Kirjoittaja Aihe: Hopeasiipi -59  (Luettu 44339 kertaa)

Syyskuu 04, 2014, 18:41:41 ip
Vastaus #15

Kari Pääkkönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1013
Puolaa odotellaan postilla saapuvaksi, täs odotelles oon touhunnu kaikkea muuta...



Mittarin pyöritin on jumissa ja sellainen pitäis jostakin löytää... Mistähän tuollaista kannattais etsiä...?

Elikkä tuo hopeasiipi on vissiinkin maillardin navoilla...? Kävisköhän siihen sitten tunturin pyöritin vastaavaan anpaan...?

Laita pyörittimeen kärsivällisesti ruosteenirroitusainetta ja CRCtä.  Minä sain Zündappin VDO-mittarin pyörimään kun vaijerin reiästä suihkutin ko aineita .. aina vähän kerrallaan . Hieno tuo Hopeasiipi. Tämän Siiven kuvasin Japsistarojen rompetorin parkkiksella

Triumph T140 1977 
M-B W210 E200 1998 Avantgarde

Syyskuu 05, 2014, 07:03:29 ap
Vastaus #16

mikko_koivusalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 316
Laita pyörittimeen kärsivällisesti ruosteenirroitusainetta ja CRCtä.  Minä sain Zündappin VDO-mittarin pyörimään kun vaijerin reiästä suihkutin ko aineita .. aina vähän kerrallaan

Pitää koittaa tuota konstia... En vain oo ihan varma mistä tuon pyörittimen pitäis ottaa tuo navan pyörintä kun ei siinä oo mitään viiksiä eikä se runko pääse vastaamaan napaan mistään...

Kerrankin suomen postilaitos yllätti positiivisesti, eilen kolmen mais löytyi demmiin kannentiiviste ja tänään se oli jo aamulla postilaatikos... Siispä olis pieni toivo että viikonloppuna pääsis jo mopoilemaan...

Tuli mieleeni että millaista kiristysmomenttia tuossa demmin kannessa pitäis käyttää...?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 05, 2014, 08:49:41 ap kirjoittanut mikko_koivusalo »
Mikko Koivusalo

Hopeasiipi MM4 -59
Tunturi Break -86
Monark monarpeden -59
Jupiter 50 -58

Syyskuu 05, 2014, 18:54:03 ip
Vastaus #17

sakari vesa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 232
Hieno tuo sirompirunkoinen 59 malli. Itsellä on vastaava Ase Deluxe Garellin moottorilla. Noissa mulla olevissa Hopeasiipi Sporteissa ja tuossa Asessa on Priorin navat. Epäilisin, ettei tuo VDO  kuulu noihin napoihin. Ennemmin veikkaisin pitkäviiksistä  CEV:iä. Tilasin juuri Italian Ebaysta kokeeksi CEV 414 mallin. Katotaan sopiiko noihin tai Mini GT:hen, kaikista kun puuttuu pyörittäjät.

Syyskuu 05, 2014, 21:16:50 ip
Vastaus #18

mikko_koivusalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 316
Ennemmin veikkaisin pitkäviiksistä  CEV:iä. Tilasin juuri Italian Ebaysta kokeeksi CEV 414 mallin. Katotaan sopiiko noihin tai Mini GT:hen, kaikista kun puuttuu pyörittäjät.

Ainakin mittari on VDO:n kampes... Ilmoittele sitten kävikö, tietää kans vähä millaista pyöritintä hommaa tuohon...



Pari kuvaa mopon nykytilasta... Ketjusuoja on uudemmasta, en viittinyt omaa laittaa kiinni kun se on puinaises pohjamaalis...

Sellainen vika tänään ilmeni että välillä ei lähde millään käyntiin ja välillä vähä polkaisee niin heti on käynnis... Pitäis vissiin kaasari käyttää auki ja putsata kunnolla...
Mikko Koivusalo

Hopeasiipi MM4 -59
Tunturi Break -86
Monark monarpeden -59
Jupiter 50 -58

Syyskuu 05, 2014, 21:50:08 ip
Vastaus #19

sakari vesa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 232
Näköjään käyttäneet sitten molempia, VDO:ta ja CEV:iä.

Syyskuu 06, 2014, 22:26:33 ip
Vastaus #20

mikko_koivusalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 316
Tänään ajeltu n.15km pikkuteitä ilman mitää  ongelmia...

Sellainen huomio tuosta tuli tänään että kylmänä lähtee käyntiin, mutta ei meinaa käydä ensin kunnolla. Sitten kun saa käymään kunnolla niin lähtee herkästi polkaisemalla käyntiin. Sitten kun käy ajelemas muutaman kilometrin lenkin ja sammuttaa niin ei taas meinaa millään saada käyntiin... Mistähän tälläinen vois johtua...?
Mikko Koivusalo

Hopeasiipi MM4 -59
Tunturi Break -86
Monark monarpeden -59
Jupiter 50 -58

Syyskuu 08, 2014, 21:21:57 ip
Vastaus #21

mikko_koivusalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 316
Tulpan kärkivälin säätöä ja ajoituksen säätöä... Kaasarin käytin paloina ja pesin ultraäänipesurilla... Nyt tuntuis pelaavan... Toki huomenna kun polkee käyntiin niin ei tietenkään taas millään...
Mikko Koivusalo

Hopeasiipi MM4 -59
Tunturi Break -86
Monark monarpeden -59
Jupiter 50 -58

Syyskuu 09, 2014, 15:59:16 ip
Vastaus #22

Kari Pääkkönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1013
Tulpan kärkivälin säätöä ja ajoituksen säätöä... Kaasarin käytin paloina ja pesin ultraäänipesurilla... Nyt tuntuis pelaavan... Toki huomenna kun polkee käyntiin niin ei tietenkään taas millään...

Moi !  Ostin Motonetistä pesuainetta ultraäänipesuriin ja vasta sillä aikoi irtoamaan likaa. Pesin monta kertaa ja perusteellisesti ; suuttimen reikä on niin pieni .. sitten ostin säätösuuttimen ja uuden tulpan jossa on aika ohut ja kantikas elektrodi. Varmista että tulpassa ei ole häiriönpoistoa jos tulpanhatussa on. Nyt toimii hienosti ja lähtee käyntiin.
Olen ajanut pienkonebensalla eikä savua tule pakoputkesta juurikaan. 

http://users.telenet.be/FN.oldtimers/Engines/sparkplugs.pdf   
Triumph T140 1977 
M-B W210 E200 1998 Avantgarde

Syyskuu 09, 2014, 16:55:46 ip
Vastaus #23

mikko_koivusalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 316
Mä käytin ihan vain fairyä pesuaineena, kun ei siihen hätään muutakaan ollu käsivarastos ja pesuri oli kaverilta lainas... Toki vastaisuuden varalle pitää hakia oikiat aineet... Fairyllä tuntui saavan siistin pinnan noihin osiin...

Nyt tuntuu mopo pelittävän, eilen n.12km lenkki ja sen jälkeen lähti polkaisemalla käyntiin, jota se ei oo tähän asti tehnyt... Tänään kun hain mopon tallista niin kolmannella polkaisulla se lähti käymään... Hyvältä näyttää...
Mikko Koivusalo

Hopeasiipi MM4 -59
Tunturi Break -86
Monark monarpeden -59
Jupiter 50 -58

Syyskuu 12, 2014, 08:31:53 ap
Vastaus #24

mikko_koivusalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 316
Pitäiskö tämän ikäises hopeasiives olla jonkinlainen jännitteensäädin...? Valot kirkastuu ja himmenee ihan selkeästi kierrosten mukaan...

Mittalin valojen jännitteitä, etuvalolle tulee yleismittarilla mitattuna n.2-3v jännite, ilmeisesti puola on antautunu ja sen takia ei valot pala eikä rääkkä tiedä mistään mitään... Pitää kokeilla vaihtaa valopuola...
Mikko Koivusalo

Hopeasiipi MM4 -59
Tunturi Break -86
Monark monarpeden -59
Jupiter 50 -58

Syyskuu 12, 2014, 08:48:37 ap
Vastaus #25

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 870
Pitäiskö tämän ikäises hopeasiives olla jonkinlainen jännitteensäädin...? Valot kirkastuu ja himmenee ihan selkeästi kierrosten mukaan...

Mittalin valojen jännitteitä, etuvalolle tulee yleismittarilla mitattuna n.2-3v jännite, ilmeisesti puola on antautunu ja sen takia ei valot pala eikä rääkkä tiedä mistään mitään... Pitää kokeilla vaihtaa valopuola...

Ei noissa vanhoissa mopoissa ole jännitteensäätimiä... kaikissa valot himmenee tyhjäkäynnillä.
Erikoista olisi, jos valopuola olisi hajonnut. En ole ainakaan törmännyt sellaiseen. Käämi on niin paksu, että ei se katkea muuta kuin jos ruuvimeisselillä itse vahingossa sorkkii sen hajalle. Ja sitten ei valot toimi ollenkaan.
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Syyskuu 12, 2014, 08:56:01 ap
Vastaus #26

mikko_koivusalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 316
Ei noissa vanhoissa mopoissa ole jännitteensäätimiä... kaikissa valot himmenee tyhjäkäynnillä.
Erikoista olisi, jos valopuola olisi hajonnut. En ole ainakaan törmännyt sellaiseen. Käämi on niin paksu, että ei se katkea muuta kuin jos ruuvimeisselillä itse vahingossa sorkkii sen hajalle. Ja sitten ei valot toimi ollenkaan.

Ok... Elikkä se on ominaisuus eikä vika... :laugh:

Joo, siis nyt valot ei pelaa ollenkaan... Mutta tuollainen pieni jännite tulee kuitenkin valolle, eikös tuolta 6v pitäisi tulla...? Vai pitäiskö tuollaisella jännitteellä kuitenkin palaa himmeästi...? Pitää tutkia asiaa tänään tarkemmin...

Mikko Koivusalo

Hopeasiipi MM4 -59
Tunturi Break -86
Monark monarpeden -59
Jupiter 50 -58

Syyskuu 12, 2014, 10:44:31 ap
Vastaus #27

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 870
Kirjoitit edellä, että valot himmenee ja kirkastuu kierrosten mukaan. Sen jälkeenkö ne lakkasivat toimimasta kokonaan?
Kannattaa tarkistaa sähköliitokset, että kontakti on kaikissa liittimissä ja lampun kannassa kunnollinen.

Töötän pitäisi toimia silloin kun valot eivät ole päällä, mutta valot päällä ei töötälle välttämättä riitä tarpeeksi virtaa, tuo seikka myös on ominaisuus.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 12, 2014, 10:46:55 ap kirjoittanut Teppo Vuorenmaa »
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Syyskuu 12, 2014, 11:02:31 ap
Vastaus #28

mikko_koivusalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 316
Kirjoitit edellä, että valot himmenee ja kirkastuu kierrosten mukaan. Sen jälkeenkö ne lakkasivat toimimasta kokonaan?
Kannattaa tarkistaa sähköliitokset, että kontakti on kaikissa liittimissä ja lampun kannassa kunnollinen.

Pahoittelen sekavaa ulosantiani... Juurikin näin kävi... Ensin etuvalo himmeni ja kirkastui kierrosten mukaan, sitten yhden ajelulenkin jälkeen huomasin ettei valo pelaa enää ollenkaan... Pitää tutkia tänään vielä tarkemmin...

Töötän pitäisi toimia silloin kun valot eivät ole päällä, mutta valot päällä ei töötälle välttämättä riitä tarpeeksi virtaa, tuo seikka myös on ominaisuus.

Töötistä kuuluu sellainen pieni töt ääni kun napista painaa, nyt ei edes sitä... Pitää tätäkin tutkia tarkemmin tänään yleismittarin kans...

Tuo puolan kuoleminen vain tuli mieleen kun tuntui että kaikki virtapuolen sähköt katosi kerralla, edes takavalo ei pala... Ja mopo on kuitenkin ollut käyttämättömänä joitakin kymmeniä vuosia ennenkö sen sain käymään tässä jokunen viikko sitten...
Mutta tutkitaan mikä sinne tuli, ennemmin kaikki valot pelasi sinänsä moitteetta...
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 12, 2014, 11:04:11 ap kirjoittanut mikko_koivusalo »
Mikko Koivusalo

Hopeasiipi MM4 -59
Tunturi Break -86
Monark monarpeden -59
Jupiter 50 -58

Syyskuu 17, 2014, 14:50:02 ip
Vastaus #29

mikko_koivusalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 316
Jaahas... Viikonloppuna purkasin ja putsasin tuon katkaisijan ja valot rupes pelaamaan... Sieltä siis jostain meni maihin väärästä paikasta...

Pian sais mopon pistää talviteloille ja keväällä sitten kilpiin ja ajoon...
Mikko Koivusalo

Hopeasiipi MM4 -59
Tunturi Break -86
Monark monarpeden -59
Jupiter 50 -58