Kirjoittaja Aihe: MP:n kuljetus  (Luettu 6498 kertaa)

Lokakuu 17, 2014, 20:37:41 ip
Luettu 6498 kertaa

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1475

Lokakuu 17, 2014, 21:43:43 ip
Vastaus #1

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3005
 Omakohtainen juttu:

 Vesijärven ajo joskus -80 taitteessa.
 Pyörä Suzuki PE 175 ja kuljetin Escort "Tilhi".

 Etupyörä ja lokari pois ja takaiskareiden alakiinnitykset irti.
 Hyvin mahtui taka selkänojat taitettuina ja etu-iskareiden päät käsijarrun päällä.  :)
 Senttiäkään ei jäänyt tyhjää.

 Nähty juttu.
 Samoilla vuosiluvuilla tuli "asuttua" Ruskeasannan varikolla MM- kisaviikonloppua edeltänyt viikko.
 Itäblokin kuskit irroitteli pyöristään tankkeja ja laski itäbensat hiekkaan kaivettuun kuoppaan. Siis maahan.

 Kuljetuksiin liittyen, silloin jo esim. Enlantilaiset, Hondan ym tehdaskuskit tuli isoilla kuorkeilla, mutta Carlqwist tuli paikalle isolla Citikan farkulla,  jossa kiinni 500cc Jammu takana pyörittä, vähän kuin bilteman fillaritelineessä. Kuitenkin paikalla oli japsien omia mekatsuja ja heillä oma kalusto.

 Nythän SM-kisoissa B tason kuskit tulee varikolle bling bling rekoilla.

 Maailma muuttuu....

ps. Meidän "tiimi" kulkee 300ooo ajetulla nyt risalla hiacella.   Valitettavasti....  :-X

Lokakuu 17, 2014, 23:48:09 ip
Vastaus #2

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2652
Ensimmäisen talven, kun jääratakisoissa itse kuljin 175 Husqvarna urheiluvälineenä, isän omistaman ja ajaman Skoda Octavian (siis vuosi oli 1968 ja Octavia veti takaa...) takapaksiin laitettiin Husqvarna kyljelleen, kontin kansi piti jättää auki.  Isän piti autoa ajaa, eipä ollut minulla vielä ajolupaa autolle, kun ei ikä riittänyt.  Kesällä pääsin jo aika moneen kisaan jonkun toisen kisakuskin kyydeillä, mutta muutamassa käytiin edelleen Skodalla.  Mäntyharjun motocrosseista kotiin tullessa isä vähän innostui alamäessä päästämään Skodan laukalle turistina mukana olleen kaverini (Säkkijärveksi kutsutun) yllytyksestä, ja niinpä tietysti Skodasta pinnattu rengas päästi ilmansa pihalle.  Husqvarna piti nostaa pois kontista tunkin, työkalujen ja vararenkaan edestä.  Vaan ei hätiä mitiä, matka jatkui ajastaan.  Toisena talvena vielä Konnevedellä kuljimme samalla joukkueella Skodalla, mutta silloin oli jo minullakin ajokortti autolle, kun olin marraskuussa täyttänyt vaaditut 18, ja toimin itse puikkomiehenä.  Skodassa kesärenkaat edessä, pinnatut Hakkapeliitat takana.  Keula melko keposena kun pyörä roikkui kontin takareunalla ylityksessä, mutta sieltähän se toisaalta toimi vipuvartena kääntäen auton mutkiin ilman keulapitoja...  Kun sitten Jukka Monto talven muihin kisoihin taisi ottaa minut matkaansa, oli jo toisen luokan kulkua: melkein uusi Vauxhall Viva - lämmintä riittävästi sisällä - ja pyörät sivistyneesti vieretyksin perävaunussa!  Ja Jukka osasi ajaa Lappeenrannasta ja Kouvolasta läpi eksymättä kertaakaan, vaikka siellä oli liikennevaloja - Kouvolassa sellaisiakin missä oli nuolia!  Mahdottomana ja noituutena silloin tuollaista osaamista pidin - kerran pamahti jostain muistin syövereistä sekin esiin kun sitten itse Lontoon Regentissä vuokratulla autolla hotellin parkkiin pujottelin, eli kait oli samanlaiset paineet selviämisestä olleet ensimmäisessä Lappeenrannan läpiajossa kuin sitten myöhemmin Heathrowsta Lontoon keskustaan väärää puolta vasurilla vaihtaen - molemmista selvisin naarmuitta, varjelusta vai taitoa sitten lie ollut matkassa.

No taas karkasi mopo käsistä, mutta sellaisenkin muisti työnsi syövereistään, että joku kävi 70-luvun alkupuolella jääradan SM-kisoissa Fiat 600:lla niin, että mukana oli ainakin yksi kaveri ja pyörä pikkusen purettuna Fiatissa sisällä.  Fiatissa oli kait paikallaan penkki vain kuskille, ja kaverin piti mennä ensin kyytiin eikä päässyt sieltä pois ennenkuin kulmittain sisällä ollut pyörä nostettiin pois?  Jonkun jenkkiauton takapaksiin taas muistan Husqvarnan piiloutuneen niin, että kansikin saatiin kiinni.

Ensimmäisissä Imatran Ajoissa 60-luvun alussa oli vielä MM-kuskienkin Nortonit, Matchlesit ja AJS:t melko vaatimattomissa kuljetus- ja asuntoautoissa, Commer tai Morris pakettiauto toimitti perheellisillä kulkijoilla kumpaakin virkaa.  Ne ovat usein tulleet minunkin mieleen, kun olen nyt eksynyt kansallisen rossikisan varikolle, missä ammattimaisen näköiset painepesurit putputtavat isojen mersun pakujen vierellä...

jv

Lokakuu 18, 2014, 11:59:55 ap
Vastaus #3

Tapio Rautalammi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 162
Kätevää,pyörä Wartburgiin ja eurooppaan,ei maksa laivoillakaan paljon.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Lokakuu 18, 2014, 23:38:41 ip
Vastaus #4

Martti Solja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 14
Muistaakseni Pöyryn Pekka kuljetti Yammua tai Kawaa rättisitikassa.   Mutta sen muistan kun minulla ei ollut koskaan varaa omaan kuljetus- tai muuhunkaan autoon vaan kaverit kuskasivat mukanaan. Sitten Lallukan Pera osti itselleen Fiat 238:n joka olikin suosittu kuljetin -70 luvulla ja sillä sitten mentiin. Kerran lähdettiin Imatralta Ahvenistolle reenaamaan ja lastattiin kyytiin 4kpl Yamaha TD250/350 ja viisi kaveria eli P...y, S.....n, H.....n, Ri....ki ja minä....Kouvolasta otettiin vielä Eskelesen Renzo kyytiin varuskunnanportilta, eli kyydissä oli 4 Yammua ja kuusi kaveria. Ohjaamoon mahtui 3-4kaveria ja loput istui pyörien satuloissa ajoasennossa kun se Fiatti on niin matala ettei mahtunut istumaan selkäsuorana vaan piti olla mahallaan tankin päällä. Kun sitten Apparan varikolla ruvettiin purkautumaan ulos ja käynnistelemään pyöriä tuli Lauslehdon Jukkis katsomaan, että onko tämä joku piilokamera juttu vai mikä kun jätkiä ja pyöriä tulee kuin maan alta. Niin ja Pera oli liimannut sen Fiatin tuulilasin yläreunaan koko lasinmittaisen tarran "matkalla kuuluisuuteen"  8)

Lokakuu 19, 2014, 01:27:04 ap
Vastaus #5

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1389
Tuon olinkin jo unohtanut ja nyt sitten paljastui sekin miksi selkäni on ollut ihan paskana kaikki nämä vuosikymmenet. Joukon nuorimpana tietysti takaosassa mennen tullen.
Muistamani mukaan vielä tiukempi paketti oli mm. Kuopion Väinölänniemellä kun 60-luvun kleinbussiin, siihen missä moottori oli takana oli ahdettu 2kpl 3-syl. Kawoja, 1kpl 250A1 Kawa ja vielä 1kpl Yamaha AS 1. Kyytiin mahtui vielä 6 ihmistäkin.
Mitenkähän tämän päivän tähdet suhtautuisivat jos niiden rekkoihin joku pyrkisi pyörineen mukaan?

Lokakuu 19, 2014, 10:42:49 ap
Vastaus #6

Tapio Rautalammi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 162
Viialan motocrossiin Porista junalla 1961. Autoa ei ollut joten Jawa tavaravaunuun,minä
 ja Soile 2 luokan matkatkustamoon.Viialan asemalla kyselin rataa,matkaa oli 6 km joten
 en kyllä lähtenyt kisajawaa lykkäämään, Soile pyörän taakse kassi tankin päälle
ja matkaan.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Lokakuu 19, 2014, 13:16:50 ip
Vastaus #7

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 686
  • Kawasaki A 1 R
 :D  No niin nörtit kaivakaas esiin se kuva  Kone Olli  Dysterin Lare ja joku kolmas mees ja kaksi pyörää Volkkarissa ei kleinbuss ollut jo joskus täällä kyse Englannin reissusta joskus.

Lokakuu 19, 2014, 20:09:33 ip
Vastaus #8

Hannu Ikäläinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 71
Tässä kuva Kone-Ollin Volkkarista. Kuva Cadwell-parkin reissulta, huom autossa 2 Norton Manxia ja 2 miestä! Mies Ollin vieressä no:15 on John Cooper joka saapui kerran Imatrallekin ilman lisenssiä. Ollin auto oli VW1500S,siitä oli Englannin reissua varten poistettu penkit,paitsi kuljettajan.Manxit oli purettu osiin ja Dysterin Lauri istui lattialla Manxien välissä.Kuvat on lainattu Laurin albumista.Olli joutui tekemään tälläisen kuljetus ratkaisun,Kun reissulle luvattu pakettiauto meni ns."puihin".

Nämä tiedot on poimittu "Tietokilpailu"-ketjusta syksyltä 2013.



[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 19, 2014, 20:15:04 ip kirjoittanut Hannu Ikäläinen »

Lokakuu 20, 2014, 19:25:14 ip
Vastaus #9

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Tuohon Jaakon Fiat-juttuun vahvistusta:
Muistan kuulleeni samasta tapauksesta, joten tarkistin asian kertojalta.  Totta se on!
Oli kuulema crossi-Husse pakattuna kuussataseen... Pyörät irrallaan mukana.  Jossain välissä istui mekaanikkokin kuskin lisäksi.  Ilmeisesti kuormansidontaa ei enää tarvittu...
Samalla autolla homma jatkui vielä vaimonkin liittyessä joukkoon.  Pyörä vain oli auton ulkopuolella etupyörä irroitettuna, mutta etuakselista takapuskuriin Husse kiinnitettynä hinaukseen.  Ketjut oli poistettu kuljetuksen ajaksi. Auton sisällä kolme henkilöä osien ja eväiden kera.
Myös maaratavarikolla yhdistelmä nähtiin.
Matkaa oli tehty satoja kilsoja.
Kovia aikoja.  Kunnioitettavaa sisua.  Nostan hattua heille!
Terveiset Kuopioon! :)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 20, 2014, 19:28:00 ip kirjoittanut Juha Mattila »

Lokakuu 21, 2014, 09:05:44 ap
Vastaus #10

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Rekisterissä oleva pyörä saatettiin ajaa kilpailupaikalle.

Metsuri ajoi pyöränsä Heinolasta Helsinkiin Päitsiä varten.  Päijänteen kierron jälkeen ajoi pyöränsä kotiin sunnuntai-iltana.  Seuraavana aamuna samalla pyörällä metsätöihin ajaen parinkymmenen kilsan matkan.

Muuan menestyksekäs mäntsäläläinen moottoripyöräilijä ajoi pyörällään Heinolaan maaratakisoihin.  Sieltä tuli voitto, jostain syystä...  Samana päivänä vielä pyörällä ajaen Jyväskylään, koska seuraavana päivänä oli Harjun ajot.  Sieltäkin tuli voitto.
Saman sunnuntain ohjelmaan kuului vielä kotiin paluu Mäntsälään.  Tietysti samalla pyörällä ajaen.  (Terveiset Jämsään!)

Muistan kuinka eräs enduron harrastaja pääkaupunkiseudulta kävi vielä 80-luvun alussa lähiseudun talvikisoissa ajaen kisapaikalle pyörällään bensakanisteri takalokariin sidottuna.

Kyllä takamoottorinen Volkkarin Transporter tuli tutuksi umpipakuna sekä avolavana.  Kavereiden autoja.  Niissä kulki jopa kolmekin pyörää.
Joskus oli kaverin vanhempien firmasta kuorma-autokin mm. Kahden päivän ajossa, jossa piti yöpyä.  Oli tilaa nukkua tavaratilassa.
Transit oli jo luksusta.  Varsinkin, jos se oli oma... osamaksulla ostettu.

Kaverit mahdollistivat kisoissa käymisen.  Kiitos siitä heille (Hepa, Maku, Helle, Maukka, Asko, Jussi. Leo RIP...) .

Marraskuu 30, 2014, 14:24:43 ip
Vastaus #11

Vesa J Kaartinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 319
Moikka kaikille !

Kyllä se oli silloin ennen yleistäkin, että kilpailukalustolla ajettiin kisoihin ja takaisin.
Itse olen tehnyt sen useampaankin kisaan.
Kerran vuonna 1973 Keimolassa oli kisat ja olin menossa varikon portista sisään "kisapelilläni" vakio Yamaha RD350 perjantain reeneihin,
niin järkkäri portilla sanoi tylysti, että ei tänne ole katukuskeilla asiaa tänään, vain kisakuskeille.
No asiahan selvisi tietysti ja pääsin mukaan.  Pyörä oli yltäpäältä kurassa, sillä olin juuri hakenut sen Imatralta veljeltäni, missä hän kulki
sillä töissä Svetogorskin tehdastyömaalla. Eli lähdin ensin junalla Tampereelta Imatralle ja kaikki tavarat olivat repussa ja kainalossa ja sitten
ajoin Keimolaan, missä ekat reenit tuli ajettua vielä tavarateline ja kaikki valot paikoillaan. Sitten illalla fiksasimme Stadissa asuvan serkkuni
luona pyörän kisavireeseen.
Kuljetuskalustona silloin tuli toki myös käytettyä oikeata tilapakua, eli Fiat 850T, mikä oli todella pieni takamoottorinen, joten pyörä mahtui
kyytiin kun sitä vähän purki ja etupenkille mahtui kolme jätkää kun oikein survoi ja olo oli kuin sillillä suolapurkissa.

Toista se on nykyään kun katsoo varikon toimintaa.

T.  Vesa "Jupi" Kaartinen
Kilvanajoa vuodesta 1973

[ylläpito on poistanut liitteen]