Kirjoittaja Aihe: 2-tahtikoneen männänrenkaat  (Luettu 5684 kertaa)

Helmikuu 09, 2015, 13:29:45 ip
Luettu 5684 kertaa

Mikko Peltoniemi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 13
Kumminkopäin 2-t-koneen männänrengas kuuluisi olla, renkaan päässä oleva kolo palotilaan päin vai kampikammioon päin?
Tietenkin asian ratkaisee männässä oleva rajoitintappi joka estää rengasta pyörimästä urassaan. Ic:n konetta kasatessani hoksasin
männänrenkaan tulevan kolo ylöspäin (palotilaan) joka mielestäni on väärinpäin. Videoita ko koneesta katsoessani totesin niissäkin renkaat asennettavan samoin päin. Olisko kenelläkään antaa perusteltua vastausta?

Vastausta odotellen
Mikko Peltoniemi   

Helmikuu 09, 2015, 20:25:43 ip
Vastaus #1

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 427
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Yhdyn edelliseen vastaukseen ,toimii varmasti näinkin päin !!! :)

Helmikuu 10, 2015, 06:50:26 ap
Vastaus #2

Jarno Aheinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 795
  • "Kasikymppiset" kuuskytä/seitkytä-luvuulta
Täytyi oikein istua hetki hiljaa ja tuumailla... :) En muista koskaan nähneeni kyseisenlaista mäntää jossa kolot olis alaspäin, kyllä ne ylöspäin tuppaa olla.
Kaikkien jälkeen tänne on jäänyt tekemättömiä töitä.. mutta pitää sitä ny kuitenkin kokeilla...

Helmikuu 10, 2015, 15:56:03 ip
Vastaus #3

Erkki Korpela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 86
Mutta venäjäläisessä KO D-4 polkupyörän apumoottorissapa ei ole tapitusta ollenkaan, vaan ainokainen männänrengas saa pyöriä vapaasti.

Helmikuu 10, 2015, 16:40:38 ip
Vastaus #4

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 703
  • Kawasaki A 1 R
      IZH  on seka tapitus minulla on useampi käyt. mäntä    ylärenkaassa tappi yläp.  alarenkaassa alapuolella

Helmikuu 11, 2015, 10:39:47 ap
Vastaus #5

Mikko Peltoniemi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 13
Kiitos palautteesta!
Googlasin kuvia ja videoita joista totesin kaikissa tapauksissa renkaiden olevan samalla tavalla kuin ic:ssä.
Minullakin on yksi ic:n vanha mäntäpari samoin kuin Kuparisen Erkilläkin jossa renkaat eripäin samassa männässä.
Eiköhän tämä asia ole taputeltu vaikka perusteluja ei löytynytkään.


Helmikuu 11, 2015, 16:55:45 ip
Vastaus #6

Hannu Hartikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3551
  • Honda 350Twin

Eiköhän tämä asia ole taputeltu vaikka perusteluja ei löytynytkään.

Sen takiahan ne noin varmaan on että kolot renkaiden päissä ei kulu yhtä paljon.Kun miettii männän kulkusuuntaa puristusta vasten.Kyllä tuon IZH:nkin silti ymmärtää,samalla periaatteella.Kulumiskestosta on kyse.Näin arvelisin.

Helmikuu 13, 2015, 10:27:39 ap
Vastaus #7

Mikko Peltoniemi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 13
Parikin kaveria on esittänyt teoriaksi sitä että työtahdin aikana paine pääsee renkaan ja männän väliin jollain rengas puristuu sylinteriin tiukemmin tiivistäen paremmin???!!! ::)

Helmikuu 23, 2015, 15:34:21 ip
Vastaus #8

Pertti Taskinen1

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 29
Hei,
mielestäni se johtuu renkaan katkeamisvaarasta, jos renkaan pää nousee tapin päälle. Rengas voi kiilautua välyksessään lukitustapin ja rengasuran väliin, jolloin se on alapuolelta hiukan irti. Sylinteripaine painaa renkaan uran alareunaa vasten jolloin se taivuttaa rengasta jota se ei kestä. Kun ylärengas on niin, että katkosura on ylöspäin niin tätä ei tapahdu. T: Pertti

Helmikuu 23, 2015, 16:35:53 ip
Vastaus #9

martti.kaisamatti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 173
Parikin kaveria on esittänyt teoriaksi sitä että työtahdin aikana paine pääsee renkaan ja männän väliin jollain rengas puristuu sylinteriin tiukemmin tiivistäen paremmin???!!! ::)

L-profiili männän ylin rengas toimii juuri noin.
Sen olen huomannut, jos kiertokangen hela on kovin kulunut, renkaiden lukitustapit voivat olla paljon ajetussa koneessa kuluneet miltei kokonaan pois. Silloin ollaan jo lähellä koneen kiinnileipomista. Siksi varmaakin siirryttiin  neulalaakeroituun kiertokangen yläpäähän, neulalaakeri ei ole niin kranttu voitelun suhteen kuin hela on.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 23, 2015, 16:48:36 ip kirjoittanut martti.kaisamatti »

Helmikuu 23, 2015, 20:28:09 ip
Vastaus #10

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 609
Katselin mäntävarastojani ja kaikenlaisia tapituksia niistä löytyi.
Nyky-moottorisahojen männistä suurimmassa osassa tapit oli rengasuran ylälaidassa.
Yksi vanhempi oli sellainen jossa tapit uran alalaidassa, voi olla pikku pyöränkin mäntä.
Jawa 350 cc mäntien tapitus on uran pohjalla siten että renkaat päät menevät yli yhteen.
Näin on yleensä Jawojen männissä.  Harvoin niiden ohennetut päät on rikki menneet.
Venäläisen Druzba sahan männässä on uran poikki messinkilatta, eli rengas on sen vahvuuden lyhyempi !