Kirjoittaja Aihe: Historiallisten pyörien rekisteröiti  (Luettu 3769 kertaa)

Kesäkuu 30, 2014, 12:33:01 ip
Luettu 3769 kertaa

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1643
Italian pyöräharrastajilla on pyörissä ja varmaan autoissakin tälläset lätkät,vois meilläkin olla,vois päästä määrästä selville mitkä kuuluis
historialliseen luokkaan. Puuvene harrastajilla on suomessa vastaavanlainen.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Kesäkuu 30, 2014, 13:50:36 ip
Vastaus #1

Juhani Halmeenmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1196
Mikä se historiallinen sitten on? Tuossa kuvan laatassa vuotena on 1984, ja Suomessahan sillä ei pääsisi edes museokilpiin, siis silkka käyttöpeli, ja kaikkea muuta kuin historiallinen...
GR 650 '84 ja VX 800 '92 sekä P924 ja MB230CE
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Kesäkuu 30, 2014, 14:02:47 ip
Vastaus #2

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1643
moro
tämä on kilvanajo keskustelu palsta niin unohtu mainita että etupäässä kilpapyöriä tämä vois koskea ja käyttöpyöristä vanhimpia tai
harvinaisempia
tämä lätkä ei ole käyttöpyörän vaan kilpapyörän joita saatettiin tehdä yksi tai muutama ja näissä kuljettajien menestys tai tunnettavuus
olisivat merkittäviä asiota
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2014, 14:04:32 ip kirjoittanut juha p salonen »

Kesäkuu 30, 2014, 15:12:47 ip
Vastaus #3

juha leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 186
Ihan hyvä huomio sinänsä. Noissa kalliimman luokan harrasteautoissa (erityisesti eksoottisemmat urheiluautot) noita kilpiä on näkynyt.
Näkyy olevan FIM järjestön. Saman joka myöntää esim matkamotoristien FIM rallin järjestelyt ym.
Luulen että jos kuulut FIM:in alaiseen kerhoon/järjestöön niin voit hakea esim. tuollaista kylttiä.
Kansallisesti:
Olet varmaankin lukenut puuveneiden osalta millainen pitkäjänteinen työ on ollut saada asioille määritykset ja organisaatio.. joka esim. hyväksyy veneet rekisteriin ja pitää sitä yllä ym.  (veneiden arvostuksen, säilymisen ja historian takia asia on ihan kannatettava vähän samoin kuin oli aikoinaan museoajoneuvorekisterikin luominen paikallaan).
Autoille ja moottoripyörille tuollaisen kylttijärjestelmän luominen ei olisi mikään pikkujuttu ja tavallaan meillä on jo samaa asiaa ajava museorekisteri.

Mutta tosiaankin miten vanhat kilpurit? Olen huomannut että niissä tuntuu usein olevan rekisteröityjä pyöriä vaikeampi selkeästi osoittaa kilpailu tahi omistushistoria. Toki selkeitäkin tapauksia on mutta enemmän epäselviä.. Niin monia laitteita on esim myyty saman kuuluisuuden pyörinä jne.. 
Ja oleellisin kysymys kuuluu että mikä tai mitkä olisivat asian tuomat hyödyt?
 
(omaa sydäntä lämmittää riittävästi valmistajan kyltti tekstillä LSYB.. tai koneen numero F10AB..jne   ;D)
 
Ja pienenä kommenttina Juhani H:n kommenttin: Pitää muistaa että jopa uuden ajoneuvon hankinta voi olla historiallisesti merkittävä!.  Ei kaikki museoajoneuvoja nuoremmat ajoneuvot ole "käyttöpelejä". Muualla maailmassa tämä tunnutaan tapahtumissakin ymmärrettävän kun uudehkoillakin merkittävillä laitteilla pääsee näyttelyalueille ja niitä palkitaankin siinä missä veteraaniajoneuvojakin.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2014, 15:19:45 ip kirjoittanut juha leskinen »

Kesäkuu 30, 2014, 15:19:36 ip
Vastaus #4

Juhani Halmeenmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1196
Juu, minä jos kuka olen sitä mieltä, että vuodet ei tosiaankaan kuulu olla mikään rajapyykki, eikä etenkään nämä nykyiset "30+1" jotka ma-järjestöt itse ajoivat väkisin läpi >:(

Ja tosiaan, jäi taas kerran huomaamatta tuo "osio" tuolta ylhäältä, kun lukee uusien viestien sivua eli "Viimeisimmät lukemattomat aiheet" :embarassed:
GR 650 '84 ja VX 800 '92 sekä P924 ja MB230CE
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Kesäkuu 30, 2014, 16:06:28 ip
Vastaus #5

Ismo Hakamäki

  • Vieras

Näkyy olevan FIM järjestön. Saman joka myöntää esim matkamotoristien FIM rallin järjestelyt ym.
Luulen että jos kuulut FIM:in alaiseen kerhoon/järjestöön niin voit hakea esim. tuollaista kylttiä.


Jos tarkoitit Juhan laittamaa kylttiä, niin sepä onkin FMI, eli : http://www.federmoto.it/splashnew/Splashpage.asp

Näillä "turvataan" autenttisten pyörien identiteetti kontra ns. replika/copy pyörät. Autoihin saa saman statuksen, jopa merkkikerhoittain (Alfa, Maserati Osca jne.)

Ismo

Kesäkuu 30, 2014, 19:07:35 ip
Vastaus #6

juha leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 186
Moi, Aivan kuten Ismo kirjoittelee. Sotkin pahasti järjestöt. (onpa samanhenkiset merkit..)
Hyvä kun oikaisit.. Ferrareissa, Maserateissa ja Alfan Montrealeissa ja joissakin kilpureissa olen merkkikerhojen myöntämiin lätkiin törmännyt.
Mikään ei estäne etteikö suomalaisetkin voi hakea noita kylttejä, vaatinee kansainväliseen kerhoon kuulumisen. (ja aikamoiset selvitykset?)
Onko suomessa jo joku kerennyt tuollaisen ajokkiinsa hankkia?
 
 
 

Kesäkuu 30, 2014, 19:22:18 ip
Vastaus #7

Seppo Luoto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2
Mikä se historiallinen sitten on? Tuossa kuvan laatassa vuotena on 1984, ja Suomessahan sillä ei pääsisi edes museokilpiin, siis silkka käyttöpeli, ja kaikkea muuta kuin historiallinen...

1984 valmistettu ajoneuvo voidaan museorekisterödä vuonna 2014 Suomessakin onhan 30 vuotta nykyinen ikäraja ?

Kesäkuu 30, 2014, 21:16:42 ip
Vastaus #8

Juhani Halmeenmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1196
Valmistusvuoden loppumisesta pitää olla kulunut 30 vuotta, käytännössä siis "30+1".
GR 650 '84 ja VX 800 '92 sekä P924 ja MB230CE
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!