Kirjoittaja Aihe: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.  (Luettu 44764 kertaa)

Joulukuu 25, 2019, 12:56:52 ip
Vastaus #90

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 645
Jännä, että tuohon viimeiseenkuvaan ei tullut yhtään kommenttia viimeksikään kun kuvat olivat esillä.

Tämä Jarnon kuva kuitenkin lienee Ahvenostolta ja vuodelta 1970?


[ylläpito on poistanut liitteen]

Joulukuu 26, 2019, 15:34:53 ip
Vastaus #91

erkki itävuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 129
Se viimeinen kuva 100005 on varmaan ollut liika helppo ja siksi ei vastauksia... siis -69 Imatralta, CR-Hondalla Pertti Leinonen, MTRN-Suzukilla Cees van Dongen (nämä esiintyivät juuri tuolla 50-kuutioisten topicissa, vähän otsikon ulkopuolelta) ja tehdas-Mitzillä Gunther Bartusch. Kolme hyvin erilaista elämänkaarta...

Epäilen olisiko Agostini koskaan Apparalla käynyt...?

Joulukuu 26, 2019, 16:48:20 ip
Vastaus #92

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 645
Se viimeinen kuva 100005 on varmaan ollut liika helppo ja siksi ei vastauksia... siis -69 Imatralta, CR-Hondalla Pertti Leinonen, MTRN-Suzukilla Cees van Dongen (nämä esiintyivät juuri tuolla 50-kuutioisten topicissa, vähän otsikon ulkopuolelta) ja tehdas-Mitzillä Gunther Bartusch. Kolme hyvin erilaista elämänkaarta...

Epäilen olisiko Agostini koskaan Apparalla käynyt...?

Kiitos!
Aikalaisille ilmeisiä mutta meille jälkeenjääneille 70-luvun puolella syntyneille  ei niinkään.
Hommaa ei helpota sekään, että kuvien todennäköinen ottaja ei itsekkään muista ketä on kuvannut ja missä.
Mutta hieno homma, että tietoa vielä löytyy ja saadaan vähän kirjoitettua "kuvan taakse", digitaalisesti tosin.

Tapahtumista alkaa olla kuitenkin jo 50 vuotta ja aikalaiset ovat plus/miimus seitenkymppisiä eli jos jotain meinaa muistiin kirjoittaa niin nyt taitaa olla ne ajat.

Joulukuu 29, 2019, 09:46:58 ap
Vastaus #93

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 645
Mikäs tuo isä-Penan pyörä on alunperin ollut ?
YDT1 ?



[ylläpito on poistanut liitteen]

Joulukuu 29, 2019, 13:10:52 ip
Vastaus #94

erkki itävuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 129

Joulukuu 29, 2019, 15:57:03 ip
Vastaus #95

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1754
https://www.cycleworld.com/2016/03/25/yamaha-yds-2-standard-motorcycle-history-cycle-world-classics-remembered/    hyvä peesailla kun Erkki tietää,taitaa nuo vaatteet olla uudemmat?? mutta hienoja kuvia,lisää vaan                                                                       
 http://www.tz350.net/tdtrpage.htm löytyiskö tuolta perustietoja                             
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 29, 2019, 15:59:32 ip kirjoittanut juha p salonen »

Joulukuu 29, 2019, 16:47:08 ip
Vastaus #96

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 645
No jos kiinnostusta riittää niin laitetaan näitä maakuntasarjan kuvia.
Maailmantähdet tuli jo käsiteltyä.

Kuvassa 10006 viilaillaan sylinteriputkia oikean kilpakoneen sylinteristä kopioidun mallin mukaan.
Olisiko ollut Hansenin pyörä mallina?

10063 esittelee racing-teamin koko kaluston ja henkilökunnan.  Osa-aikamekaanikko Olli puuttuu tosin kuvasta.

Setin loppukevennyksenä 100070. Isä-Pentti sommittelee ilmeisen vastustelevaa äitiäni valokuvattavaksi.
Minä en muuten ole koskaan nähnyt isää rööki huulessa muuten kuin tässä kyseisessä kuvassa.
Lopetti motskarihommat ja tupakoinnin ennen syntymääni eikä ole opetellut kumpaakaan sittemmin uudelleen.

ps. Nämä ovat olleet esillä jo aiemmin, joten sanokaa jos kyllästyttää.


[ylläpito on poistanut liitteen]

Joulukuu 29, 2019, 21:12:13 ip
Vastaus #97

erkki itävuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 129
Erinomaisen mielenkiintoisia... YDS2:ssa oli vakiona valurautasylinterit ilman putkia. Pöydällä olevat alumiinisylinterit ovat silmämääräisesti Yamahan muotoisia, ehkä leveämmin rivoin, mikä voisi viitata TD1A:han, jossa oli myös putket, TD1B:ssä kovakromipinta. Vai olisivatko täysin muuta valmistetta, omaa tai tarvike?

Joulukuu 29, 2019, 23:27:11 ip
Vastaus #98

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 645
Minulla on se käsitys, että alkuperäiset sylinterit putkitettiin jonkilaisena omavalmisteena tutun moottorikoneistajan avustuksella.
Ja kuvan sylinterit saattavat olla nekin, josta aukkojen muotoja imitoidaan.
Muistan puhutun tehdasmoottorista, jota yritettiin kopioida.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 29, 2019, 23:31:35 ip kirjoittanut Juha Pohjamo »

Joulukuu 30, 2019, 07:13:10 ap
Vastaus #99

tapani vakoniemi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 151
Voisiko olla, että kyseessä olisi yds5 moottori tai sylinterit? Siis tarkoitan joista kisasylinterit tehtiin, ei siis välttämättä pöydällä oleva jos siinä rivat leveämmät kuin vakiossa?
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 30, 2019, 07:20:02 ap kirjoittanut tapani vakoniemi »

Joulukuu 30, 2019, 10:33:57 ap
Vastaus #100

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1754
mites Fiat ja pyörä on ne toisissaan kiinni,pyörän kuljetusta varten?

Joulukuu 30, 2019, 10:53:07 ap
Vastaus #101

Pirjo Koivuniemi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 12
Hienoja kuvia. Tuo pyörän kiinnitys kuljetusta varten kiinnostaa ja onkohan menty kuinka pitkiäkin matkoja tuolloin?

Joulukuu 30, 2019, 10:55:22 ap
Vastaus #102

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 645
mites Fiat ja pyörä on ne toisissaan kiinni,pyörän kuljetusta varten?
Fiatissa oli omavalmisteinen teräsputkesta tehty takapuskuri, jossa oli kiinnityskorvat jammua varten.
Jammusta etupyörä pois ja etuhaarukasta akselipultilla puskurin korvakkeisiin kiinni.
Etupyörä kusiaisen kattotelineelle ja vielä jammusta ketjut pois, että huilaa vapaasti.

Kuulemma on matkustettu kisoissa ympäri suomea ja yövyttykin autossa.

Tämä oli peräti katsastettu yhdistelmä.


[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 30, 2019, 11:00:19 ap kirjoittanut Juha Pohjamo »

Joulukuu 30, 2019, 11:26:19 ap
Vastaus #103

Pirjo Koivuniemi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 12
Kiitos tiedosta ja kaikista kuvista! Aiemmin laitetut kuvat näyttää poistuvan,hyvä kun laitat uudemman kerran. Kiinnostavaa näitä on katsella ja lueskella juttuja. :)

Joulukuu 30, 2019, 11:46:21 ap
Vastaus #104

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Mikähän tuo jammu viiatin perässä on ollut noin lakiteknisesti, perävaunu vai hinattava laite?  Ja mikähän on ollut ajoneuvon suurin sallittu nopeus?

Omien jääratakokemusten muistilokerosta pompahti 60-70-lukujen taitteen ajoilta mielikuva kuussatasesta viiatista, jossa kulki jäärata-ajoihin pari nuorta miestä, vai olisiko ollut peräti kolme, ja kakspuolikas Husqvarna.  Siis sen auton sisällä kaikki. Hussea piti jonkin verran purkaa, oisko ollu molemmat pyörät irrallaan, ja autosta tais olla kuskin penkkiä lukuunottamatta purettu penkit pois.  Husse kulmittain sisään repsikan puolen ovesta, ja legenda tais olla, että yhden kyytiläisen piti mennä ensin kyytiin, eikä päässyt matkalla kahville.  Pois pääsi kyydistä vasta, kun pyörä oli ensin nostettu pois.  Muisti tarjoais kuskin nimeksi jotain Harri Paranko tai vastaavaa, ihan SM-kärjen vauhdissa tais ratoja kiertää.  Nimestä en mee takuuseen, saatoin kirjoittaa väärin tai peräti sotkea johonkin toiseen.

Oman kilpa-ajoihin osallistumisen ensimmäinen vuosi (1968) kuljettiin kisoihin isän Skoda Octavialla, Husqvarna oli takakontissa kyljellään, kontin kansi auki, etupyörä ja keula ulkopuolella.  Isä ajoi autoa, kun ei ollut itsellä vielä ikää eikä korttia autolle.  Ainakin kerran puhkesi Skodasta rengas sellaisella reissulla, ja Husqvarna piti nostaa välillä pois kontista, jotta päästiin varapyörään ja tunkkiin käsiksi.

Ei ollut 12 metrisiä motorhomeja muillakaan, mutta kulkemisen tarve ja into oli suuri, konstit keksittiin.  Henkilöauton perässä vedettävät peräkärrit alkoivat sitten 70-luvun edetessä yleistyä, aluksi usein ihan itse tehtyinä ja pian niitä alkoivat konepajat väsätä jopa sarjoina, ja niitä tuli myyntiin rautakauppoihin rakentajille.

- muistel tällä kertaa jv -