Kirjoittaja Aihe: jawan moottorin eroavaisuuksia?  (Luettu 2806 kertaa)

Syyskuu 20, 2014, 22:25:32 ip
Luettu 2806 kertaa

Tom Himberg

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 135
 Onko mitään eroa ja jos on niin mitä? jawa 11 ja 353:n kiertokangessa ja
 sylintereissa.
 
T.tomppa.

Syyskuu 21, 2014, 08:31:53 ap
Vastaus #1

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3701
Kiertokanget ovat tietääkseni samanlaiset, kampiakselin limppujen kevennysreiät
erikokoiset ja eri paikoissa. Veivit ovat vaihtokelpoisia keskenään.
Korjatkaa jos olen väärässä.


L&K.

Syyskuu 21, 2014, 10:17:24 ap
Vastaus #2

Magnus Hytönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 191
Sylinterit ovat vaihtokelpoisia keskenään, mutta porteissa on pieniä eroja.
T: manne
Manne

Syyskuu 21, 2014, 21:09:24 ip
Vastaus #3

Juha Siikarla

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 146
Moi Tom

Pytyn alaosan huuhtelukanavan reijät on Typ 11 :ssä pytyssä melko pienet , 353 ;n pyttyyn verrattuna : .  Moottoreiden
tehoero : typ 11:ssa  9Hv  ja 353:ssa 12hv johtuu osaksi tästä . Tehoa on nostettu 353:ssa myös suuremmalla puristussuhteella (pienempi
palotila kannessa,,,).Kaasari oli silti ekassa 353:ssa sama kuin Perakissa.
Saattaa olla myös eroa muiden aukkojen mitoissa,  Uudemman kampiakselin pienemmät tasapainotus reijät lisäävät myös kampikammion puristus
suhdetta.  Näitä reikiä joissain viritysohjeissa täyteltiin korkkitapein tai stanssatuilla metallitulpilla.
350ccm kaks pyttyisessä Sixin kampiakselissa on alumiinitulpat kampiakselin limppujen reijissä.
Saatat saada pyörääsi lisää "potkua" alkuperäiseen Typ 11 sylinteriin verrattuna vaihtamalla 353 sylinteriin.
250 Sixin koneessa on huuhtelureijät noin puolta suuremmat verrattuna Perakin pyttyyn (Tehot: 17hv sixi ja Typ 11  9hv...
Terv: Jussi

Syyskuu 21, 2014, 21:22:50 ip
Vastaus #4

Juha Siikarla

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 146
Moi Tom  :)

Tuli viellä mieleen että kampikammion huuhtelusolissakin on varmaan eroa , mutta jos olet täydellistä koneremonttia tekemässä
, niin kannattaa kampikammion solat ja aukot passata sopimaan hyvin siihen sylinteriin , jota tulet koneen teossa käyttämään
ettei tule pykälää. Eikun vinku laulamaan ja koneeseen tekemään "sisäistä kauneutta"...
Eipä silti.. toimii ne Jawat ihan kivasti virittämättäkin. Terv:Jussi