Kirjoittaja Aihe: L17 laakerin välys  (Luettu 25456 kertaa)

Syyskuu 01, 2014, 23:31:08 ip
Vastaus #30

Mika Siira

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4
Noin vuosi sitten tein omaan mökkimopooni(Tunturi Start 2-v) koneremonttia ja saman kysymyksen esitin tällä foorumilla. Vastauksia tuli laidasta laitaan... http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=86120.msg415613#msg415613
No, motti on ollut kasassa noilla välyksillä mihin päädyin vuoden verran ja noin 500 ajokilometriä hieman "piristetyssä" setupissa, ja hyvin on pelannut. Laakerit(L17) hankin paikallisesta laakeriliikkeestä, NSK oli valmistaja paketin mukaan ja hintaluokka 12e/kpl.

Syyskuu 02, 2014, 07:09:27 ap
Vastaus #31

Atro Jaako

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 615
Kyllä minullakin yksi kone kesti pari vuotta ja noin 1000 km ja sitten siihen tuli samat oireet kuin toiseen, joka ei pelannut remontin jälkeen päivääkään kunnolla.
Ja syynä oli L17 laakereista johtuva "pystyvälys", jonka johdosta magneetto vastasi puolaan ja pätki sytytystä.
Ja nämä piti olla näitä parempia NSK laakereita...

Välyksen aiheuttama haitta on tietenkin hyvin moottorityypistäkin riippuvainen, tässä oli kyseessä M-107 moottori jossa ongelmat tuli näin esille.

AJ
Asioilla on tapana järjestyä

Syyskuu 02, 2014, 16:28:43 ip
Vastaus #32

Jari Eronen

  • Vieras
Kyllä minullakin yksi kone kesti pari vuotta ja noin 1000 km ja sitten siihen tuli samat oireet kuin toiseen, joka ei pelannut remontin jälkeen päivääkään kunnolla.
Ja syynä oli L17 laakereista johtuva "pystyvälys", jonka johdosta magneetto vastasi puolaan ja pätki sytytystä.
Ja nämä piti olla näitä parempia NSK laakereita...

Välyksen aiheuttama haitta on tietenkin hyvin moottorityypistäkin riippuvainen, tässä oli kyseessä M-107 moottori jossa ongelmat tuli näin esille.

AJ
Niin.

Syyskuu 02, 2014, 16:31:41 ip
Vastaus #33

Jari Eronen

  • Vieras
Noin vuosi sitten tein omaan mökkimopooni(Tunturi Start 2-v) koneremonttia ja saman kysymyksen esitin tällä foorumilla. Vastauksia tuli laidasta laitaan... http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=86120.msg415613#msg415613
No, motti on ollut kasassa noilla välyksillä mihin päädyin vuoden verran ja noin 500 ajokilometriä hieman "piristetyssä" setupissa, ja hyvin on pelannut. Laakerit(L17) hankin paikallisesta laakeriliikkeestä, NSK oli valmistaja paketin mukaan ja hintaluokka 12e/kpl.
Vastauksia ja ratkaisuja on monenlaisia. NSK on oikein hyvä kauppanimi laakerille.

Syyskuu 02, 2014, 19:28:24 ip
Vastaus #34

matti perätalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 378
minä en kyllä usko, että nuo noin pienet urakuulalaakerit on kestävä ratkaisu juuri tuon sivuttaisvedon takia, voihan ne kestää vähällä ajolla vuosia, mutta lopulta laakerinkuulat taivat muuttua kulmikkaiksi jos sivuttais vetoa on liikaa ja miksi muuten moottorintekijä olisi valinnut nuo l17 laakerit moottoriin jossa kytkin on kampiakselilla. mopoissa joissa on urakuulalaakerit kampiakselilla jo tehtaalta lähtiessä, on laakerit ihan tolkun kokoisia ja kytkin toteutettu erilailla niin ei synny niin suurta vetoa laakereille niin kuin tunturissa ja soliferissa 

Syyskuu 02, 2014, 20:35:50 ip
Vastaus #35

Atro Jaako

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 615
No miten mielestäsi tilanne muuttuu kun sama veto tuodaan laatikon akselille, joka on toteutettu samanlaisilla laakereilla?? Näinhän on useissa vehkeissä, isommissakin.... ja samankokoisin laakerein
Se miten tehtaat usein tekee ratkaisuja on valitettavasti enemmän kustannusjohtoinen, eikä siellä ole päälimmäisenä asiana aina se että tulee hyvä.

AJ
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 02, 2014, 20:37:33 ip kirjoittanut Atro Jaako »
Asioilla on tapana järjestyä

Syyskuu 02, 2014, 21:20:23 ip
Vastaus #36

Olavi Toppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 114
Tänä keväänä tehty tunkan 3 vaihteinen moottori Nsk laakereilla 15 ekua kpl jolla ajettu nyt pikkuisen vajaat 3000km.Eikä tunnu välystä mihinkään suuntaan.Mopedi on hieman parempi kulkuinen rapiat 60 km/h jolla tulee ajettua yleensä kaasuttimen luistin kannessa kiinni.Laakerit ostettu laakeriliikkestä Oulusta.Uskoisin etteivät ole kiinan tuontia.Toki onhan sillä merkitys miten moottori tehdään jos laitetaan 10 välyksellä vaikka kuinka hyvät laakerit niin varmasti on 100km ajon jälkeen välystä enemmän kuin kasatessa.Onhan 10 välys jo kylmänä mahdoton kun puhutaan moottori hommista.

Syyskuu 02, 2014, 21:37:27 ip
Vastaus #37

matti perätalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 378
No miten mielestäsi tilanne muuttuu kun sama veto tuodaan laatikon akselille, joka on toteutettu samanlaisilla laakereilla?? Näinhän on useissa vehkeissä, isommissakin.... ja samankokoisin laakerein
Se miten tehtaat usein tekee ratkaisuja on valitettavasti enemmän kustannusjohtoinen, eikä siellä ole päälimmäisenä asiana aina se että tulee hyvä.

AJ
sama veto joo, mutta muissa vehkeissä on erilainen kytkin. enemmän kytkin jousia ja isompi pakka niin ei tarvi yhtä isoa jäykkää jousta yrittää venyttää tai painaa ja voima keskittyy isommalle alalle eikä pelkästään siihen laakerin ympärille.

Syyskuu 03, 2014, 08:25:59 ap
Vastaus #38

Atro Jaako

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 615
sama veto joo, mutta muissa vehkeissä on erilainen kytkin. enemmän kytkin jousia ja isompi pakka niin ei tarvi yhtä isoa jäykkää jousta yrittää venyttää tai painaa ja voima keskittyy isommalle alalle eikä pelkästään siihen laakerin ympärille.
???
Kyllähän voima on jousivoimien summa, on siellä yksi jousi tai enemmän jousia ja loppupelissä poikittainen voima välittyy aina laakerille, kasaantuu se voima sitten isomman tai pienemmän alan kautta.
Toki isomman levyn tuoma suurempi pinta-ala vähentää jousivoiman tarvetta. Mutta konetyyppejä on varsin pienilläkin kytkimillä, vaikka kytkin ei olisikaan kampuran päässä.
Voi olla, että mietit vain yhtä konetyyppiä, itse taas mietin asiaa useampien konetyyppien ratkaisujen pohjalta sekä myöskin se missä muualla noita laakereita on käytetty.
Itse en näe asialla mitään riskiä, etenkin kun poikittaisen voiman rasituksen ovat hyvin lyhyt kestoisia.

AJ


 
Asioilla on tapana järjestyä

Syyskuu 03, 2014, 09:39:07 ap
Vastaus #39

matti perätalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 378
niin no ei mopo ole ainoa paikka missä urakuulalaakeria on käytetty, noh samapa tuo on jos käyttää tuota kuulalaakeria jos tarpeelliseksi näkee, kunhan ei pilaa lohkoja sorvaamalla ja muistaa mopon myydessä mainita, että tälläinen viritys tai työvaihe on koneeseen tehty. itsellä ei ole ongelmaa tuon l17 laakerin kanssa, eikä kyllä sen irroittamisessa tai asentamisessa, kun on oikea ulosvetäjä hommaan. :D

Syyskuu 03, 2014, 11:02:31 ap
Vastaus #40

jarkko heikkilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 317
Mikä on pyörimisnopeus laakereilla kun se on asennettu kampiakselille tai toisioakselille.  Entäs kun kytkin on kampiakselilla tai toisioakselilla  :)

Olen käyttänyt Tuntureissa molempaa laakerityyppiä.   Molemmilla on hyvät ja huonot puolet.   L17 on kuitenkin ollut se enemmän käytetty tyyppi. 


« Viimeksi muokattu: Syyskuu 03, 2014, 11:05:08 ap kirjoittanut jarkko heikkilä »

Syyskuu 03, 2014, 13:23:44 ip
Vastaus #41

Hannu Kylli

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1233
  • Jäsennumero 2573
Minä suosin Tomosissa L17 laakeria. Lohkoissa joissa on L17 laakerit, on lisä poraus ylösvirtauskanavasta laakerin taakse. Siis sen kautta laakeri saa myös voitelua. Lohkoissa jossa 6203 laakerit, ei tätä voitelukanavaa ole, koska leveämmän laakerin ja stefan väliin ei jää enää sille tilaa.

Myt toisessa SM mopossa 12500 km ja toisessa 10000 km ajettu eikä noilla kilometrimäärillä L17 laakereissa minkäänlaista lappia vielä havaittavissa.

Syyskuu 03, 2014, 14:08:53 ip
Vastaus #42

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1496
http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=53488.615
tosta sivun puolesta välistä voi lukea Joken juttua välyksestä ja varmaan kestävyydestäkin
asennus voi olla haasteellista,en ymmarrä laakeri pesän väljentämis tarvetta,mitä paremmin laakerin koolit pysyy paikallaan sitä paremmin
välyskin pysyy,laadusta en tiedä mitä tarjolla mutta ruotsin sivuilta katoin laakeria NSK jossa luki japan,hinta jotain 30 

Syyskuu 03, 2014, 16:34:35 ip
Vastaus #43

Erkka Lampinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 386
  • Tunturisti
Tilasin tuollaiset made in Japan L17 NSK:t ja ainakin näin silmämääräisesti tarkasteltuna aika laadukkailta vaikuttavat, ainakin verrattuna noihin merkittömiin vastaaviin L17 laakereihin. Saa nähdä miten sitten kestävät käyttöä

Syyskuu 03, 2014, 19:26:38 ip
Vastaus #44

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 969
  • Osapuilleen kasassa....
Periaatteessahan noi Pappamopot voi laakeroida vaikkapa kahvi rinkeleillä kuhan huolehtii siitä että
välys jää viiteen tai alle. Ehkei kuitenkaan kannata niitä cccp tai Serbian kahen euron hintasia laakereita sinne sovitella.

Arvokkain L17 jonka olen laittanut maksoi 62 ekee kappale, niissä ol jotain muoviseosta se kuulahäkki.
Jotaki kymppitonni niillä nyt ajettu ja toimii. Sachs käytti L17 aina 4.3 - heppaan saakka tuotanto kamppeissaan
siitä korkeammille tehoille valmistetuissa 50cc-koneissa urakuula laakereita. Samainen E-15 ol alkuajan koneissa.

Esimerkki vaikkapa syntapista, 50cc-mylly jonka koneen tyyppikilvessä lukee 7 din.
Kuva saman laitteen veivistä ja kytkinkorista.

http://www.zunflappie.nl/artikel/78/530-onderdelen-catalogus-

Mankun puolla siis 6203-C-Z eli akseli 17mm kun taas kytkimen puolen laakeri 6302. 2ZR 15mm ohentuen päädyn
tukilaakeriin akselin vahvuuden ollessa 12mm 6201. Noi kaikki siis C3 urakuula laakereita.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 03, 2014, 19:54:05 ip kirjoittanut seppo savolainen »