jonkinmoinen kevarin esiaste varmaan. Edullinen laite ylläpitää mainoksen mukaan: "ei veroa - ei vakuutusta  ei ajokoulua".
Minulla oli samanlainen lypsyjakkara JAWA josku 60-luvun lopussa, mutta siinä oli polkimet ja se oli mopo.

Maaliskuu 16, 2019, 17:31:07 ip
Vastaus #37

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 611
Niin kuin rekisterikilvestä näät, se piti rekisteröidä moottoripyöräksi.
Mopossa ei saanut tuolloin olla jalkatappeja eikä tehoa yli 1,5 hv.
Näin ainakin muistelen, oikaiskoon joku jos olen väärässä ?

Maaliskuu 16, 2019, 21:21:35 ip
Vastaus #38

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 829
Mopossa piti olla polkimet, koska status oli moottoripolkupyörä, jolla piti päästä polkemalla ajamaan.
Kiksi-jalkatappipeli oli vääjäämättä rekisteröitävä, vaikka paino ja kuutiotilavuus olisi ollut alle 50.
Muuttuikohan -69???

Maaliskuu 17, 2019, 00:11:07 ap
Vastaus #39

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2895
Muistinvaraista muisteloa; saattaa hovissa muuttua...

Moottoripolkupyörä-ajoneuvoluokka tuli Suomeen 1957 aivan loppuvuodesta.  Ja tosiaan mopedi oli alle 50 ksm, max 50 kiloa (tulkittiin alle 55 kg), polkimet, rakenteellinen nopeus maksimi oliko se nyt neljääkymppiä, ja se rajasi tehon 1,5 hevosvoimaan, ja välitykset myös oli tyyppikilvessä ilmoitettu, eikä saanut nopeuttaa. Joko siinä yhteydessä tai jo aiemmin oli olemassa myös luokka kevytmoottoripyörä.  Hämärä kuva, että silloin olisi ollut painoraja 75 kiloa ja kuutioraja 100 kuutiota moottorille, mutta aika hämärässä nuo tosiaan.  Sellainen poikkesi sitten varsinaisesta moottoripyörästä siten, että ajokortti tarvittiin, mutta se oli ns. kuulustelukortti, eli kokeena vain kirjallinen koe.  Sekä kevytmoottoripyörälle että varsinaiselle moottoripyörälle kortin sai 16-vuotiaana.  Mopoa varten ei ajokorttia tarvinnut ollenkaan, 15-vuoden ikä riitti.  Veron puuttuminen viitannee ajoneuvoveroon, joka meni uusista moottoripyöristä maahan tuotaessa (silloin myös rekisteröimättömistä kilpalaitteista), mutta vakuutuksen tarpeettomuus hämää minua kovasti, minun muistini mukaan myös mopoissa tarvittiin vakuutus, vai olisiko nuo olleet aluksi vapaaehtoisia?  Sen muistan, että mopoihin oli aluksi sellaista vakuutusta, mikä korvasi vain toiselle osapuolelle aiheutetut vahingot, siis myös omat henkilövahingot jäivät ulkopuolelle, tai laajempaa, joka korvasi myös omat henkilövahingot.  Olin silloin 7 vuoden ikäinen, mutta isä piti mopokorjaamoa, jossa joskus tuli norkoiltua, ja kovasti ne asiat olivat esillä keskustelussa asiakkaiden kanssa (nämä aluksi ikämiehiä, joilla ei ollut ajokorttia; nuoriso alkoi laajemmassa mitassa mopoja saada vasta 60-luvun alussa, ei ollut vielä 50-luvulla kansalla rahaa nuorison leikkikaluihin laittaa...). Silti voin muistaa täysin väärin noita juttuja.  Poljinpakko taisi häipyä oliko se 1970 vai -71?

Anekdoottina vielä, että Ruotsissa oli lättviktare-luokka, missä ei ollut muuta rajaa kuin paino alle 75 kiloa, mikä sääntö synnytti Husqvarna Silverpilenin ja NV:n Kometin 175-kuutioiset äärimmilleen kevennetyt moottoripyörämallit.  Ja Ruotsin moposääntö taisi olla 1,25 hevosvoimaa.

Eikös se seuraava ajokorttiasetusmuutos sijoitu sitten 70-luvun alkupuolelle?  Silloin kevytmoottoripyörän rajaus muuttui 125 ksm, ei teho-, eikä painorajoja.  Ja kevytmoottoripyörän ajokortin suorittamiseen kuului  myös ajokoe teoriakokeen lisäksi.  Kevarikortin sai 16-vuotiaana, mutta isolle pyörälle vasta 18-vuotiaana tämän muutoksen jälkeen; syynä moottoripyörien aika hurjat onnettomuusluvut isojen ja tehokkaiden japsipyörien tultua markkinoille ja elintason nousun myötä rahojen riittäminen niiden hankintaan.

Saa oikoa.  Tuosta Seuran mainoksesta tuli vielä mieleen, että olisiko maahantuoja aloittanut mainostamisen ennen lain muutoksen vahvistusta huhujen perusteella, ja siihen lipsahtanut väärää tietoa tuon vakuutuksen osalta?

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 17, 2019, 00:31:12 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Maaliskuu 17, 2019, 09:18:52 ap
Vastaus #40

Esko P. Lehtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 112
" Hämärä kuva, että silloin olisi ollut painoraja 75 kiloa ja kuutioraja 100 kuutiota moottorille, mutta aika hämärässä nuo tosiaan. "

  Oikein muistat, minulla olin silloin Yamaha Trailmaster ja se painoi muutaman kilon liikaa ja minun piti moottoripyöräkortti ajaa 1970.


Maaliskuu 17, 2019, 09:27:56 ap
Vastaus #41

velipuukka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 315
Sisältyikö vakuutus siihen kilpeen, joka piti joka vuosi ostaa uusi?

Maaliskuu 17, 2019, 09:40:37 ap
Vastaus #42

Arto Ahonkivi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 350
Lättviktaret oli mun muistaakseni alle 100 kuutioisia, eli yleensä niissä oli Sachcin 98cc kone.
NV rallissa ne lasketaan mopoiksi, raja kulkee 100cc. Yleensä niitä on mukana semmonen kymmenkunta, useempaa eri merkkiä esim. NV, DKW ja Rex.
Ens kesänä niitä taas tulee nähtyy Uppsalassa ku meen NV Rallyyn.

Maaliskuu 17, 2019, 09:43:35 ap
Vastaus #43

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 879
Vakuutuskilpi se oli silloin nimeltään. Kertoi jopa yhtiön, mistä se oli ostettu: Pohjolan kilpi alkoi P:llä! :-)
Ja kilven värit vaihtuivat vuosittain, valvonnan helpottamiseksi.
Suzuki T-250 J/F 4-t
Four Stroke - No Smoke!

Maaliskuu 17, 2019, 14:15:58 ip
Vastaus #44

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3557
  • Mamu
Ja Sammon äs-kirjaimella.ja Vennian ähvällä...Muistaakseni kilpi vakuutuksineen maksoi 54 markkaa 70-luvun alkupuolella,olisko nykyrahassa kympin...Ei paha!