Kirjoittaja Aihe: Ongelmavinkkejä: Honda CB450 laiska käynnistyminen ja akun tyhjeneminen  (Luettu 7920 kertaa)

Toukokuu 31, 2014, 16:47:45 ip
Vastaus #15

Pentti Vaherkoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 526
Tuossa liitteessä näkyy johdot jotka menee lampunkuupasta valokatkaisijalle. Kari varmaan tarkoittaa sitä, että lampunkuupassa voi yhdistää tasurilta tulevan valkoisen ja tasurille palaavan keltaisen, eli jättää valokatkaisijalenkki pelistä pois. Tällöin pitäisi latausjännite nousta, kun valot on pois päältä.
Jännitteensäätäjästä ei nelipuolikkaan tapauksessa ole suurta iloa, sen voi vaikka ottaa pois. Ellei nyt sitten koko ajan ajele aivan mahdottomilla kierroksilla.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Toukokuu 31, 2014, 16:54:13 ip
Vastaus #16

Ari Loukkalahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 846
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Toukokuu 31, 2014, 17:53:20 ip
Vastaus #17

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5444
  • MC Debit
Noissa vanhoissa Hondissahan ei ollut kuin tasasuuntaaja, ei säädintä ollenkaan. Säätö hoitui valokatkaisijan avulla ja sillä että laturin teho on diplomaattisesti kuvattuna "maltillinen". Eli akku tasasi jännitteen, pienillä kierroksilla ehkä hieman purkautui ja suurilla kierroksilla ehkä hieman ylilatauksen puolella, keskimäärin kai osimoilleen aika hyvä :) Sen takia myös ilman akkua tai totaalisen kuolleella akulla käyttö saattoi rikkoa tasasuuntaajan.

EDIT: Tämä siis koskien 125k5-b6 ja 350K4-malleja, neljäpuokista en tiedä. Jotenkin vaan kun Ari on keskustelussa niin automaattisesti ajattelin kolmepuolikasta taas  :) Pahoittelut jos sekoitin selviä asioita  :-\

EDIT2: Hakoteillä taas :-[ Ks alempana (poistuu paikalta itseään persiilleen potkien...)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 31, 2014, 19:04:20 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Toukokuu 31, 2014, 18:32:49 ip
Vastaus #18

Hannu Hartikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3543
  • Honda 350Twin
Noissa vanhoissa Hondissahan ei ollut kuin tasasuuntaaja, ei säädintä ollenkaan.
EDIT: Tämä siis koskien 125k5-b6 ja 350K4-malleja,

Kyllä 350K3 mallissa ainakin,ja uskoisin että lähellä sitä olevissakin on tasasuuntaaja ilmanputsarin takana vasemmalla ja jännitteensäädin akkukotelon alla  :o

Toukokuu 31, 2014, 18:38:22 ip
Vastaus #19

Ari Loukkalahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 846
Noissa vanhoissa Hondissahan ei ollut kuin tasasuuntaaja, ei säädintä ollenkaan. Säätö hoitui valokatkaisijan avulla ja sillä että laturin teho on diplomaattisesti kuvattuna "maltillinen". Eli akku tasasi jännitteen, pienillä kierroksilla ehkä hieman purkautui ja suurilla kierroksilla ehkä hieman ylilatauksen puolella, keskimäärin kai osimoilleen aika hyvä :) Sen takia myös ilman akkua tai totaalisen kuolleella akulla käyttö saattoi rikkoa tasasuuntaajan.

EDIT: Tämä siis koskien 125k5-b6 ja 350K4-malleja, neljäpuokista en tiedä. Jotenkin vaan kun Ari on keskustelussa niin automaattisesti ajattelin kolmepuolikasta taas  :) Pahoittelut jos sekoitin selviä asioita  :-\

No hard feelings :) Olen sekakäyttäjä eli CB350 ja CB450 löytyy tallista :) Ei ole menneet asiat sekaisin ja on hyvä, kun löytyy kokemusta ja erilaisia näkökantoja. Monta hyvää neuvoa ja vinkkiä olen täältä saanut ja uskon, että lisää on tulossa!
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Toukokuu 31, 2014, 19:02:37 ip
Vastaus #20

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5444
  • MC Debit
Noissa vanhoissa Hondissahan ei ollut kuin tasasuuntaaja, ei säädintä ollenkaan.
EDIT: Tämä siis koskien 125k5-b6 ja 350K4-malleja,

Kyllä 350K3 mallissa ainakin,ja uskoisin että lähellä sitä olevissakin on tasasuuntaaja ilmanputsarin takana vasemmalla ja jännitteensäädin akkukotelon alla  :o

Jaa... Sitten kannattaa unohtaa tuo mitä kirjoitin 350:n osalta :-X Tasurin bongasinkin omastani mutta säädintä en, menin kai oletuksen varassa vaikka olen kaaviota silmäillytkin. Piikkisen systeemi on liki selkäytimessä, sieltä tuntuu tulevan ei-toivottuja vaikutteita muistikuviin  :embarassed: Miksiköhän tuo valokytkinhärpäke sitten on laitettu kun säädinhän se hoitaa akun kuivumisen ehkäisyn. Pitääpäs luurata kaaviosta ehtoommalla että onko siinä joku jippo miksi on vyö ja henkselit samassa installaatiossa.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Toukokuu 31, 2014, 21:28:21 ip
Vastaus #21

Ari Loukkalahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 846
Noissa vanhoissa Hondissahan ei ollut kuin tasasuuntaaja, ei säädintä ollenkaan.
EDIT: Tämä siis koskien 125k5-b6 ja 350K4-malleja,

Kyllä 350K3 mallissa ainakin,ja uskoisin että lähellä sitä olevissakin on tasasuuntaaja ilmanputsarin takana vasemmalla ja jännitteensäädin akkukotelon alla  :o

Jaa... Sitten kannattaa unohtaa tuo mitä kirjoitin 350:n osalta :-X Tasurin bongasinkin omastani mutta säädintä en, menin kai oletuksen varassa vaikka olen kaaviota silmäillytkin. Piikkisen systeemi on liki selkäytimessä, sieltä tuntuu tulevan ei-toivottuja vaikutteita muistikuviin  :embarassed: Miksiköhän tuo valokytkinhärpäke sitten on laitettu kun säädinhän se hoitaa akun kuivumisen ehkäisyn. Pitääpäs luurata kaaviosta ehtoommalla että onko siinä joku jippo miksi on vyö ja henkselit samassa installaatiossa.

Olisiko Japanin insinööri ajatellut, että ei kuluteta moottorin tehoja turhaan lataamiseen.
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Kesäkuu 01, 2014, 00:20:37 ap
Vastaus #22

arvo.joutsenvirta

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 770

Toukokuu 14, 2020, 08:53:06 ap
Vastaus #23

Jukka-Pekka Sallinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 17
Nostetaanpas vähän tätä keskustelua. Hämmästelin oman CB450 sähköjä ja erityisesti ihmetystä herätti nuo laturilta valokatkaisijalle tulevat keltainen ja valkoinen johto. Nyt niiden merkitys selvisi. Omaa valokatkaisijaani tutkiessa huomasin, että nuo valkoinen ja keltainen yhdistetään ainoastaan kun pitkät valot on päällä.
Onko haittaa jos nuo valkoinen ja keltainen on jatkuvasti yhditettyinä? Meinasin korvata vanhan valokatkaisijan, mutta uudessa katkaisijassa ei ole vastaavia kytkentöjä mahdollista tehdä. Toki tuon kytkennän voisi toteuttaa jollain relepelleilyllä.

Toukokuu 14, 2020, 10:11:26 ap
Vastaus #24

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1072
tää on ihan muistista vaan mutta ajatus tossa on kaut se että kun on pitkät päällä niin on kaikki sähkö käytössä muuten ei, jos on koko ajan kaikki sähkö käytössä niin yksinkertainen latausjärjestelmä saattaa kiehuttaa akun ja käräytellä polttimoita että periaatteessa parempi jättää ne erilleen ja ajella lyhyillä, tietysti riippuu siitä minkä wattinen polttimo siellä on alunperin ollu ja mikä siellä on nyt

Toukokuu 19, 2020, 12:01:53 ip
Vastaus #25

Jukka-Pekka Sallinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 17
Ratkaisin haasteen tumppaamalla ne valkoisen ja keltaisen yhteen sieltä lampulta. Ne kait vois kytkee yhteen muualtakin, mutta en viitsinyt lähteä purkamaan johtosarjaa. Tämä aiheutti sen, että jännite akulla ilman valoja, kierroksilla nousi yli 15V. Hommasin moposportista tarvike tasasuuntaja/regu yhdistelmän, jolla korvasin vanhat himmelit. Nyt jännite akulla pyörii 12.4-13.6V välillä riippuen valoista ja kierroksista.

Toukokuu 22, 2020, 07:23:48 ap
Vastaus #26

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1072
varmaankin hyvä valinta alkuperäsellä systeemille kelat työntä täytyy kokoajan ja se poltetaan lämmöksi tommonen hakkuri tasaaja keventää kelojen kuormaa kun tehdään vaan se mitä tarvitaan