Kirjoittaja Aihe: Mikä rengas retropyörään ?  (Luettu 5475 kertaa)

Maaliskuu 07, 2014, 12:27:55 ip
Luettu 5475 kertaa

Hannu Nieminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 34
Morot, Kawa W800:sessa ensiasennusrenkaina olevat Dunlop Roadmaster TT100 renkaat ovat aika pehmeää tavaraa.  5000 km ajoa niin takarenkaassa ei ole paljoa pintaa jäljellä. Mitä kestävämpää, katsetta kestävää (tyyliin sopivaa) rengasta suosittelisitte tällaiseen retrovehkeeseen ?

t:Hannu

Maaliskuu 07, 2014, 12:51:17 ip
Vastaus #1

Pertti Sorvari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 423
  • SVKMK#371 VMPK#4155
Hannu onko lähtötiedot nämä ja kuva oikein?
Tyre, front
100/90-19M/C (57H)
Tyre, rear
130/80-18M/C (66H)

Ei kokemusta ko. renkaasta, ... muutoin Bridgestone sopii japsiin...
https://mprenkaat-store.com/accolade-13080-66h-takarengas-p-14663.html 

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 07, 2014, 12:59:07 ip kirjoittanut Pertti Sorvari »
-pertsa-

Maaliskuu 07, 2014, 17:51:02 ip
Vastaus #2

Juhani Halmeenmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1143
Joku sais vaan kertoa Avonille että maailmassa on muitakin kokoja...
Mitas on nyt itsellä kokeilussa. Raportoin kesällä kun tulee kilsoja ja pintaa menee.
GR 650 '84 ja VX 800 '92 sekä P924 ja MB230CE
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Maaliskuu 07, 2014, 18:44:35 ip
Vastaus #3

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2210
  • Kukkahattusetä
Tyyliin sopiva on Metzeler Block C, mutta niitä ei taida olla takarenkaaksi sopivassa koossa.

http://www.duell.fi/Onroad_renkaat/Sport-Touring/METZELER_Block_C___K#ProdPageSizeColorHeader


Mitaksesta on sen verran kokemuksia, että tällä hetkellä on nastarenkaana Mitakset. Takarengas on melkein 20 mm ilmoitettua kapeampi, joten koko ei välttämättä ole se mitä luvataan.

Työkaverilla on myös Mitaksen rupulikumi takarenkaana Tennarissa ja sekin on 13 mm ilmoitettua kapeampi.
Kahden pytyn loukussa.

Maaliskuu 09, 2014, 14:42:48 ip
Vastaus #4

Hannu Nieminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 34
Kiitoksia vinkeistä. Tuota Bridgestonea voisi kokeilla seuraavaksi.

-hannu-

Maaliskuu 09, 2014, 19:16:31 ip
Vastaus #5

Jani Erola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 299
  • Norton Big Four 1950 & Commando 961 Cafe Racer
Moro.

Shinkolla on kanssa retrorenkaita eri kokoisena. Hinta laatusuhde loistava.
Shinko tuo ensimmäisenä markkinoille valkosivurenkaita 19" vanteelle koko olisi muistaakseni
4.00-19 .Eturengasta 100/90 19 on saanut jo aikaisemmin. Noita 4.00-19 valkosivuja saapuu suomeen
myöhemmin keväällä.

T:Jani Erola

Maaliskuu 17, 2014, 10:31:26 ap
Vastaus #6

Jack Korpijaakko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 167
Retropyörään retrorenkaat. Toki siitä kinni millainen...on pyörän ulkoasu.

Omassa ujosti rakennellussa W650 on Firestonet alla. Kyllä kestää....

Tammikuu 13, 2018, 17:31:14 ip
Vastaus #7

Tero Pääkkönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 136
Nostellaas vanha aihe. Toivottavasti ei kukaan pahoita mieltänsä...

70-lukulainen Suzuki kaipaisi alle uusia renkaita. Mitä hinta/laatusuhteeltaan hyviä renkaita tänä päivänä suosittelette? Renkaiden ulkonäkö saisi olla ajan hengen mukainen. Ajelen pääasiassa lyhyitä matkoja rajoitusten mukaan, eli mitään rankan ajon rataominaisuuksia en kaipaa. Ajo-ominaisuuksia saisi kuitenkin sen verran löytyä, että ajaminen on mukavaa.

Onko mitaksista kertynyt kokemuksia? Ovat melko edullisia. Lähinnä pitäisi tietää, mitä renkaita ei missään nimessä kannata ostaa.

Eturengas 3.25/19"
Takarengas 4.00/18

Tammikuu 13, 2018, 21:46:44 ip
Vastaus #8

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 474
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tervehdys Tero pitkästä aikaa :D
Myös Ränttäntän sukisukin omistajana kommentoin että tuossa omassani on Metzelerin ME77 edessä ja minusta ihan ok ajaa&tyylillisesti oikeanmoinen eikä hintapuolikaan paha,näköjään niitä yhä myydään MUTTA ei minulla mitään vertailukohtaa ole sen paremmuudelle/huonommuudelle kuin joku muu.
Edellisen omistajan ostos ja kaveriksi sille samanmoinen takaversio olisi ollut takuuvarma valinta,luulisin.
Ex-omistaja oli kumminkin  nuukuuksissaan päätyi takarengasta valitessaan että "Barum miehen tiellä pitää" ja onhan se perinteisesti ollut umpiluuta kulutuskestävyydeltään,ulkonäkö on vintagea mutta muista ominaisuuksista ääriolosuhteisiin mentäessä en sano mitään,halpakin ainakin ennenvanhaan.
Kait ne kehittyneet on sitten niiden sossuaikojen,paljon niitä ostettiin silloinkin mp:hen ja lienee yhä kauppa käyvän.
Jos imago ei vaadi" Pirelliä tai Micheliniä "niin ehkä niilläkin eteenpäin mennään vaikka ei Jaawaa olisikkaan alla ja lienee Barum nykyään jonkun multikansallisen rengasfirman omistuksessa ja tuo nimi rasitteena vain meille vähän vanhemmille kuten vaikka skoodakin...

Tarkoittaa että Tero tulee saamaan jos jonkinmoista "oikeaa"rengasvalintavinkkiä ilman mitään muuta yhteneväisyyttä kuin musta+pyöreä eli varaudu ostamaan ainakin 10 rengaskertaa :D

 Uudeksi takakumiksi tulee Metzeler ME 22 jonka sopivuudesta tuon sivuilta halkeilleen Barumin korvaajaksi GT:hen saati ajettavuudesta en vielä tiedä mutta en minä sitä pois sieltä varmaan ota ja tyydyttää vuositolkulla(=niin kauan kuin tuon omistan) minun ajotarpeeni,mistäpä tuo etukäteen kukaan tietää kun jokainen pyörävanhus oma yksilönsä klappeineen kokonaisuutena.
Oli edullinen tuo 22,kuvioiltaan puolivanhaa sorttia joka miellytti pikkasen erilaisena vaihtoehtona ja passeli kokokin löytyi.

Avonilta mm speedmaster eteen ja Mk2 taakse löytyy hyvin monesta vanhasta brittipyörästä ja monesta muustakin,miksipä ei vanhaan Gt:henkin passelit Avonilta löytyisi.
Merkki kelvannee nirsommillekkin ja hinta keskitasoa,UK laatukumi käsittääkseni ja monenmoista klassikkorengasta valikoimassa.
Tuommoiset speedmasterin ja Mk2 hommasin taannoin SR500 Yamahaan,ei moitittavaa ,mutta SR 500 ja 2t triple Suzuki ei olekkaan ihan sama asia kuten ei mikään muukaan vertailu ellei verrata just samanmoisten laitteiden alla olleet ja omistajien makutottumuksetkin ajotyyleineen natsattava eikä tiestön kuntokaan saisi erota...

Löytyy ihmisiä joille ei kelpaa kuin "misukat tai pirelli",silloinhan valinta on helppo kunhan lompsa kunnossa niin kumitkin kiittää omistajaansa,kuviopuoli tahtoo vaan tyydyttää huonosti silmää jos vintagetyyliä haussa jolloin joku kompromissi kait tehtävä.
Onko ne ajettavuudeltaan aina välttämättä paremmat kuin halppiskumit,en tiiä ..ehkä,vaan kun nekin on voitu tehdä ties missä indokiinassa samalla liukuihihnalla kuin ne halppismerkit,eipä niistä huudella isommin.
En ole merkkirenkaiden fani tai halppiskumienkaan,mitä kohdalle sopivasti sattuu niin niillä menty ja mennään.

Autonkumeissa pärjätty samalla ideologialla vaikka TM toisin väittää enempi hengenvaarallisiksi valinnoiksi joitain mitä itse pitänyt parhaina millä ajanut :-[

Tuo Mitas on maailmalla tunnettu merkki  ja valmistaa jos vaikka minkämoista rengasta jättimäisistä satoja kiloja painavista pieniin moponrenkaisiin,varmasti kelpo siinä missä joku muukin...siis minun mielestäni,enemmistö lyttää heti maanrakoon aivan surkeana jolla ei tee yhtikäs mitään..
Mikan Heidenau kuuluu myös mielestäni oikein hyviin ehdokkaisiin,hyvin samantyylisiä nuo Mitas,Metzeler ja Heidenau kuvioiltaan.
Kaikkia kolmea itsekkin pähkin ja kun en osannut päättää niin otin "sivusta"jonkun muun vähemmän ykkösenä listallani olleen.



« Viimeksi muokattu: Tammikuu 14, 2018, 09:47:35 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Tammikuu 13, 2018, 23:27:50 ip
Vastaus #9

Mika Törne

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 363
mprenkaat-storesta tilasin omaan heidenau merkkiset renkaat. Hinta ja ulkonäkö ok, ajo-ominaisuuksista en osaa sanoa. Oli siellä paljon muitakin vanhan näköisiä renkaita.

Tammikuu 14, 2018, 09:18:29 ap
Vastaus #10

Tero Pääkkönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 136
Kiitoksia kommenteista!

Kattelin itekin tuota mprenkaat-storesta ja ihmetystä herätti tuo misukan ja mitaksen hintaeron pienuus. Vain parikymppiä/rengas. Minä kuvittelin et michelinit on kalliita renkaita mut tuolla ne näyttäisi olevan halvemmat verrattuna moneen muuhun. Täytynee varmaan pohtia noiden kahden väliltä. Misukan kuvio ei nyt mitenkään vintage ole, mutta eipä tuo minun pyöräkään toisaalta mikään museopyörä ole. Ajamista varten se on tehty.

Tammikuu 14, 2018, 09:56:19 ap
Vastaus #11

Juhani Halmeenmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1143
No Mitas ei ole enää Itäblokin tuote, vaan ison rengaskonsernin yksi merkki.
Ja Michelinistä ei saa enää revittyä sellaista merkkilisähintaa kuin ennen kiitos kilpailun.
Eli ero on kaventunut, joskin MP-renkaissa on hyvä muistaa, että pienempikin €uromääräinen ero voi olla paljon prosenteissa, joka selventää lisää.
GR 650 '84 ja VX 800 '92 sekä P924 ja MB230CE
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Tammikuu 14, 2018, 11:18:28 ap
Vastaus #12

Pentti Vaherkoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 496
Tuossa 3.25/19" ja 4.00/18 aika hyvä retrohenkinen yhdistelmä on Metzeler ME11/ME77.

Helmikuu 04, 2018, 21:31:33 ip
Vastaus #13

Ari Loukkalahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 843
Tuossa 3.25/19" ja 4.00/18 aika hyvä retrohenkinen yhdistelmä on Metzeler ME11/ME77.
Itsellä on CB350 ja CB450 rengastettu juuri noilla eli edessä ME11 ja takana ME77.
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Maaliskuu 21, 2018, 00:38:53 ap
Vastaus #14

Tero Pääkkönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 136
Retrosta oikeeseen vintageen... Mulla on tuollainen vanha todella hyväkuntoinen Yokohama Speedline II -rengas. Onko käytetty jossain pyörässä ensiasennusrenkaana tai kiinnostaako tuollainen muuten jotakuta? Harvinaisen seksikäs rengas kohokirjaimineen.

EDIT: Ja kokohan oli siis 3.25/19