Kirjoittaja Aihe: L17 laakerin välys  (Luettu 25665 kertaa)

Syyskuu 03, 2014, 19:53:26 ip
Vastaus #45

jarkko heikkilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 317
Tuleko munkin sokerikuorutus stefanpuolelle vai pitääkö olla markkinarinkeleitä?

Syyskuu 03, 2014, 19:56:28 ip
Vastaus #46

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 969
  • Osapuilleen kasassa....
.... no se on ihan maku asia... :P

Syyskuu 03, 2014, 19:58:29 ip
Vastaus #47

Hannu Kylli

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1234
  • Jäsennumero 2573
Tuleko munkin sokerikuorutus stefanpuolelle vai pitääkö olla markkinarinkeleitä?
Liekö sokeripuolella väliä, onhan noita stefojakin päin jos toisinkin. mutta luulisin että Viipurin rinkeli ei käy.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Viipurinrinkeli

Syyskuu 03, 2014, 20:43:08 ip
Vastaus #48

Ahti Haverinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 116
Näiden lohkojen kohtalo on että kaveri kävi Oululaisesta laakerikaupasta "Made in Japan" L17 laakerit noutamassa, kympin kappale. Jää nähtäväksi näkeekö lohkot ikinä äksöniä. On kuitenkin postissa tulossa 65 kuutioinen valurautaputkinen isokanavapytty jota siihen mallailen.


Syyskuu 04, 2014, 06:24:36 ap
Vastaus #49

Atro Jaako

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 615
Sen verran pitää vielä nostaa esille, että kannattaa miettiä missä tuo kytkimen jousivoima kahvapohjassa on, se on sen työntötangon (useat moottorimaalit) tms yhden pienen laakerikuulan varassa. Siinä on kaikki paine hyvin pienellä alalla toisin kun laakerilla jossa sama voima jakautuu useille kuulille.

Taas jos mietitään puchia, jossa tässä on kai osin kyse, niin eikös siinä ole siinä kytkimen vetolevyssäkin urakuulalaakeri ja vielä semmoinen tosi pieni sellainen. Jos se siinä kestää kytkin paineen ( tässä tapauksessa vetona) niin miksei paljon isompi laakeri sitä kestäisi.

Lisäksi täytyy mainita, että noihin mopon- ja mpmoottoreihin ei ole minun tarvinnut vaihtaa yhtään urakuulalaakeria sen takia että ne olisi rikkoutuneet, sen sijaan L17 laakereita on pitänyt vaihtaa rikkinäisinä. Ruostuneet laakerit on tietenkin vielä asia erikseen.

AJ
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 04, 2014, 06:38:33 ap kirjoittanut Atro Jaako »
Asioilla on tapana järjestyä

Syyskuu 04, 2014, 14:22:29 ip
Vastaus #50

matti perätalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 381
Taas jos mietitään puchia, jossa tässä on kai osin kyse, niin eikös siinä ole siinä kytkimen vetolevyssäkin urakuulalaakeri ja vielä semmoinen tosi pieni sellainen. Jos se siinä kestää kytkin paineen ( tässä tapauksessa vetona) niin miksei paljon isompi laakeri sitä kestäisi.
Onhan siinä. Alkuperäiset vetotappilaakerit kestää melko hyvin, uudet on aikalailla kuraa.. riippuu yleensä mistä tilaa, että kestääkö ja onko mitat oikeat sekä tapissa, että laakerissa.

Syyskuu 10, 2014, 00:14:44 ap
Vastaus #51

petrirautio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 53
Kuulin että 6203 laakerista on nykyään saatavissa 10mm leveää versiota, normihan on se 12mm, joka on liian leveä moniin koneisiin ja vaatii 2mm koneistuksen pois.
Mutta en löytänyt 10millistä mistään, tietäisköhän kukaan mikä on sen tyyppi /numero että voi koettaa etsiä ja tilata jostain?

Syyskuu 10, 2014, 05:39:42 ap
Vastaus #52

Hannu Kylli

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1234
  • Jäsennumero 2573
Mutta en löytänyt 10millistä mistään, tietäisköhän kukaan mikä on sen tyyppi /numero että voi koettaa etsiä ja tilata jostain?
Kysyppä Kotkan Arilta joka niitä äsken kauppas. http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=95760.0

Syyskuu 10, 2014, 14:32:18 ip
Vastaus #53

Jari Eronen

  • Vieras
Mutta en löytänyt 10millistä mistään, tietäisköhän kukaan mikä on sen tyyppi /numero että voi koettaa etsiä ja tilata jostain?
Kysyppä Kotkan Arilta joka niitä äsken kauppas. http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=95760.0
Minulta löytyy, tai pikemminkin on tulossa lisää. Kuinka monta Petri tarvitsisi?

Marraskuu 11, 2014, 12:03:57 ip
Vastaus #54

Jouko Honkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 299
  • Renkohill Dude
Mutta en löytänyt 10millistä mistään, tietäisköhän kukaan mikä on sen tyyppi /numero että voi koettaa etsiä ja tilata jostain?
Kysyppä Kotkan Arilta joka niitä äsken kauppas. http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=95760.0
Minulta löytyy, tai pikemminkin on tulossa lisää. Kuinka monta Petri tarvitsisi?

Terve Jari!

Mitä maksaa ja millon löytyy?
Pappa-Joe
Joke  Mopo-Jokke
MC Renkohill Dudes
Pappa Tunturi 1974 punainen muoviperä (alkuper.)
Tunturi Super Sport 1983 valkea (täysin entisöity)
Tunturi Tiger 1984 (projekti 2018) -> tulee keltainen ja oma design varustus

Facessa kts. MC Renkohill Dudes

Marraskuu 11, 2014, 16:07:48 ip
Vastaus #55

Jari Eronen

  • Vieras
Mutta en löytänyt 10millistä mistään, tietäisköhän kukaan mikä on sen tyyppi /numero että voi koettaa etsiä ja tilata jostain?
Kysyppä Kotkan Arilta joka niitä äsken kauppas. http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=95760.0
Minulta löytyy, tai pikemminkin on tulossa lisää. Kuinka monta Petri tarvitsisi?

Terve Jari!

Mitä maksaa ja millon löytyy?
Moi vaan, löytyy heti, 10e/kpl.

Marraskuu 11, 2014, 22:13:24 ip
Vastaus #56

Rainer Grandell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2809
  • Take a Break
entäs "simmaus" ja tarkkuus?

L-17 versiossa simmaus on työläistä mutta kun on valmista niin on hyvä, toki koolien asennosta ei tiedä että onko suorassa vai ei (lähinnä ulkokehä).

Mutta 6203 versiossa, eikös ne kehät ole tiiviitä ja prässäyksen varassa lohkossa ja kampurassa, mistä tietää ettei mättää suuntaan toiseen, vai silläkö ei merkitystä?

Ja sitten kun pistetään lohkoja lopullisesti toisiinsa kiinni, silloinko tapahtuu tämä "prässäys" ?  Silloin ei taida irtoneulat enää pysyä paikoillaan? Löytyyhän jostain kiven alta ne viimeisten vuosimallien "kiinteät" neulalaakerit mutta kellä niitä sitten on?

Eli nämät; torrington DK46197 sekä torrington DK46198

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 11, 2014, 22:46:28 ip kirjoittanut Rainer Grandell »
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Marraskuu 14, 2014, 08:32:55 ap
Vastaus #57

Atro Jaako

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 615
Nyt ei ymmärrä mitä Rainer ajaa takaa...
Suuri osa moottoreistahan on kasattu "oikeilla" laakereilla eikä  näillä L17 virityksillä.
Kun lohko lämmitetään niin se laakeri menee ihan nätisti siihen koloonsa lohkossa, ilman prässäystä.
Myöskin nuo koolien asennukset ei oikein aukea. Suurempi työ se laakeri on saada sinne vinoon kuin suoraan.

AJ
 
Asioilla on tapana järjestyä

Marraskuu 16, 2014, 17:48:14 ip
Vastaus #58

Jouko Honkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 299
  • Renkohill Dude
entäs "simmaus" ja tarkkuus?

L-17 versiossa simmaus on työläistä mutta kun on valmista niin on hyvä, toki koolien asennosta ei tiedä että onko suorassa vai ei (lähinnä ulkokehä).

Mutta 6203 versiossa, eikös ne kehät ole tiiviitä ja prässäyksen varassa lohkossa ja kampurassa, mistä tietää ettei mättää suuntaan toiseen, vai silläkö ei merkitystä?

Ja sitten kun pistetään lohkoja lopullisesti toisiinsa kiinni, silloinko tapahtuu tämä "prässäys" ?  Silloin ei taida irtoneulat enää pysyä paikoillaan? Löytyyhän jostain kiven alta ne viimeisten vuosimallien "kiinteät" neulalaakerit mutta kellä niitä sitten on?

Eli nämät; torrington DK46197 sekä torrington DK46198


minkä verran yleisimmin menee shimmejä Puchiin (itsellä 2-v, käsivaiht. ja automaatti) L 17 NSK laakereilla ja muilla; entä noilla 6203 10 millisillä; meneekö niillä yhtään?
Pappa-Joe
Joke  Mopo-Jokke
MC Renkohill Dudes
Pappa Tunturi 1974 punainen muoviperä (alkuper.)
Tunturi Super Sport 1983 valkea (täysin entisöity)
Tunturi Tiger 1984 (projekti 2018) -> tulee keltainen ja oma design varustus

Facessa kts. MC Renkohill Dudes

Marraskuu 17, 2014, 19:43:08 ip
Vastaus #59

Jari Eronen

  • Vieras
^Ei tarvita shimmejä.