Kirjoittaja Aihe: Frigerion kuvia hakusessa  (Luettu 15457 kertaa)

Marraskuu 18, 2015, 06:31:32 ap
Vastaus #15

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
hyvät Puch sivut,omaani 125cc etsiskelin joku välimalli koska takana rumpujarru ja normaali keula(ei upside),punavakonen rek.86
tarvisin vauhtipyörän(murjoin omani kieroksi)
Onko Motoblat? Minkä kokoinen mutteri akselin päässä?
Huomaa oikeinkirjoitus: Motoplat.  Siis p:llä.
Parempiakin sähkölaitteita on nykyään tarjolla.  Esimerkiksi Powerdynamon Vape...
On sitten paljon paremmat valotkin.  Käynnistyvyyskin parempi kuin vanhalla "platilla".  Oma kokemukseni.

Marraskuu 18, 2015, 10:26:43 ap
Vastaus #16

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1471
pyörä maalla ja moottorikin(liikaa projekteja)   pitää katsoa,muistaakseni mini motoplat se vauhtipyörä
uudet sähköt hyvä vaihtoehto,jos ei löydy 

Marraskuu 18, 2015, 13:58:30 ip
Vastaus #17

Jarmo Sirkiä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 25
hyvät Puch sivut,omaani 125cc etsiskelin joku välimalli koska takana rumpujarru ja normaali keula(ei upside),punavakonen rek.86
tarvisin vauhtipyörän(murjoin omani kieroksi)
Onko Motoblat? Minkä kokoinen mutteri akselin päässä?
Huomaa oikeinkirjoitus: Motoplat.  Siis p:llä.
Parempiakin sähkölaitteita on nykyään tarjolla.  Esimerkiksi Powerdynamon Vape...
On sitten paljon paremmat valotkin.  Käynnistyvyyskin parempi kuin vanhalla "platilla".  Oma kokemukseni.
Joo, kirjoitusvirhe...
-Ja sulla on varmaan (kun satapiikki), tuo roottorin mutteri m16, kakspuolikkaissa yleensä m18.

Marraskuu 26, 2015, 12:34:44 ip
Vastaus #18

Jarmo Sirkiä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 25
Pikkuhiljaa alkaa osia olla hommattuna ja kasaaminenkin aloitettu  :)


[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 26, 2015, 16:26:53 ip
Vastaus #19

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1471
Omaperäinen väri,Kawasaki mutta ei kuitenkaan,ei osaa sanoa onko sama runko kuin 125:ssä,ainakin muistuttaa
Mistä löysit linkkuun nivelet vai tarviko vaihtaa,ite en löytänyt kun väärän kokosia joihin pitäisi sorvailla väliholkkeja

Marraskuu 26, 2015, 18:23:50 ip
Vastaus #20

Jarmo Sirkiä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 25
Omaperäinen väri,Kawasaki mutta ei kuitenkaan,ei osaa sanoa onko sama runko kuin 125:ssä,ainakin muistuttaa
Mistä löysit linkkuun nivelet vai tarviko vaihtaa,ite en löytänyt kun väärän kokosia joihin pitäisi sorvailla väliholkkeja
Väri on sama kuin uutena, tehtaan oma maali, sävy Verde Bambu. Itte olin kattellu Ivecon automaalia, joka italian foorumeissa kerrotaan olevan sama sävy. Liitteessä erään Giorgion pyörä :)
Linkun nivelet on timmit, rasvasin uudelleen.



[ylläpito on poistanut liitteen]

Helmikuu 08, 2017, 10:18:23 ap
Vastaus #21

Jarmo Sirkiä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 25
Kuvia edelleen kaivataan...

Panempa muistiin keulan huolllosta. Tiivisteet löytyy koodeilla Ari.064 ja Ari.124. Apuna oli tuo:
http://dirtypart.com/manuals/filer/KTM/KTM%20MARZOCCHI%2040%20USD-87%20Gaffel.PDF

Satulakin saanu uuden päällisen


Helmikuu 12, 2017, 10:42:14 ap
Vastaus #22

Kai Kivekäs

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 108
Enpäs ole tätä ketjua aiemmin huomannutkaan. Tuli ajettua Frigerio Puchilla kilpaa kesä -86 ja vielä alkuvuodesta -87. Mulla oli piikin crossimalli ja siitä vielä ns. indoor-malli pienellä PA-säiliöllä. Puron myötävaikutuksella sain pyörään myös paperit ja kilpiin. Eli ajoin sillä myös muutaman enskakisan. Valokuvia ja aikakauden myyntiesitteitäkin taitaa löytyä.

-86 Puchin runko ja satula olivat punaiset. Ja muoviosat valkoiset.

Frigerio Puch oli varsin edistyksellinen ja osittain laadukkaista osista koottu. Siinä oli WP:n upsidedown-keula, WP:n takapumppu, levyjarrut molemmissa päissä. Rotaxin kone oli pirun nopea, mutta palotilassa detonoi herkästi. Kun detonaatio-ongelma saatiin ratkaistua alkoi männätkin kestämään. Oli pyörässä aikapaljon kaikenlaisia ongelmiakin. Puro teki kyllä paljon töitä niiden ratkaisemiseksi.

Mun Puch meni keväällä -87 Heinolaan vaihdossa kahteen käytettyyn piikin YZ Jammuun (-83 cross ja -85 enska). Lieneekö peli vielä jossain hengissä? 

Olen yllättynyt, että Puchia on myyty vielä -89 Suomessa. Oliko Puro edelleen maahantuoja? Mä luulin, että Puchin maahantuonti loppui siihen kun Markku aloitti TM:n maahantuonnin -87?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 12, 2017, 14:54:00 ip kirjoittanut Kai Kivekäs »
MC1B '75
KX125 '74
KX250 '79
YZ125 '88

https://www.facebook.com/dirtbikepunk/

Helmikuu 12, 2017, 11:41:08 ap
Vastaus #23

Jarmo Sirkiä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 25


Olen yllättynyt, että Puchia on myyty vielä -89 Suomessa. Oliko Puro edelleen maahantuoja? Mä luulin, että Puchin maahantuonti loppui siihen kun Markku aloitti TM:n maahantuonnin -87?

Moi!
Luigi Frigerion mukaan tämä pyörä (runkonumero 3105 ja moottori 147881, -molemmat täsmää :-) ) On lähetetty suomeen 1.9.1988 Puromotorille. Mutta Valmistettu 1986. Frigerion vastaus kun sieltä runkonumeron perusteella kyselin:

"Dear Jarmo
 
Your bike is an F7 and it was our las producted bike in 1986; we produce around 50 pcs.
 
If you visit our site www.puch-frigerio.com you can fin all pics and brochure of our bike including your one.
 
If you later need some parts, inform us and we'll check if any spare remains.
 
Sinceraly Yours
 
Luigi Frigerio"
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 12, 2017, 16:39:59 ip kirjoittanut Jarmo Sirkiä »

Helmikuu 12, 2017, 15:15:10 ip
Vastaus #24

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Hienoa työtä!
Vuoden 1989 Päitsillä oli numerolla 20 Hännikäinen Ari (KuhMK, luokka Ay), jolla oli samanlainen vihreärunkoinen 250-kuutioinen Puch.
Muita vihreärunkoisia Pucheja en ole kisoissa nähnyt.  Tosin, en ole kaikissa kisoissa käynyt...
Mutta selvityksesi perusteella se ei ole voinut olla sama pyörä.
Pyöräsi olisi ehtinyt vasta vuoden 1990 Päitsille, mutta sen vuoden lähtöluettelossa ei ollut yhtään sellaista pyörää.
Kaverillani oli vastaava punarunkoinen Puch, jota pääsin koeajamaan.

Helmikuu 12, 2017, 16:44:59 ip
Vastaus #25

Jarmo Sirkiä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 25
Hienoa työtä!
Vuoden 1989 Päitsillä oli numerolla 20 Hännikäinen Ari (KuhMK, luokka Ay), jolla oli samanlainen vihreärunkoinen 250-kuutioinen Puch.
Muita vihreärunkoisia Pucheja en ole kisoissa nähnyt.  Tosin, en ole kaikissa kisoissa käynyt...
Mutta selvityksesi perusteella se ei ole voinut olla sama pyörä.
Pyöräsi olisi ehtinyt vasta vuoden 1990 Päitsille, mutta sen vuoden lähtöluettelossa ei ollut yhtään sellaista pyörää.
Kaverillani oli vastaava punarunkoinen Puch, jota pääsin koeajamaan.
Kiitos vastauksestasi!
-Ja samalla kun luin sen, hoksin virheen omassa kirjoituksessani, vuosi on ollut 1988.
Pyörä on rekisteröity 3.2.1989 rekkarilla HR-21
Olisiko sittenkin sama?

Helmikuu 12, 2017, 20:06:05 ip
Vastaus #26

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Siinä tapauksessa on täysin mahdollista, että on sama pyörä.  Sanoisin, että on epätodennäköisempää, että olisi eri pyörä!
Varmuuden asiaan saa varmaankin Kansallisarkistosta.  Siellä pitäisi olla noiden ajoneuvojen omistushistoria nykyään.  Siis ei enää Trafissa.
Varmasti selviää vielä joskus.
Rekisteritunnuksen eka kirjain viittaa silloiseen Hämeen lääniin, jossa oli jaossa H-alkuisia kilpiä.  Siis pyörä on rekisteröity uutena Hämeen läänissä.
KuhMK on lyhenne Kuhmoisten Moottorikerhosta.
Odotan mielenkiinnolla selvityksesi tulosta...
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 12, 2017, 20:23:27 ip kirjoittanut Juha Mattila »

Helmikuu 12, 2017, 23:41:47 ip
Vastaus #27

Leo Eiranen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 619
Hännikäisen Ari on Padasjoelta kotoisin ja edusti Kuhmoisten Moottorikerhoa. Viimeksi kun olin Arin kanssa puheissa, hän asusti jossakin Tampereen seudulla. Luulen, että mies löytyy sieltä melko pienellä vaivalla, että voi kysyä itseltään. Kuhmoinen oli jo siihen aikaan Keski-Suomen lääniä, mutta Padasjoki oli silloista Hämeen lääniä.
Eläkesopuli

Helmikuu 25, 2017, 20:28:23 ip
Vastaus #28

Juha Tanska

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1
Morjens!

Aiempaan pohdintaan pyörän omistajahistoriasta kommentoisin sen verran, että Ari Hännikäinen näyttää ajavan tällaisella vihreärunkoisella Puchilla jo heinäkuussa 1988 Vekaranjärvellä Anjalankosken moottoriseuran järjestämässä kansallisessa kisassa. Itseltä löytyy video em. kisasta. Onhan hän tosin voinut vaihtaa pyörän samanlaiseen ennen 1989 päitsiä...

Selailin vuoden 1989 MP1-lehdistä kisatuloksia läpi ja Ari Hännikäisen lisäksi tuloksista löytyi kuntoluokasta HTM.ää edustanut Kekke Lainio 250 Puchilla ja myöskin kuntoluokasta VMK:n Pertti Juurinen Puchilla, mutta pyörän koosta ei löytynyt mainintaa, mutta muistelisin että nämä kuntoluokan herrat ajoivat aina 250 Pucheilla.
Kekke Lainio ajoi ulkomuistini mukaan ainakin aiempina vuosina punavalkoisella Puchilla. Jollain vanhemmilla videoilla hän taitaa näkyä, mutta itseltä ei löydy 1989 vuodelta videoita, josta voisi varmistaa onko pyörä vaihtunut uudempaan jossain välissä.

Helmikuu 27, 2017, 11:36:42 ap
Vastaus #29

Mika Komulainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 950
Mun käsityksen mukaan Ari Hännikäinen on alkanut harrastella uudelleen pyörähommia. Jos joku kaipaa puhelinnumeroa entisöinnin merkeissä niin puhelinnumero löytyy kyllä.