Kirjoittaja Aihe: Wankkeli  (Luettu 8396 kertaa)

Tammikuu 14, 2014, 22:44:20 ip
Vastaus #15

Jani Erola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 299
  • Norton Big Four 1950 & Commando 961 Cafe Racer
Wankeli on wankkeli jokainen varmastikkin tietää moottorin toimintaperiaatteen mutta mitä etuja sillä saa verrattuna normaaliin
mäntämoottoriin. Moottorin kuluminen on ilmeisesti aika voimakasta vaikka liikkuvia osia on vähän. Hyötysuhde ehkä huonompi?
Positiivisia ominaisuuksia voisi olla pieni koko ja kierrosnopeus mutta mitenkäs vääntömomentti? Antaisko niin sanotusti tasaisemman käyrän?  Joku syy näiden moottoreiden vähäiseen suosioon täytyy olla. Olisko Se vain tuo huono kestävyys?






Tammikuu 14, 2014, 22:56:35 ip
Vastaus #16

Stefan Holmström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1431
  • Pystykierreasentaja
Suurin hyöty kai on se että pienstä ja kevyestä paketista saa suht'koht paljon tehoa. Kallis tehdä (materiaalit) ja kestävyys kait rajallinen. Mutta lentokoneissa generaattorikoneena (kentällä, kun kone ei ole kaapeleissa kiinni) se on tehokas sähköntuottaja, ei lisää lentokoneen painoa paljoakaan, eikät käyttötunteja tule paljoakaan. Sopii sen takia kait erityisiin käyttötarkoituksiin, mitä on jo lueteltu täällä. Mutta kyllä Mazda teki montaa wankkelia, ja käytössähän suuri osa on vielä.

Muistan 80-luvulla lukeneeni wankelin kehitysersiosta jossa oli kaksi roottoria samassa palotilassa. Ei näitä eestaasliikkeitä, vaan kaksi erillistä omilla akseleillaan pyörivää roottoria, toinen kuin risti, ja toinen kuin – noh sellainen pitkulainen.Näiden väliin muodostui sitten se työtahdin puristuskolo. Vähän sekava selitys, pitää löytää kuva …
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 14, 2014, 23:00:00 ip kirjoittanut Stefan Holmström »

Tammikuu 15, 2014, 00:08:37 ap
Vastaus #17

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1704
2-tahdin sukulaisuudesta johtuen pakokaasujen puhdistus vaikeaa,männän voiteluun moottori vaati öljysuuttimen,jos ajoi vauhdikkaammin
joutui lisäämään moottori öljyä,oli kyllä öljyn määrän varoitin,ei varmaan sopinut kaikille että 1000km välein joutui lisäämään öljyä
jos oikein muistan vääntökäyrä tasainen ja tehot tuli kuminauhamaisesti ja kierroksia riitti

Tammikuu 15, 2014, 10:27:34 ap
Vastaus #18

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5577
  • MC Debit
Wankelin yksi erityisen hyvä puoli on se että siinä ei ole suuria eestaas lliikkuvia massoja jotka aiheuttaisivat tärinää ja/tai suuria voimia laakerointiin. Ensinmainittu mahdollistaa suuret kierrosnopeudet, jälkimmäinen kevyet rakenteet. Hieno konsepti ja tavallaan järkevämpikin kuin mäntämoottorit, mutta valmistusteknisesti hankala ja kallis tietysti. Vaikka kaipa ne rx-Mazdat ihan kohtuuhyvin kasassa pysyivät?

Iskutilavuus ei taida olla iha suoraan verrannollinen mäntämoottorien kanssa, muistaakseni ekoissa rx-seiskoissa moottorin tilavuus oli 1300ccm. Ahtamalla noista otettiin huimia tehoja.

Aiemmin mainittiin lennokkimoottorit, tässä O.S:n wankel (tai rotary niinku jenkit sanoo):

http://www.osengines.com/engines-airplane/osmg1401/index.html

Ihan kiva, tilavuus vajaa 5cc ja tehoa reilu heppa, 17000 kierroksella, mikä on aika maltillinen lennokkimoottoriksi.

Videopätkä 2-moottorisesta lennokista, välttämättä en itse ehkä kykkisi koneen ETUpuolella kun huudattelen koneita tai ainakin kiinnittäisin lennokin johonkin ::)

Wankel Rotary Engine Powered A 26 Invader (OS .30 Engines) RC Airplane
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Tammikuu 15, 2014, 12:02:13 ip
Vastaus #19

Reijo Huhtakangas

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5348
  • Tulin nain ja voitin
Tästä se kaikki alkoi, NSU Spider Wankel -66 :


Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07


Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  


http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Tammikuu 21, 2014, 17:15:12 ip
Vastaus #20

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3690
Moro
Ihan vaan "surffaillessa" tuli tällainen vastaan,on näköjänsä moni mp-merkkikin kokeillut wankkelia.

Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Tammikuu 21, 2014, 23:19:27 ip
Vastaus #21

Ipi Laaksonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1329
Hieno moottori jota monikin valmistaja on kokeillut,eikä vähiten moottoripyörissä,tunnetuin valmistaja on kuitenkin varmaan Mazda jolla uskoa riitti hyvinkin pitkään.Tuon moottorin ongelmia on tietääkseni polttoaineenkulutus ja männän tiivistysongelmat. Ideahan on hyvä ja yksinkertainen.

Tammikuu 28, 2014, 21:01:12 ip
Vastaus #22

Antti Mäki-Paavola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 277
  • Yamahamaha
Tässäpä yksi Wankel-himmeli:
Raw Footage: Carl Thompson 4 Rotor Nitrous Turbo - Lexus GS300
4 roottorinen, turbo ja ilokaasuilla. Hienosti menee kylkimyyryä.

Niin, ja olihan Madzan se Le Mans voittaja-auto 787B wankel-koneinen.

Suomessakin kokeilivat moottorikelkassa Wankelia, Velsalla yhden sarjan Lynx 300W kelkkaa tekivät 70-luvun puolessavälissä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 28, 2014, 21:05:39 ip kirjoittanut Antti Mäki-Paavola »
Yamahat YZ125K '83, YZ125L Enduro '84, TZR250 '90, RD125LC '86
Hondat CB125 K5 '73 ja Monkey '85
Tunturi Sport '73
Lusifer-Suzuki S Supermotard

Tammikuu 28, 2014, 21:06:03 ip
Vastaus #23

Stefan Holmström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1431
  • Pystykierreasentaja
Satoja laatikko-Ladoja, muutama Samara ja Volgakin tehtiin wankelilla milliisin ja muiden viranomaisten käyttöön.