Kirjoittaja Aihe: Ledivalot mopoon?  (Luettu 14758 kertaa)

Lokakuu 21, 2014, 17:13:41 ip
Luettu 14758 kertaa

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 868
Onkohan kukaan pelle peloton askarrellut veteraanimopoon ledivaloja? Siis sekä etu että takavaloja?
Eli siis 6 voltin magneettosysteemiin, jossa ei alunperin mitään jännitteensäätimiä.

Ledeissähän on hehkulamppuja paljon parempi valoteho/kulutettu sähköteho kuin hehkulampuissa, joten saisi mopoon paljon kirkkammat valot.

Vanhoissa mopoissa kai edessä yleensä on BAX 15d -kanta.
http://www.mc-scatter.com/mopojen-osat-varaosat-muut-polttimo-1515w-p-11568.html

Löytyy näköjään jotain ledejä suoraan tuohon kantaan: http://www.wandamotor.fi/poltin-bax15d-kirkas-p-5519.html
Pitääkö lampun ja magneeton valojohdon väliin pitäisi asentaa jnkl. tasasuuntain/jänniteensäädin?

No näköjään tuommoinenkin löytyy. Input vain pitäisi olla ainakiin 9v dc, mutta eikös 6v ac tasasuunnattuna melkein 9v olekin? Mahtaisko toimia? http://www.wandamotor.fi/ajovalo-mopoon-p-18737.html
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 21, 2014, 17:32:13 ip kirjoittanut Teppo Vuorenmaa »
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Lokakuu 21, 2014, 17:59:35 ip
Vastaus #1

Hannu Hartikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3551
  • Honda 350Twin
Epäilen ettei se oikein helppoa ole.Jännite pitäisi olla melko tasainen ja normaali ajoneuvoledeillä 12V. 6V AC tasasuunnattuna on paljon vähemmän kuin 6V.
Jos järjestelässä olisi pieni akku-olisi helpompaa rakentaa tasasuuntaaja ja jännitteen nostaja perään.

Eihän ledit tietysti 12V tarvitse useinkaan mutta tasaisen jännitteen.Ehkä joku tähänkin pulmaan keksii patentin.Minä kerroin vaan sen minkä tiedän melko varmasti..Ajatus on kyllä minusta hyvä.Kannatan itsekin ledin käyttöä ajoneuvoissa.Oma tuttu katsastusmieheni sanoi että vihaa niitä.Pakko sen oli lopulta hyväksyä ne vaikka ensin vähän meinas että ne on väärin kytketty.Siis ajovalot.Juuri energiansäästön takia ne halusin.

Kiinasta tilaamalla saa monenlaisia ajovaloja ledinä pilkkahintaan ja ilman postikuluja.Mutta uskoisin että ne on kaikki 12V.

Lokakuu 21, 2014, 19:11:54 ip
Vastaus #2

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
Naapuri tilas Kiinasta venäläiseen prätkäänsä ajovaloon ledilampun. Kuluttaa virtaa vaan murto-osan hehkulampusta mutta eipä valotehokaan ole kaksinen.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Lokakuu 21, 2014, 19:20:15 ip
Vastaus #3

matti perätalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 381
ite olen kans miettinyt, että jos sais jotenkin kirkkaammat valot mopoon. Olen miettinyt, että väsäis tällä ohjeella 12v tasavirta sähköt tunturiin. Silloin ainakin saisi ledi polttimon paikalleen/toimimaan http://tunturi.arkku.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=1219 En ole jaksanut/ alkanut räpeltämään vielä, kun pitäisi jostain löytää tietoa, että kuinka paljon valot kirkastuu/ valoteho paranee, että onko tavallaan mitään järkeä alkaa muuttamaan sähköjä.

Lokakuu 21, 2014, 20:32:38 ip
Vastaus #4

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
ite olen kans miettinyt, että jos sais jotenkin kirkkaammat valot mopoon. Olen miettinyt, että väsäis tällä ohjeella 12v tasavirta sähköt tunturiin. Silloin ainakin saisi ledi polttimon paikalleen/toimimaan http://tunturi.arkku.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=1219 En ole jaksanut/ alkanut räpeltämään vielä, kun pitäisi jostain löytää tietoa, että kuinka paljon valot kirkastuu/ valoteho paranee, että onko tavallaan mitään järkeä alkaa muuttamaan sähköjä.

Kyllä niillä mopon omilla valoillakin pärjää ihan hyvin. Ja jos teho vähän heikohko niin ainahan voi ajaa korvakuulolta. Eli varmuudeksi jarruttaa siten kun ropisee tai kolisee.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Lokakuu 21, 2014, 20:54:42 ip
Vastaus #5

Hannu Hartikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3551
  • Honda 350Twin
ite olen kans miettinyt, että jos sais jotenkin kirkkaammat valot mopoon. Olen miettinyt, että väsäis tällä ohjeella 12v tasavirta sähköt tunturiin. Silloin ainakin saisi ledi polttimon paikalleen/toimimaan http://tunturi.arkku.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=1219 En ole jaksanut/ alkanut räpeltämään vielä, kun pitäisi jostain löytää tietoa, että kuinka paljon valot kirkastuu/ valoteho paranee, että onko tavallaan mitään järkeä alkaa muuttamaan sähköjä.

Ohjehan on oikein hyvä ja selkeä.Valotehoa se ei hehkulankapolttimolla välttämättä paljoa paranna mutta tarkoitus onkin että saa muita 12V lisälaitteita käytettyä.
Valotehon lisääntymisen voi ennakkoon arvioida polttimon wattimäärästä.Jos se muuttuu isommaksi tai ei.Jännitteen nosto ei valoa automaattisesti siis kirkasta.
Mutta onhan tuossa se etu että jännite olisi tasaisempi ja niitä ledejä pystyisi käyttämään,kuka haluaa.Led syttyy kunnolla vasta sitten kun jännite on riiittävän korkealla.Saa olla varmaan tarkkana millaisen polttimon tilaa jos Kiinasta ostaa.Laatua kun on liikkeellä monenlaista koska osa myy vielä vanhaa led tekniikkaa.Sukupolvi on jo vaihtunut useaan kertaan sillä alalla.
Itse tilasin viimeksi sellaiset ajovalot autoon jotka ei ole niin tarkkoja jännitteestä.Eli ne sisältävät tarvittavan elektroniikan integroituna lampun sisään.

Lokakuu 21, 2014, 22:24:17 ip
Vastaus #6

esa tuominen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 30
Kuvanmukaisella kytkennällä on Jupiterin takavalo toiminut hyvin muutaman vuoden.
Laitoin tuon, kun 6V ja 12V hehkut pakkas aina kärähtämään.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Lokakuu 21, 2014, 22:47:40 ip
Vastaus #7

Tatu Keränen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3203
Eikö olisi helpompi käyttää tuon edellisen vakiovirta kytkennän sijasta vakiojännite kytkentää? Virtakin pysyy vakiona, jos jännite ei vaihtele. Regulaattoreita löytyy valmiiksi 6v ja 12v jännitteille ja ovat tyypiltään 7806 ja 7812.

Tässä kytkentäkaavio, johon laitetaan regulaattori halutun jännitteen mukaan, esim. 7812



Mopossa täytyy olla tälle kytkennälle valopuolasta molemmat kääminpäät irti rungosta ja molemmat kääminpäät pitää tuoda ensin tasasuuntaajalle, AC-napoihin. Tietenkin tuollaisen regulaattorin voi värkätä vaikka pelkille etuvaloille, jolloin ulostuleva vakiojännite kytketään pelkästään rungosta erillään olevaan lampunkantaan.

Lokakuu 22, 2014, 01:58:32 ap
Vastaus #8

matti perätalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 381
ite olen kans miettinyt, että jos sais jotenkin kirkkaammat valot mopoon. Olen miettinyt, että väsäis tällä ohjeella 12v tasavirta sähköt tunturiin. Silloin ainakin saisi ledi polttimon paikalleen/toimimaan http://tunturi.arkku.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=1219 En ole jaksanut/ alkanut räpeltämään vielä, kun pitäisi jostain löytää tietoa, että kuinka paljon valot kirkastuu/ valoteho paranee, että onko tavallaan mitään järkeä alkaa muuttamaan sähköjä.

Kyllä niillä mopon omilla valoillakin pärjää ihan hyvin. Ja jos teho vähän heikohko niin ainahan voi ajaa korvakuulolta. Eli varmuudeksi jarruttaa siten kun ropisee tai kolisee.
näkee joo, mutta pienillä kierroksilla ajaessa  häiritsee se valon väpätys pimeässä tai liukkauden takia hiljaa ajettaessa, tuli uusittua yhtä vikaa etsiessä tunturiin valopuola, valokytkin ja lampunpidin niin nyt tuntuu näkevän paremmin valoilla. 

Lokakuu 22, 2014, 06:55:50 ap
Vastaus #9

jarkko heikkilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 317
Yksi toimiva on laittaa halogen polttomo eteen.   Ainakin meidän monkeyssä valoteho parani puolella.   laitoin ensin 6v/50w lampun, mutta mopossa ei riittänyt jännite moiseen, joten vaihdoin 6v/25w ja kirkastui heti.   

Tilasin myös valokannan johon sopi led tai halogen taskulampun polttimo.   Pitäisi olla lumeneista älyttömästi, mutta polttimoa ei saanut oikeaan kohtaan
umpiossa ja valokuvio meni ihan pipariksi.

Pikkumönkkäriin tilasin jonkun superled polttimon etuvaloon ebaystä.   Valokuviota ei käytännösä ole ollenkaan ja valoteho todella heikko, mutta virrankulutus on nyt aika pieni, joten akkukin latautuu..


Lokakuu 22, 2014, 08:51:23 ap
Vastaus #10

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 868
6V AC tasasuunnattuna on paljon vähemmän kuin 6V.

Kyllä sinimuotoisen vaihtosähkön huippuarvo on 1,414*tehollisarvo, eli 6v ac kokoaaltotasasuunnattuna ja perään laitetulla kondensaattorilla varustettuna on n.  8.5 volttia dc. Siis ainakin teoriassa.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 22, 2014, 12:22:04 ip kirjoittanut Teppo Vuorenmaa »
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Lokakuu 22, 2014, 08:59:32 ap
Vastaus #11

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 868
Yksi toimiva on laittaa halogen polttomo eteen.   Ainakin meidän monkeyssä valoteho parani puolella.   laitoin ensin 6v/50w lampun, mutta mopossa ei riittänyt jännite moiseen, joten vaihdoin 6v/25w ja kirkastui heti.   

Siis saako jostain noita BAX15d -kantaisia 6 voltin halogeenipolttimoita?
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Lokakuu 22, 2014, 10:01:26 ap
Vastaus #12

Hannu Hartikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3551
  • Honda 350Twin
6V AC tasasuunnattuna on paljon vähemmän kuin 6V.

Kyllä sinimuotoisen vaihtosähkön huippuarvo on 1,414*tehollisarvo, eli 6v ac kokoaaltotasasuunnattuna ja perään laitetulla kondensaattorilla varustettuna on n.  8.5 volttia dc.

Niin..alunperin ei ole kondensaattoreita ainkaan vanhoissa moottoripyörän systeemeissä,ja tuskin mopissakaan niin päättelin vaan siitä ettei se jännite nouse..eli kun esim laturi pukkaa ulos AC 20-30V,jossain prätkässä, ja sen tasurisillan jälkeen ulos tulee max 15V DC.
Ei tullu mieleen että elko kytkettynä ulostuloon jännite nousee..

Onhan tuossa jo tullu esille jo pari kätsyä kytkentää.Homma etenee pikkuhiljaa :)

Lokakuu 22, 2014, 11:15:20 ap
Vastaus #13

Tatu Keränen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3203
...
Niin..alunperin ei ole kondensaattoreita ainkaan vanhoissa moottoripyörän systeemeissä,ja tuskin mopissakaan niin päättelin vaan siitä ettei se jännite nouse..eli kun esim laturi pukkaa ulos AC 20-30V,jossain prätkässä, ja sen tasurisillan jälkeen ulos tulee max 15V DC.
Ei tullu mieleen että elko kytkettynä ulostuloon jännite nousee..

...

Niissä japsi- ja brittipyörien tasureissa on yleensä vielä lisäksi zenerdiodi, joka estaa jänitteen nousun yli 15v. Ilman tuota zeneriä sieltä tulisi vielä kovemmat jännitteet ulos tasavirtana.

Kondensaattori ei nosta jännitettä, mutta tasaa sykkivän tasajännitteen vaihtelua pienemmäksi, jolloin jännite ei laske huippuarvojen välillä nollaan, vaan jännite pysyy jatkuvasti lähempänä huippuarvoa.

Lokakuu 22, 2014, 16:36:55 ip
Vastaus #14

Hannu Hartikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3551
  • Honda 350Twin

Niissä japsi- ja brittipyörien tasureissa on yleensä vielä lisäksi zenerdiodi, joka estaa jänitteen nousun yli 15v. Ilman tuota zeneriä sieltä tulisi vielä kovemmat jännitteet ulos tasavirtana.

Kondensaattori ei nosta jännitettä, mutta tasaa sykkivän tasajännitteen vaihtelua pienemmäksi, jolloin jännite ei laske huippuarvojen välillä nollaan, vaan jännite pysyy jatkuvasti lähempänä huippuarvoa.

Niinhän se ainakin virtalähteissä on suodatuksen takia ne konkat.Ajoneuvoissa ei kai käytetä niitä kun ei ole vaatimukset niin suuret..
Luultavasti se zeneri,tai jotain muuta on sitten jännitteensäätäjän sisällä,Hondassa esim.Kaaviossa kun ei taida lukea muuta kuin "Silicon current" sen boxin kohdalla.

Jos ei tuota BAX15d kantaista halogeenia löydä niin vois kai sen valaisimen lampunkannan modata toisenlaiseksi.En tuolla kannalla pikaisesti löytänyt halogeenia mutta toisenlaisella kannalla P15d niitä oli,eri tehoisia.Alkaen 15 ja 20W esim.Siis ajovalopolttimoita 6V.