Kirjoittaja Aihe: Päijänneajo  (Luettu 12999 kertaa)

Tammikuu 01, 2015, 09:31:34 ap
Luettu 12999 kertaa

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Tulevassa Päitsissä on myös classic-luokka!
Luokassa sallitaan valmistusvuodeltaan 1987 tai vanhempi moottoripyörä.
Vanhimmalla pyörällä maaliin saapunut kilpailija saa erikoispalkinnon.
Classic-luokka ajaa kuntoluokan reitin tietääkseni.

Tammikuu 01, 2015, 17:31:24 ip
Vastaus #1

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3282

 Uutena myös parikilpailu, aiemman 3 henkisen joukkuekilpailun korvaajana.

 Ei muuta ku haasteita peliin ja vetoja lyömään ja sitte kaverin kanssa baanalle.

Tammikuu 04, 2015, 20:27:17 ip
Vastaus #2

Hannu Ikäläinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 74

Tammikuu 04, 2015, 20:32:38 ip
Vastaus #3

Stefan Holmström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1422
  • Pystykierreasentaja
Wiki: "ajettiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1927"

Ei paha, vois olla kokemus lähetä oikein vanhalla  :)  Kyllä sinne vähintään yks Harrikka kuuluis lähtöviivalle!

Tammikuu 04, 2015, 23:49:58 ip
Vastaus #4

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Wiki: "ajettiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1927"

Ei paha, vois olla kokemus lähetä oikein vanhalla  :)  Kyllä sinne vähintään yks Harrikka kuuluis lähtöviivalle!
Kyllä.  Ei aivan mahdotonta:  Harley-Davidson 350-kuutioisella Rotaxin koneella voisi suoriutua tuosta urakasta kohtalaisen kunnon omaavan kuskin kanssa.  Sen verran olen hypistellyt samanlaista pyörää, että voin sanoa sitä rautamalmista tehdyksi.  Maailmalla niitä pyöriä on myynnissä.  Ovat alunperin sotilaskäyttöön tarkoitettuja enduro-pyöriä.
Muistaakseni reilut 20 vuotta sitten sellaisella oli ilmoittauduttu Päitsille.  Oli siinä ihmettelemistä, kun lähtöluettelossa oli tuo tuttu merkki...
Olikohan kilpailijan nimi muuan Markku Valtonen Lahest... Siis Mato?
Idean taustaa en tunne.  Saattoi olla jonkinlainen mainostempaus.  Onko muilla muistikuvia tuosta?

Tammikuu 05, 2015, 00:13:12 ap
Vastaus #5

Stefan Holmström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1422
  • Pystykierreasentaja
Se oli varmaan tällainen Rotax-Harrikka.



Minä tosin ajattelin ihan vakavasti kolkytlukuista Harrikkaa, Päitsin voittajaa, eikä mitään modernia laitetta. Harrikka, Rudge, Norton, Raleigh, Indian… kunhan ei ole sotien jälkeen tehty.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2015, 00:14:47 ap kirjoittanut Stefan Holmström »

Tammikuu 05, 2015, 06:37:01 ap
Vastaus #6

Ismo Hakamäki

  • Vieras
"Tie"-sanalla ymmärrettiin 30-luvulla tietysti aivan eri asiaa kuin nykyään, mutta eikös Päitsi ollut silloin ns. mantsaa, eli maantieajoa. Kaluston kehityttyä lajityypilliseen suuntaan tuli luotsa => luotettavuusajo, joka muuttui sitten enduroksi. Enskassa "tie"-sana tarkoittaa lähinnä huollon käyttämää väylää, joten noilla ennen sotia laitteilla pitäisi käyttää samaa väylää, muuten nykypyörien ja sisukkaimpien classic-kuskien huolto voitaisiin järjestää samassa paikassa esim. Mäntsälässä. Classic-pyörille menosuuntaan ja nykypyörille paluusuuntaan? :P

Tammikuu 05, 2015, 20:14:26 ip
Vastaus #7

Mika Komulainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 954
Taitaa vaan jäädä kolkytlukulaisella Harrikalla ajamatta läpi missään luokassa, reitit taitaa vaatia nykyisin ihan oikeaa enduropyörää.

Tammikuu 06, 2015, 18:53:34 ip
Vastaus #8

Kari Korpelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 60
Taitaa vaan jäädä kolkytlukulaisella Harrikalla ajamatta läpi missään luokassa, reitit taitaa vaatia nykyisin ihan oikeaa enduropyörää.
Näinhän se on.
Tuo kuntoluokankin reitti, jonka Classicit kaiketi ajaa, on itselleni ja varmaan monelle muullekkin liian vaativa.
Entä jos Classiceilla olisi vielä valinnaisena maantiereitti, joka ohittaisi kaikki metsäpätkät. Sehän olisi ajettavissa 30-lukuisellakin. Jäisi huoltopaikoilla enemmän aikaa elvyttää vanhat pyörät ja raihnaiset kuskit! 
 
 

Tammikuu 06, 2015, 19:47:50 ip
Vastaus #9

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3282
Entä jos Classiceilla olisi vielä valinnaisena maantiereitti, joka ohittaisi kaikki metsäpätkät. Sehän olisi ajettavissa 30-lukuisellakin. Jäisi huoltopaikoilla enemmän aikaa elvyttää vanhat pyörät ja raihnaiset kuskit! 

 Tässähän Sulla on Kari valmis ajatus työstettäväksi ensi vuodelle.
 Varjo-Päitsi vanhuksille.
 Lähtö vaikka ryhmänä paikasta x. Reittipisteet kartalle, esim. oikeiden Päitsipätkien katselualueille. Maalirasti la Heinola-Lahti akselilla ja uus lähtö sunnuntaina reittiä myötäillen kohti isoakirkkoa.
 VMPK kunniakirjat reitin hyväksytysti rasteineen ajaneille.

 Tois kivaa lisäpöhinää tapahtumaan nojaten ja virallinen järjestäjäkin varmaan jollaintapaa näyttäis vihreetä valoa hankkeelle.
 Eiku Ketelään yhteyksiä ja ajatusta jalostamaan....

Tammikuu 06, 2015, 20:47:08 ip
Vastaus #10

Hannu Ikäläinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 74
Entä jos Classiceilla olisi vielä valinnaisena maantiereitti, joka ohittaisi kaikki metsäpätkät. Sehän olisi ajettavissa 30-lukuisellakin. Jäisi huoltopaikoilla enemmän aikaa elvyttää vanhat pyörät ja raihnaiset kuskit! 

 Tässähän Sulla on Kari valmis ajatus työstettäväksi ensi vuodelle.
 Varjo-Päitsi vanhuksille.
 Lähtö vaikka ryhmänä paikasta x. Reittipisteet kartalle, esim. oikeiden Päitsipätkien katselualueille. Maalirasti la Heinola-Lahti akselilla ja uus lähtö sunnuntaina reittiä myötäillen kohti isoakirkkoa.
 VMPK kunniakirjat reitin hyväksytysti rasteineen ajaneille.

 Tois kivaa lisäpöhinää tapahtumaan nojaten ja virallinen järjestäjäkin varmaan jollaintapaa näyttäis vihreetä valoa hankkeelle.
 Eiku Ketelään yhteyksiä ja ajatusta jalostamaan....

Monena vuonna on pääkaupunkiseudulla järjestetty Päitsin yhteydessä näytösajo vanhoille enduropyörille. Näissä on kalustoa ollut hyvinkin eri vuosikymmeniltä. Myös classic-enduroa harrastavat ovat ajelleet osia Päitsin reitistä useampana vuonna. Joskus jopa erikoiskokeitakin. Näissä tapahtumissa puolestaan on kalusto ollut pääosin -70- ja -80-lukujen mantsa- ja enduropyöriä. Samoja kuskeja ja pyöriä kuin esim. Jämsän, Mäntsälän ja Hyvinkään classic-tapahtumissa. Tästä porukasta varmaan löytyy tämän vuoden classic-luokkaan lähtijöitä?

Martti Ketelän nimeä ei näy tämän vuoden Päitsin johtavien toimiitsijoiden joukossa. Kilpailun johtajana on lisämääräyksen mukaan tuttu enskamies Sauli Nordling. Kummallekin varmaan kannattaa jutella näistä vanhojen pyörien osallistumisasioista.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 07, 2015, 08:58:23 ap kirjoittanut Hannu Ikäläinen »

Tammikuu 11, 2015, 23:14:40 ip
Vastaus #11

Tommi Toukola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 63
Hiukan olen lähtijöitä peräänkuuluttanut tuolla. https://www.facebook.com/groups/1375633799408385/ Hiljaista on sen suhteen ollut. Kaikki lähtijät taitavat pitää omana tietonaan ja virittelevät laitteitaan piilossa kilpailijoiden katseilta. ;)

Tammikuu 12, 2015, 12:09:54 ip
Vastaus #12

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3282
 Tässä hyviä historia-pläjäyksiä eri vuosikymmeniltä. Seassa kaikenlaista kalustoa, skoottereita myöten.

 Ei mentäis noilla läpi tänäpäivänä.

 http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/paijanneajo_on_kova_kovillekin_27402.html#media=27429

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 18, 2015, 12:36:49 ip kirjoittanut Eero Nikkanen »

Tammikuu 19, 2015, 21:49:07 ip
Vastaus #13

Mika Komulainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 954
Aika paljon kapenisi lähtölista lisää jos mentäisi yhteen pötköön läpi yön niinkuin "oikea" Päitsi ajettiin. Ja maaliintulleiden lista samoin. Se yö voi olla todella raskas.

Tammikuu 20, 2015, 09:07:15 ap
Vastaus #14

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Päitsillä pimeässä ajo kieltämättä tuntuu jakavan mielipiteitä, puolesta ja vastaan.
Turvallisuusnäkökulma taisi olla yksi peruste, kun luovuttiin pimeässä ajamisesta.
Sitten osallistujiakin oli enemmän.
Monissa asioissa vaalitaan perinteitä.  Niinpä Päitsissäkin palattiin myös pimeällä ajamiseen.
Vuonna 1976 oli toistaiseksi viimeinen yökisa... vuonna 1977 oli eräänlainen siirtymävuosi, kun tauko oli vajaan yön mittainen?
Vuodesta 1978 vuoteen 1985 ajetiin ilman "yövalaistusta".  Tosin loppupään kuskit joutuivat joskus ajamaan hämärtyvässä illassa ennen taukoa.
Vuosina 1986 ja 1987 Päitsi oli yökisa.
Olisikohan ollut vuonna 2003, kun alkoi tämä nykyinen formaatti, että ennen yötaukoa on ajettu pimeässäkin.
Nykyinen valotekniikka pyörässä, ja myös kuskilla on hyvin kehittynyttä.  Ja kallista.  Jonkun mielestä.
Maastokokeilla pimeässä ajettaessa tärkein valo on hyvä kypärävalo.  Aiheeseen kannattaa perehtyä, mikäli aikoo mukaan...