Kirjoittaja Aihe: Classic-yamahaa kovasti pulataan ja neuvoja kaivataan.  (Luettu 38287 kertaa)

Elokuu 01, 2016, 20:26:38 ip
Vastaus #45

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1291
moro
miten Ilkka olet päätynyt tuollasiin pakoputkiin onko ne vakio sylintereihin tehty näyttää että olis matalille kierroksille
kyllä se radalla ajaminen vaatii harjotusta että sujuu mallikkaasti,vanhaan aikaan näyttäs että ajettiin takapyörän päältä
nykyään ollaan vähän kun sammakot etupyörällä ei varmaan väliä miten ajaa jos itestä tuntuu hyvältä

Elokuu 01, 2016, 23:53:04 ip
Vastaus #46

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 202
Terve. Vanhoja valokuvia kattelin ja kuvista silmämääräisesti mittailin. Kun kone on RD:n vakiokone, ei noilla putkilla ole kovin paljon merkitystä. Vähän pienet ne ilmeisesti ovat, Sunnan Sakkekin ne jo pieniksi arvosteli. Itte piirtelin, levitin ja taivutin ne. Kaikon Hemppa hitsasi kasaan, ittellä silmä fokusoi jo niin hitaasti ettei tarkka kaasuhitsaus enää onnistu. Uudet  ne oli tarkoitus vielä tehdäkin, vähän isommat ja muodoiltaan sellaiset että sopivat koneen alle. Kyllä siellä Alastarossa tuli mieleen että olisiko pitänyt pysytellä vaan peltikenkälajeissa.

Elokuu 02, 2016, 08:57:05 ap
Vastaus #47

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 641
  • Kawasaki A 1 R
     Ilkka tää rakentaminen meidän iässä voipi olla antoisampaa kun ajaminen.

Elokuu 02, 2016, 08:57:37 ap
Vastaus #48

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 202
Panen vielä toisen kuvan maaratamiehen hienosta japista. Se mikään J.A.Prestwich ole mutta hieno kuitenkin...

[ylläpito on poistanut liitteen]

Elokuu 02, 2016, 09:38:24 ap
Vastaus #49

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 202
Juu, niin se on Erkki, mutta onpahan pitkäaikainen haave toteutunut. Aloin haaveilla TT-pyörästä n. 10 vuotiaana. Sukulaiselle tuli Uusi Suomi-lehti jossa kerrottiin Itävaltalaisesta Rupert Hollauksesta joka voitti TT:n Maailmanmestaruuksia NSU-pyörillä. Lehdessä oli kuvakin täyskatteella varustetusta NSU:sta. Olikohan Rennmax? Hollaus taisi ajaa molemmilla, myös Rennfoxilla. Puusta sitten rakensin oman Rennfoxin jolla laskettelin läheiseltä kalliolta. Seuraava TT-kone oli sitten Pitkäsen Hugelta (Eero) ostettu Csepelin runkoon tehty ja 125 CZ-moottorilla varustettu jolla kuvittelin pääseväni ajamaan Eläintarhan Ajoon. Äkkiä selvisi että minun TT-koneeni ei pärjännyt edes naapurin pojan 150 vakio-CZ-pyörälle.
Koneen viilaus oli mennyt täysin pieleen. Tai ei varsinaisesti sylinterin aukkojen ajoitus, mutta kun kaasuttaja oli liian pieni ja pakoputket suorat, pitkän imuajan vuoksi alavääntö puuttui ja pienen kaasuttajan vuoksi ei ylhäälläkään tapahtunut mitään. Jo alkeellisilla tehoputkilla olisi autettu paljon mutta kun piti olla megafonit kun NSU:kin oli. Hitsasin megafonit 1,25 paksuisesta alumiinipellistä koritehtaalla. Olin jostain lukenut että kilpakoneissa käytetään paljon alumiinia.
Moottoriurheilu-lehden numerossa 1960/9 on kuva pyörästä Lahden maarata-ajoista. Siinä kaverini Helmer Elomaa Iitin Kausalasta ajaa ja megafonit näyttävät olevan paikoillaan.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 02, 2016, 10:00:31 ap kirjoittanut Ilkka Heinänen »

Elokuu 02, 2016, 09:48:43 ap
Vastaus #50

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1291
mieleen tuli että 2-tahtarin voi saada sekasin pakoputkillakin eli ei ole silloin merkitystä missä kohtaa neula on
ite olisin tehnyt putket jonkun toimivista putkista(mitoilla) varmaan netin ihmeellisestä maailmasta töytyis mitat,tossa mopo projektissa olen noin toiminut,laskureita(ohjelmia) on aika monella joilla löytyis mittoja pakoputkeen 
hieno pyörä ja tyylikkäät putketkin

Elokuu 02, 2016, 10:15:48 ap
Vastaus #51

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 202
Juu, totta puhut. En ole itsekään putkiin ihan tyytyväinen, mutta kun tehtiin niitä, kävi ensimmäinen moka siinä että ensin hitsattiin kartiot kasaan ja vasta sitten sovitettiin paikalleen. Putken paksu kohta, vai pitäisikö sanoa laajin, osuu rungon ahtaimpaan rakoon. Samaan paikkaan pitää saada mahtumaan takahaarukan akseli, vaihdekeppi, ketjut ja pakoputki. Putkea olisi voinut siirtää eteenpäin jolloin takimmainen kartio olisi tullut ketjun kohdalle ja yksi ongelma olisi poistunut. Mutta kun ei voinut, kuten kuvastakin näkyy putket tuli hitsattua symmetrisiksi eivätkä yläpinnaltaan suoriksi kuten olisi pitänyt. Silloin ne voisi tehdä tilavammaksi ja siirtää lähemmäksi sylinteriä. Pitkä etukäyrä taas ainakin Saken mukaan parantaa alavääntöä. 
Hitsari, peltikenkämies Kaikko kertoi tehneensä kymmeniä versioita erilaisia putkia speedway- ja maarata-Jawaan. Aina tehtaan putki osoittautui paremmaksi.
Pyörässä oli isot putket kun ostin sen, ne eivät vaan mahtuneet katteen alle. Tuli myytyä ne kun tavaraa on niin paljon ja pieni varasto. Mutta kun syksy tulee ja sateet, hitsataan Villikkalassa uudet putket, piirretty on ja palaset leikattu ja taivutettu 0.7 pellistä.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 02, 2016, 10:25:45 ap kirjoittanut Ilkka Heinänen »

Elokuu 13, 2016, 14:21:02 ip
Vastaus #52

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 202
Yritän liittää kuvan omatekoisesta puu-NSU Rennfoxista joka on ensimmäinen TT-koneeni. Kuva on jostain 1950-luvun alkupuolelta, ajalta jolloin NSU:t olivat pikkuluokkien voittajapyöriä kuskeina saksalainen Werner Haas ja itävaltalainen Rupert Hollaus. Veljeni istuu takana varmaan pakotettuna. Vapaaehtoisesti hän ei kyytiin tullut. Ilmeestä voi päätellä että "tylsää puuhaa nämä isonveljen motskarileikit".

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Elokuu 13, 2016, 14:54:58 ip kirjoittanut Ilkka Heinänen »

Elokuu 27, 2016, 14:52:12 ip
Vastaus #53

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1389
Olisikohan herra Heinäselle tullut moninverroin halvemmaksi se Suzuki jota puoli ilman olit ostamassa ja nyt olisit jo ainakin kaksi kautta saanut ajaakin, heh

Elokuu 30, 2016, 08:32:20 ap
Vastaus #54

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 202

Elokuu 31, 2016, 09:54:33 ap
Vastaus #55

Pekka Seppelin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 30
Jos meidän harrastuksissamme olisi jollain tavoin järki osallisena, harrastaisimme varmaankin pitsinnypläystä.

Helmikuu 11, 2017, 10:04:35 ap
Vastaus #56

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 202
Ensimmäinen moottoripyöräni oli Puch 125 SVS. Kaksoismäntämoottorilla ja kahdella kaasuttajalla varustettu peltirunkoinen vuosimallia 1952. Ei ollut mikään helppo kone 16 vuotiaan ensimmäiseksi pyöräksi. Ei se koskaan oikein pelannutkaan, useita mäntiä piti ostaa. Jos sai paksua, ei kulkenut, jos laihaa, kulki  kauheasti muttei pitkään.
Vaihdoin sen sitten, kuten edellä ketjussa kerroin, Pitkäsen Hugelta omatekoiseen CZ-kilpakoneeseen. Hugella oli silloin moottoripyöräkorjaamo Lahdessa Vähäntalonkadulla. Siellä lahtelaiset pärtsärit usein parveilvat.
Yritän liittää kuvan Zetistä tähän. Vanhoilta CZ-miehiltä voisi kysyä mitä erikoista huomaavat moottorissa.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Helmikuu 11, 2017, 10:08:18 ap
Vastaus #57

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 202
Yritän korjata kuvan oikeaan asentoon. Ei onnistunut, mikähän vikana?

[ylläpito on poistanut liitteen]

Helmikuu 11, 2017, 10:11:31 ap
Vastaus #58

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 641
  • Kawasaki A 1 R

Helmikuu 11, 2017, 10:48:50 ap
Vastaus #59

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 202
Perin kuiva. Itsekin kiinnitin siihen huomiota vasta pari vuotta sitten. Sitä en enää muista kuinka se oli toteutettu. Mutta sanoppa Erkki mistä pyörästä on otettu bensatankki?