Kirjoittaja Aihe: Talvipyöräilyä osa 2 - "Citymaasturi"  (Luettu 7605 kertaa)

Tammikuu 28, 2015, 09:29:33 ap
Luettu 7605 kertaa

Heikki Salmén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 219
  • Återfallsgubbe
Ajelin viime talven työmatkat Honda Transalpilla. Mukavaa oli ja kaikki meni hyvin. Kirjoittelin aiheesta muutaman kommentin tälle palstalle.

Transalp lähti kesällä uudelle omistajalle. Aloin alkusyksystä etsiä korvaavaa pyörää tämän talven työmatkoille. Ensi vuoden talvena ei eläkeläismiehen enää tarvitse työmatkoja ajella. No, syyskuun Saksan reissulta lähti mukaan Honda Varedero. Vähän mietin, että saattaa olla vähän iso ja painava talvipyöräksi, mutta toisaalta jollakin rimpulalla se reilun kahden tuhannen kilometrin kotimatka tuntui pitkältä. Siis Varadero. Kotimatka meni mainiosti, iso kone jaksaa viedä mottoritielläkin reipasta kyytiä ja tavaroita mahtui sivulaukkuihin tarpeeksi. Vähän "citymaasturihan" se Varadero on, mutta tosi mukava peli kaikella tavalla, ainakin kesäkelillä.

Varustelin pyörän syksyllä talvea varten. Nastoitetut Durot Mopo-Sportista sekä kahvan- ja penkin lämmittimet. Kaikki jo viime talvena hyväksi todettuja varusteita. Lokakuun lopulla tuli pieni takaisku kun kotimatkalla autoilija poukkasi vilkkua näyttämättä viereiseltä kaistalta kylkeen ja pukkasi minut nurin. Ruhjeita ja nyrjähdys minulle ja naarmuja pyörälle. Vakuutusyhtiö olisi lunastanut pyörän, mutta en antanut vaan neuvottelin hyvän käteiskorvauksen. Se, että ajovarusteet menivät uusiksi oli hyvä koska muutenkin oli päivityksen tarvetta.

Nyt on tullut kokemusta pakkasella ja liukkaalla ajosta. Varadero lähtee käyntiin reilun kymmenen asteen pakkasella ihan hyvin, mutta on alkutaven kokemuksen perusteella liian iso ja painava lumella ja liukaalla. Hondan jarrusysteemi, jossa molemmat pyörät jarruttavat sekä jalka- että käsijarrusta on huono talvikeliin. Olisi hyvä saada jarrutettua vain takapyörällä. Säilyisi ohjaustuntuma paremmin tosi liukkaalla. Myös Varaderon jalkatapit ovat minulle huonossa paikassa, juuri siinä kohdassa johon jalka tarvittaessa pitäisi saada maahan tueksi. Viime vuoden Transalp oli parempi talvipyörä.

Täytyy kerätä lisää kokemuksia ja raportoida sitten mikä on arvio "citymaasturista" keväämmällä.


[ylläpito on poistanut liitteen]

Tammikuu 28, 2015, 11:06:49 ap
Vastaus #1

Juho Karko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 260
Jos pyörä on matala esim. HD iso lättäpää 1200 1937 painoa otteen mukaan 250kg se menee hyvin talvella noilla 18,4.10 MoposSportin Duroilla käyntiin lähtee hyvin vielä -28 pakkasessa täys synteettisellä auton öljyllä tällä oon ajannu monta talvea työtysti Brittikone on ketterämpi ja nopeampi niillä ajoin ennen talvella paljon ja makneetto sytys on aina puolaa parempi ei oo riippuvainen alusta.
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 251'39
Zundapp KS 750 `44
Ariel Square Four MK 2 1000 `54
Royal Enfield Scrabler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 '69

Tammikuu 28, 2015, 14:19:03 ip
Vastaus #2

Heikki Veijanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 290
Moikka kaima

Hyvin on transu pelannut. Ei ole tarvinnut kuin kaksi uutta rengaskertaa toinen ensi suvelle ja toinen tälle talvelle.

Hessu

Helmikuu 01, 2015, 15:57:29 ip
Vastaus #3

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2968
  • Moukka
Tuli käytettyä pyöriä ja koitettua samalla tuota talvipyöräilyä. cbr lähti sentään tasaselta liikkeelle, mutta gsx:t jäi sutimaan heti paikalleen. Piti ihan työntää takasin talliin ykkönen pesässä ja kone käynnissä, kun suzukien pito ei riittänyt edes tuolle loivalle tallin luiskalle.

 Niistä ei taida olla talvipyöräksi, ainakaan suvikumeilla?   :) Pappatunturi menee kuin mummo lumessa. No problem.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 01, 2015, 15:59:07 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Helmikuu 01, 2015, 18:59:48 ip
Vastaus #4

Pentti Vaherkoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 503
Uskaltaako tuollaisilla Moposport-Duroilla poiketa yhtään suola-asfalttiteiden ulkopuolelle? Itsellä nyt talviajokkina kevyt trial-Honda kisarenkaan välikausirenkailla n. 4-5mm rallinastoilla. Yhtään pienemmillä en uskaltautuisi tuonne uraisille ja jääpolanteisille teille. Eihän nuo mitkään katulailliset ole, eivätkä sovellu paljaalla asfaltilla ajeluun.

Helmikuu 02, 2015, 11:45:40 ap
Vastaus #5

Heikki Salmén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 219
  • Återfallsgubbe
Viime talvena tuli Duroilla ajettua lumisella ja vähän jäiselläkin tiellä. Tänä talvena on ollut pääasiassa asfaltti/suolapintaa.

Pito on melko hyvä, mutta eihän nämä renkaat mitään todellisia off road -renkaita ole. Lumipolanteisella jäätiellä saattaisi tulla hiki.

Helmikuu 02, 2015, 13:06:47 ip
Vastaus #6

Juho Karko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 260
Ei vastaa piikki renkaita mut menee kun on tie urissa saattaa heittää ei nouse hyvin niistä ylös jos jäisiä ja syviä kisapiikeillä nousee ihan toisen lailla, HDssa tulee maa vara vastaan helposti pohjapanssari auraa kyllä lunta mut sitten jää siitä kii ja joutuu jalkautuu työntää esim jäällä jos on kinoksia.
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 251'39
Zundapp KS 750 `44
Ariel Square Four MK 2 1000 `54
Royal Enfield Scrabler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 '69

Helmikuu 02, 2015, 13:14:30 ip
Vastaus #7

Pentti Vaherkoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 503
Noilla 4-5 millisilläkään ei tosiaan ole mitään vaikeuksia nousta paljaan asfaltin urasta polanteelle. Se on aika vaarallinen tilanne, kun tuossa vaiheessa rengas ei pidä.

Helmikuu 03, 2015, 09:49:02 ap
Vastaus #8

Kari Halinen

  • Vieras

              Morjens
Kirjoitin jokunen vuosi sitten vuoden 80 talvirallireissusta tänne, siitäkin on jo 35 vuotta. Veteraanin talvirallissa on 25 käyntikertaa tullut täyteen ja  parina talvena ajelin työmatkat endurolla.  Nastat on Condorissa alla nytkin kun tein vaihtamisen helpoksi mulla on kahdet pyörät joten akseli pois ja nastapyörä paikalleen ja akseli kiinni talvikuntoon laitossa ei mene kymmentä minuuttia kauempaa, saa sitten nähdä vieläkö tulee talviralliin lähdettyä muuten ajelen talvella lähinnä maaliskuulla kun on aurinkoisia ilmoja silloin siitä nauttii. Mitäkö on ajellessa tullut mieleen talvimoottoripyöräilystä?  Ensinnäkin teho on talvella aivan sivuseikka mutta ajo-ominaisuuksiin kannattaa panostaa. Pudotin pyörää vaihtamalla takaiskarit noin 5cm matalammaksi jotta jalat ylettää kunnolla maahan sen asian tärkeyden huomaa kun se etupyörä EI nouse sen jääpolanteen päälle ja kunnon nastat alle mutta eivät nekään kesää tee. Korkeata ja raskasta pyörää en ottaisi ollenkaan koska jos kaatuu jota aina silloin tällöin tapahtuu  on pelin pystyyn kampeaminen onnetonta koska jäisellä tiellä ei ajosaapas tahdo pitää ja silloin on sekä pyörä että kuski nurin.   Ajelen aina kun mahdollista pikkuteitä myöten, pääteillä on liikaa liikennettä ja suolanpaska lentää pakkasellakin heikentäen muutenkin huurtumisen takia huonontunutta näkyvyyttä. Talviralli taitaa olla Veteraanirallin jälkeen vanhin yhtäjaksoisesti järjestetty ajotapahtuma ja ainakin viimevuotisen porukan mielipiteen mukaan jatkuvuutta on joskin kävijämäärät on vaihdelleet paljonkin vuosittain.
           
            Kari

Huhtikuu 13, 2015, 12:02:14 ip
Vastaus #9

Heikki Salmén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 219
  • Återfallsgubbe
Nyt on talvikausi päätetty ja Varaderossa on taas kesärenkaat alla.

Talvi oli taas aika helppo työmatkapyöräilijälle. Muutamat rapsakat pakkaset alkutalvesta eivät menoa haitannet. Oikein liukasta ei ollut sitäkään kuin muutamana päivänä. Hankalin keli oli joitakin viikkoja sitten kun maanantaipäivän aikana satoi räntää reilusti. Kotimatkalla kaupungissa ja isolla tiellä meni hyvin, mutta viimeiset kilometrit pikkukatuja sai taiteilla tosissaan. Olen pyrkinyt aina ajamaan jalat tapeilla, mutta nyt oli pakko vähän saappaalla avittaa.

Kahden (helpon) talven kokemuksella voin varauksetta suositella talvipyöräilyä. Nastarenkaat saa reilusti alle kahden sadan, penkinlämmitin maksaa kolme kymppiä ja lämpökahvat kuutisen kymppiä.

Vedin syksyllä etu- ja takahaarukkaan sekä vanteisiin suojarasvan. Ruman näköistä, mutta sieltä alta sai pesemällä esiin siistit maalipinnat aika helpolla. Ketjut pesin Kettenmaxilla ja nekin näyttivät kestäneen talven ajot hyvin. Öljyt ja suodattimen kun vielä ensi viikonloppuna vaihdan niin taas kelpaa kesä päästellä.

Niin, meinasi unohtua se arvio "Citymaasturista". Mainio peli, aina valmis liikkeelle. Tarpeeksi voimaa ja aikuiselle sopiva suoraselkäinen ajoasento. Tämä taitaa jäädä hallintaan vähän pidemmäksi aikaa, tai ei sitä koskaan tiedä...
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 13, 2015, 12:06:54 ip kirjoittanut Heikki Salmén »