Kirjoittaja Aihe: Ledivalot mopoon?  (Luettu 14759 kertaa)

Lokakuu 26, 2014, 23:07:59 ip
Vastaus #15

Jari Räsänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1342
  • Ei, tää mikkää ruoska oo tää on Tunturi Taikeri!
80-luvun muovituntureiden takavalon sisälle käy täydellisesti halvat "dice" yms kilventelineiden ledtuikut, täytyy vaan se popniitattu valonkanta ottaa pois. Palavat myös todella kirkkaasti 6v sähköillä.
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc
Ken taigerilla ratsastaa, se lannalta haiskahtaa.

Lokakuu 27, 2014, 16:12:29 ip
Vastaus #16

Tommi Sipilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 467
Värkkäsin mopoon säädettävällä jännitteensäätimellä 5W ledivalot tuossa noin vuonna 09 kun tunturilla tuli vielä ajettua ja vakiovalojen veloteho ei päätä huimannut. Nyt jos tarttis tehä vastaava systeemi niin vois olla ehkä fiksua käyttää valmista regulaattoria siten, että laittas ne ledit rinnan (niinku teinkin fiksuna tuohon omaan, mutta niin että regulaattorilta vois suoraan syöttää virtaa LEDille.

Sanotaanko vielä sen verran että tunturin vakio sähköillä ne LEDit vilkku vain tyhjäkäynnillä, ja silloinkin valoteho oli miltei täysi ja vilkkuminen oli pientä. Mulla siis se muunnin syötti ledeille kokoajan tasasuunnattua ja määrättyä jännitettä, oisko ollu alle 3V tienoolla. Systeemit ainaki pitäs olla vielä tallessa, ellei sitte joku oo siivonnu niitä parempaan talteen.

Tunturista tosin päätti taas sytkä ruveta *ttuileen. Ku vaihdoin puolen niin se johto jäi niin pitkäksi, että magneeto hankas sen poikki ja sitten ei yllättäen tullutkaan kipinää. Nyt kun liitin johdot jotenkin konkkaan niin se käy kyllä tyhjäkäyntiä, mutta kuormaa ei anna.. pitänee ens keväänä varmaan suunnitella konkka ja liitännät uusiksi. Konkasta lähti napa pyörimään niin se saattaa olla sökönä..

Nyt kun pikkusen kaivelin arkistoja niin löysin yhden kuvan kötöksestä. Tuo valoviritys oli vain kokeilu, muistaakseni nuo valot oli sittemmin kiinni T-palassa.
Valokeila oli varsin leveä ja kaikki valo jäikin lähelle. Nuo LEDit ei olleetkaan pitkään kiinni mopossa.


Aim low and achieve your goals

Honda CX-500 1981
Tunturi Super Sport 1978 (ikuisuus projekti)

Marraskuu 08, 2014, 19:16:56 ip
Vastaus #17

Tero Kivimäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2135
  • Museoajoneuvotarkastaja
Pv suzukiin kokeilin 5w lediä eteen olipas kirkkaat valot,toinen pitää vielä hankkia ja laittaa toiseen pitkä ja toiseen lyhyet.

Suoraan johdot kiinni vain ei mitään muuta, 8v-60v on tuo led.

Lokakuu 25, 2018, 00:04:13 ap
Vastaus #18

Jouko Honkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 299
  • Renkohill Dude
onko 6V Bosch-magneettoiseen Puchiin (Tunturi Super Sport) nykyään kukaan rakentanut minkälaisia Led-valoja; normaali 15mm lampun kannalle tai H3-kannalle?
eikö nuo valmiit säätimet/regulaatttorit ole helpottaneet tuota jännitteen tasausta?  Joillain kai ollut LEDit ilman minkäänlaista säädintäkin....

mikä mahtaisi olla helpoin homma takavaloille? On vissiin säädin ja LED polttimo, joita löytyy alkaen 6V???
Pappa-Joe
Joke  Mopo-Jokke
MC Renkohill Dudes
Pappa Tunturi 1974 punainen muoviperä (alkuper.)
Tunturi Super Sport 1983 valkea (täysin entisöity)
Tunturi Tiger 1984 (projekti 2018) -> tulee keltainen ja oma design varustus

Facessa kts. MC Renkohill Dudes

Lokakuu 27, 2018, 00:50:25 ap
Vastaus #19

petrirautio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 53
Etuvalolle ei oikein markkinoilta löydy BA15 kannalle, BA20 kannalle löytyy sopivia led-polttimoita koska kantaa laajemmin käytetty moottoripyörissä.Ongelmana noissa ba15 kannallisissa että on suuniteltu yleensä auton takavaloille joissa vastaavaa kantaa ja valokuvio on suunnattu eteen päin(eli mopon lampun heijastin ei voi koota valoa), mutta kuvio on 150astetta laaja, eikä sovi siten mopon kaukovaloksi koska on liian laaja kuvio.

Takavalolle ei tarvi muutoksia, sen kun ruuvaa led-polttimon paikalleen, mutta valoteho täytyy ledissä olla mieluusti vähintään 2w nimellisesti, koska led hyödyntää vaihtojännitteen siniaallosta vain toisen puolen joka puolittaa tehon, ja pienemmillä kierroksilla jännite alle 6v, eli 2w led polttomon teho mopossa on noin 0.5W(joka vastaa noin 2w hehkulankapolttimoa). Itellä "super bright" 6v ledi ja on sopivan kirkas.Koska polttimo käyttää vain osan vaihtojännitteen tehollisarvosta, ei ole herkkä ylijännitteelle, jonkun 7v - 9v ainakin kestää 6v led-polttimo ilman ongelmia.

Joku tommoinen saattais olla, mutta suuntaa valon taakse ja itellä on vastaava mutta sellainen joka suuntaa valoa myös sivulle mutta en nyt löytänyt linkkiä sellaiseen.
https://www.ebay.com/itm/E10-1447-COB-2W-Led-Flashlight-Replacement-Bulb-6V-DC-Lantern-Work-Light-White/152894841487?hash=item23993e228f:m:m-dDysm2Y2dEf1x-zSEtdtw:rk:1:pf:1&frcectupt=true
Hakkuri, regu yms. kytkennöillä toki saa valotehon nimellisarvoon eikä tipu puoleen-neljäsosaan kuten suoraan paikalleen kytkettäessä.

Lokakuu 27, 2018, 09:38:27 ap
Vastaus #20

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 697
  • Kawasaki A 1 R
    Torniossa led kauppa jolta saa palvelua ky valoille , minulle tuli haulla Raisu 6v. led etuvalo. En muista nimeä, sitten rakentavat myös erikantoihin.

Joulukuu 20, 2018, 17:52:32 ip
Vastaus #21

Jukka Pellinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 149
Mielenkiintoista harrastelua, mutta omaan tapaukseeni en oikein saa vastausta edellisistä. Pyörä on Honda XL 250, jossa on 6V akku, mutta ajovalo ja sytytys toimivat magneeton kehräämällä sähköllä. Lataus toimii, mutta eri lamppujen kuorma on kaiketi liian suuri, koska kun laittaa vilkut päälle, myös parkkivalo ja takavalo alkavat vilkkua. Jos vielä painaa jarrua, ei mikään oikein pala kunnolla. Nykyiset hehkulamput ovat teholtaan 18W kappale, takavalon pitäisi olla 5W ja jarruvalon 21W, laturin teho taas on 80W. Pitäisi riittää, mutta ei riitä. Eikä virta riitä, vaikka olisi akkulaturikin kytkettynä. Mietin siis ledivilkkujen asentamista. Ledien kytkentä on periaatteessa selvä, vaikka en vielä tiedä sopivien ledien virrankulutusta, mutta se selvinnee. Pulma on vilkkurele. Entinen tuskin toimii, jos vilkkujen ottama virta pienenee huomattavasti. Millainen on sopiva vilkkurele? Saako sellaisia kaupasta tai onko jossain ohje rakentamiseen? Vai pitääkö vain etsiä pienempitehoisia polttimoita? Ja pitääkö jännite vielä stabiloida jollain kytkennällä?
--
Honda XL250 Motosport -75, Honda CB750 K7 -77, Honda XL650V Transalp -2001

Joulukuu 20, 2018, 19:32:23 ip
Vastaus #22

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3039
Moro

Jos pyörässäsi kytkentä on oikein eikä sitä ole muutettu ja polttimot suurinpiirtein oikean kokoiset niin pitäähän systeemin toimia.Jossai on luulisin maavika tai joku muu huono liitos,tutki kaikkien polttimoiden ja moottorin ja akun maadoitukset ja liitokset,liikuttele liittimiä ja voit spruutata niihin PRF tms. liitospreitä ja vasta sitten kun olet varma että niissä ei ole vikaa niin kokeile ledejä.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Joulukuu 21, 2018, 06:58:10 ap
Vastaus #23

Esko Pekkala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 146
Maadoitus vikaa itsekin ajattelen tuon oleva. Autossani oli joskus samanlaista tautia eäkun vilkun päällä ollessa painoi jarrua hävisi takaa valot ja vilkut. Vika löytyi takavalon maadoituksesta joka oli täysin hapettunut.
Solifer Speed -66, Zündapp Combinette 423 S -58

Joulukuu 21, 2018, 07:02:21 ap
Vastaus #24

Jukka Pellinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 149
Kiitos kommenteista. Tuota mietin itsekin, mutten ole keksinyt, missä tuollainen vuoto voisi olla. Täytyy myöntää, että johdot ja varsinkin liittimet ovat aika huonokuntoiset. Jospa joulun aikana saisin selvitettyä tuota asiaa. Mukava olisi ajella nyt kun luntakin on maassa.
--
Honda XL250 Motosport -75, Honda CB750 K7 -77, Honda XL650V Transalp -2001

Joulukuu 21, 2018, 08:01:46 ap
Vastaus #25

Martti Törmä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1227
Sama vika minulla KE125 Kawassa,entisöinti on edelleen kesken koska moninapaiset liittimet eivät vaan välitä virtaa kunnolla.
Vilkkua kun tarjoaa päälle,joko ei vilku ollenkaan tai vilkkuu kaikki lamput,tai ongelmat vaihtelee kun kaikissa liitoksissa roikkuu nytkyttelemässä.
Alkaa ketuttaa koko pyörä,tarvitsisi tehdä koko johtosarjat uusiksi,aivan helvetillinen homma.

Joulukuu 21, 2018, 20:22:38 ip
Vastaus #26

Jukka Pellinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 149
Niinpä, johdot vielä laittaisi, mutta ne liittimet ovat vaikeasti löydettävissä. Pari sarjaa sain eBaystä, mutta osa puuttuu edelleen.
--
Honda XL250 Motosport -75, Honda CB750 K7 -77, Honda XL650V Transalp -2001

Joulukuu 21, 2018, 23:20:25 ip
Vastaus #27

Juha Kirveslahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 26

Moi


Kyllä Jukka tuon maa/suunnittelu vika tossa Honrassa oletan ja muistelen.
Tietenkin myöskin vanhuuttaan heikko sähkön tuotto. Itse lisäisin maadoitusta kun alkuperäinen lienee tankin alla.
Oliskoos vihree johto????
Muistelen myös että etulamppuhässäkkään on tarjolla valmista lisämaa johtoa k3 malliin.
Itse tein itse ja oli helppoa kun pääsi jyvälle mitä tekee. Muistelen että vilkkutapeista runkoon oli liian suuri vastus ja lisäsin
siihen johdon ja tuli oikeenkin kirkkaat vilkut
Maadoitus kannattaa mitata vastusmittarilla niin siitä se selviää.
Sähkötehon puutetta se ei paranna ja siinä mielesä ajovalon tehon tarvetta kannattaisi pienentää/led?


Joulukuu 25, 2018, 08:15:44 ap
Vastaus #28

Jukka Pellinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 149
Hyvä ajatus, Juha, tarkastaa se etulampun johtohässäkkä. Teenkin sen nyt joulun aikaan - jos saan siitä jotain selvää. Laitoin jo uuden johdon ja sulakerasian akkuun, koska entiset liitokset näyttivät epämääräisiltä. Sillä ei kuitenkaan ollut vaikutusta vilkkuihin. Vilkuista toiseen olen laittanut maajohdon, kun arvelin itsekin, ettei maadoitus niiden tappien kautta ole hyvä, mutta tarkastanpa senkin. Ajovalon teholla ei kaiketi ole vaikutusta, koska se ei ota virtaa akusta.
--
Honda XL250 Motosport -75, Honda CB750 K7 -77, Honda XL650V Transalp -2001

Joulukuu 25, 2018, 09:06:45 ap
Vastaus #29

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3039
Moro

Katselin pyörän kytkentäkaaviota ja taitaa olla sellanen tapaus jossa runkoa ei ole käytetty maajohtimena vaan maapuoli on tehty kokonaisuudessaan johdoilla jolloin niitä liitoksia kyllä kannattaa katsella ja myös johtoja jos on jostain kulunut ja "ohentunut" jolloin vastus voi olla suuri ja vika johtua siitä.

http://www.hondaxl250k3.com/electrical.html                                        ei vilkkuja

http://www.oregonmotorcycleparts.com/Diagrams/xl175.jpg                   vilkut mukana
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13