Kirjoittaja Aihe: L17 laakerin välys  (Luettu 25963 kertaa)

Marraskuu 18, 2014, 14:30:33 ip
Vastaus #60

Jouko Honkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 301
  • Renkohill Dude
entäs "simmaus" ja tarkkuus?

L-17 versiossa simmaus on työläistä mutta kun on valmista niin on hyvä, toki koolien asennosta ei tiedä että onko suorassa vai ei (lähinnä ulkokehä).

Mutta 6203 versiossa, eikös ne kehät ole tiiviitä ja prässäyksen varassa lohkossa ja kampurassa, mistä tietää ettei mättää suuntaan toiseen, vai silläkö ei merkitystä?

Ja sitten kun pistetään lohkoja lopullisesti toisiinsa kiinni, silloinko tapahtuu tämä "prässäys" ?  Silloin ei taida irtoneulat enää pysyä paikoillaan? Löytyyhän jostain kiven alta ne viimeisten vuosimallien "kiinteät" neulalaakerit mutta kellä niitä sitten on?

Eli nämät; torrington DK46197 sekä torrington DK46198


minkä verran yleisimmin menee shimmejä Puchiin (itsellä 2-v, käsivaiht. ja automaatti) L 17 NSK laakereilla ja muilla; entä noilla 6203 10 millisillä; meneekö niillä yhtään?


kummalle puolen simmit tulee; magneeton vai kytkimen puolelle? entinen 0,20 mm oli magneeton puolelle (piti olla orginaali automaatin moottori)? Varaosakuvastosta olen tulkinnut, että olisi kytkimen puolella; kuinka oikein asianlaita on?
Pappa-Joe
Joke  Mopo-Jokke
MC Renkohill Dudes
Pappa Tunturi 1974 punainen muoviperä (alkuper.)
Tunturi Super Sport 1983 valkea (täysin entisöity)
Tunturi Tiger 1984 (projekti 2018) -> tulee keltainen ja oma design varustus

Facessa kts. MC Renkohill Dudes

Marraskuu 18, 2014, 16:14:18 ip
Vastaus #61

Jarmo.Peltola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 682
Automaatissa magneeton puolelle,muissa kytkimen puolelle
Syytä en tiedä

Marraskuu 18, 2014, 16:50:50 ip
Vastaus #62

matti perätalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 381
entäs "simmaus" ja tarkkuus?

L-17 versiossa simmaus on työläistä mutta kun on valmista niin on hyvä, toki koolien asennosta ei tiedä että onko suorassa vai ei (lähinnä ulkokehä).

Mutta 6203 versiossa, eikös ne kehät ole tiiviitä ja prässäyksen varassa lohkossa ja kampurassa, mistä tietää ettei mättää suuntaan toiseen, vai silläkö ei merkitystä?

Ja sitten kun pistetään lohkoja lopullisesti toisiinsa kiinni, silloinko tapahtuu tämä "prässäys" ?  Silloin ei taida irtoneulat enää pysyä paikoillaan? Löytyyhän jostain kiven alta ne viimeisten vuosimallien "kiinteät" neulalaakerit mutta kellä niitä sitten on?

Eli nämät; torrington DK46197 sekä torrington DK46198


minkä verran yleisimmin menee shimmejä Puchiin (itsellä 2-v, käsivaiht. ja automaatti) L 17 NSK laakereilla ja muilla; entä noilla 6203 10 millisillä; meneekö niillä yhtään?


kummalle puolen simmit tulee; magneeton vai kytkimen puolelle? entinen 0,20 mm oli magneeton puolelle (piti olla orginaali automaatin moottori)? Varaosakuvastosta olen tulkinnut, että olisi kytkimen puolella; kuinka oikein asianlaita on?

tunturi foorumilla oli, että
Re: Kampiakselin shimmaus.

ViestiKirjoittaja MT-2000 » 28 Syys 2009, 20:30
Kytkimen puolelle, paitsi automaattikoneissa magneeton puolelle. Sillä on jotain tekemistä automaatin paksun kytkinlimpun kanssa. Nuo mittaukset ainakin itsellä on olleet pakko unohtaa kun ei ole metrimittaa ja mauseria kummempia välineitä. Hyvinhän nuo ovat kyllä toimineet...

Marraskuu 18, 2014, 17:04:04 ip
Vastaus #63

Jouko Honkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 301
  • Renkohill Dude
Kiitokset siis Matille ja Jarmolle!
Pappa-Joe
Joke  Mopo-Jokke
MC Renkohill Dudes
Pappa Tunturi 1974 punainen muoviperä (alkuper.)
Tunturi Super Sport 1983 valkea (täysin entisöity)
Tunturi Tiger 1984 (projekti 2018) -> tulee keltainen ja oma design varustus

Facessa kts. MC Renkohill Dudes

Elokuu 23, 2017, 21:06:21 ip
Vastaus #64

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 475
Kiinnostais kokemukset tuosta 6203/10 laakerista, olis 3 ss konetta vailla laakerointia ja noillahan homma helpottuis kummasti.

Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x3 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50.
Jupiter 50 -61.

Elokuu 24, 2017, 19:26:57 ip
Vastaus #65

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 475
entäs "simmaus" ja tarkkuus?

L-17 versiossa simmaus on työläistä mutta kun on valmista niin on hyvä, toki koolien asennosta ei tiedä että onko suorassa vai ei (lähinnä ulkokehä).

Mutta 6203 versiossa, eikös ne kehät ole tiiviitä ja prässäyksen varassa lohkossa ja kampurassa, mistä tietää ettei mättää suuntaan toiseen, vai silläkö ei merkitystä?

Ja sitten kun pistetään lohkoja lopullisesti toisiinsa kiinni, silloinko tapahtuu tämä "prässäys" ?  Silloin ei taida irtoneulat enää pysyä paikoillaan? Löytyyhän jostain kiven alta ne viimeisten vuosimallien "kiinteät" neulalaakerit mutta kellä niitä sitten on?

Eli nämät; torrington DK46197 sekä torrington DK46198


minkä verran yleisimmin menee shimmejä Puchiin (itsellä 2-v, käsivaiht. ja automaatti) L 17 NSK laakereilla ja muilla; entä noilla 6203 10 millisillä; meneekö niillä yhtään?

Jari Eronen vastas tähän että ei mene shimmejä mutta pitäähän niitä olla jos laakeri on saman paksuinen kun vanha, eli ainoa ero on että tuo 6203 malli on kiinteä paketti.

Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x3 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50.
Jupiter 50 -61.

Elokuu 28, 2017, 19:44:50 ip
Vastaus #66

Antti Mäki-Paavola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 277
  • Yamahamaha
Ei se tartte mitään shimmejä. Oothan sä Jarkko nyt PV:nkin koneita kasannut ties montako ja meneekö sinne simmejä? Nada. Tai AM6? Tai Derbi/Rabasa? Tai mikään muukaan kone jossa on normilaakerit. Ei. Olkoon nyt kuinka kapeat laakerit ja limput ja kaikki.

Mulla on nyt toista vuotta lähes päivittäisessä ajossa roilottanut Superin kone jossa Jarilta hankitut 6203/10 laakerit ilman mitään simmailuja. Ei mitään ylimääräisiä ääniä koneessa vaikka se kiertää ajossa sen 8500-9000rpm. Että kestää. Ei tartte epäillä. Onneksi ehdin ostaa yhden sarjan varastoon yyberkonetta varten ennenkuin herra katos foorumilta.
Yamahat YZ125K '83, YZ125L Enduro '84, TZR250 '90, RD125LC '86
Hondat CB125 K5 '73 ja Monkey '85
Tunturi Sport '73
Lusifer-Suzuki S Supermotard

Elokuu 28, 2017, 21:05:50 ip
Vastaus #67

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 475
Just kyselin aiheesta eräällä toisella sivustolla ja sieltä tuli kommenttia että kun kummatkin laakerit on saman paksuisia niin miksi L17 laakeri vaatii shimmit mutta tuo umpilaakeri taas ei.
Ilmeisesti uudemmat muiden mopojen lohkot on mitoitettu niin että sinne ei shimmejä laiteta, ohan tomoksen konekin jossakin välissä muuttunut umpilaakereille mutta onko myös silloin lohkoihin tullut muutos?



Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x3 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50.
Jupiter 50 -61.

Elokuu 28, 2017, 21:30:16 ip
Vastaus #68

Antti Mäki-Paavola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 277
  • Yamahamaha
No katsos, se L17 on ns. kelluvaa mallia, sisä ja ulkokehät pääsee elämään vaikka kuinka helkkaristi jos et laita niitä simmiprikkoja sinne sekaan. Normi urakuulalaakeri taas ei pääse elämään sivusuunnassa muutakuin sen mitä niissä se luontainen ja pakollinen välys on. Ei se sisäkooli pääse hölkkäämään kampuran kaulalla mihinkään ellei se kaula oo niin väljä että laakerin saa pudottaa pohjaan. No okei, sä voit sinne laittaa prikkaa väliin jos haluat ihan 100% keskelle sen kampuran sinne kampikammioon vaan mikään siihen ei pakota kun ei moinen toiminta vaikuta tehoihin kuin ehkä promillen verran.

Ja siihen että kytkimen veto kuormittaa noita urakuulalaakereita. Joo, se on mahdollista vaan vielä ei oo ollu mulla mitään murheita. Juhannuksen aikoihin kun tein sytkäremppaa niin totesin että minkään valtakunnan tuntuvaa klappia kampuralla ei tunnu. Ihan kuin just kasattua konetta olis pyöritellyt. Ja se on kuitenki ihan osin tahallista väärinkäyttöä saanut. ;D
Yamahat YZ125K '83, YZ125L Enduro '84, TZR250 '90, RD125LC '86
Hondat CB125 K5 '73 ja Monkey '85
Tunturi Sport '73
Lusifer-Suzuki S Supermotard

Elokuu 29, 2017, 20:54:57 ip
Vastaus #69

Olavi Toppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 115
Kokeilin kerran noita 6203/10 laakereita Puchin lohkoon tuntuivat aika tiukilta. Kampiakseliin ei sopinut kylmiltään millään. Meneehän se lohkoon jos lämmittää lohkon ja sitten laakerit jotta saa kampuran paikalleen. Mutta jos joutuu joskus koneen aukaseen ja kone kasattu lämpösovitteella kuinka käy puchin lohkojen halkeaako ne ?. Tomoksen koneessa olevat urakuula laakerit menevät ilman lämmittelemättä paikoilleen.