Kirjoittaja Aihe: Kysymys BMW K100 RS/RT  (Luettu 13435 kertaa)

Maaliskuu 09, 2015, 20:23:20 ip
Luettu 13435 kertaa

Esa Meskus

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 343
Hei,
Löytyykö teiltä henkilökohtaista käyttökokemusta otsikon pärrästä vuosimallia 80-luvun puolen välin paikkeilla: millainen peli se on käyttäjälleen, onko siinä ominaisuuksia joiden vuoksi voitte suositella sitä tai ei?

T. Esa
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 09, 2015, 20:40:12 ip kirjoittanut Esa Meskus »

Maaliskuu 10, 2015, 07:56:57 ap
Vastaus #1

Viljo Lahma

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 610
  • Allegro con moto
Löytyy vm. -84. Tässä ensinnä mieleen tulleet:
+Vakaa ajettava, hyvä kate (RS)
+ Simppeli huollettava
+Vähäinen varaosatarve

-Matelunopeuksissa kankeahko käsitellä
-4-koneen värinä stongassa (K75 ei värise)
-Sähköjohdot ohuet ja niiden liittimet hentoisia.
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Maaliskuu 10, 2015, 16:04:26 ip
Vastaus #2

Timo Riihimäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 101
Mulla oli 10-vuoitta -87 mallinen RS ja toimi kuin junan vessa. -84-85 malleissa mittarivikoja. Vähän hajuton/ mauton mutta kone kestää satojatuhansia. Helppo huoltaa ja ylläpitää. Aikansa edistyksillisin urheilullinen matkapyörä (RS). Etukate ei mielestäni toiminut ja siksi vaihdoin sen toisenmalliseen. Kardaani kannattaa huoltaa aika-ajoin ( helppo homma)

Maaliskuu 10, 2015, 16:28:20 ip
Vastaus #3

Reijo Huhtakangas

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5371
  • Tulin nain ja voitin
Hei,
Löytyykö teiltä henkilökohtaista käyttökokemusta otsikon pärrästä vuosimallia 80-luvun puolen välin paikkeilla: millainen peli se on käyttäjälleen, onko siinä ominaisuuksia joiden vuoksi voitte suositella sitä tai ei?

T. Esa

Hyvä pyörä se on ! Pesee monet nykypelitkin mennen tullen, heikkoja kohtia ei oikeastaan ole, stereoperällä varustetuissa malleissa takapyörän ja lautaspyörän väliset spoorit kannattaa tarkistaa ja voidella aika-ajoin, tehtaan suositus taisi olla 60 000 km välein, helppo viiden minuutin homma jonka voi tehdä renkaanvaihdon yhteydessä.

Jos moottori käy karkealla äänellä ja "raklattaa" tyhjäkäynnillä, niin sillä voi tingata hintaa...  :D  Mutta vika itsessään on suht, helppo korjata, se nimittäin johtuu siitä että joku on yrittänyt säätää tyhjäkäyntiä väärästä ruuvista ja ruiskuläpät ovat menneet epäbalansiin, se aiheuttaa tosin pahan kuuloisen tyhjäkäynnin, säätämiseeen löytyy netistä ohjeet, ( ja myös allekirjoittaneelta tarpeen vaatiessa)
homma vaatii tarkan alipainemittarin onnistuakseen, mutta sen jälkeen kone käy kuin "sukkasillaan" pehmeästi kehräten, näitä tapauksia on sattunut kohdalle useampia, ja vika on ollut aina sama.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 10, 2015, 16:33:24 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07


Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  


http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Maaliskuu 10, 2015, 16:41:46 ip
Vastaus #4

Esa Meskus

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 343
Kiitos vastauksista jotka kuulostavat hyvältä. Kyseinen K100 on 2-venttiiliä/sylinteri ja siis rivinelonen ja vm -84 ajettu alle 200tkm.
Noista ärristä ja ässistä en ole varma joita tuohon otsikkoon laitoin.
Mielipiteitä saa lisätä tähän ketjuun, asiaa tai asian vierestä.

T. Esa


Maaliskuu 11, 2015, 07:45:04 ap
Vastaus #5

Petri Järvinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 118
  • Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now!
Huomenta!

Uudehkolla Koosatkulla ajelin apouttia 30 vuotta sitten ja jo silloin huomio kiinnitty seuraaviin asioihin:
- Mittaristoja meni kun kahvipaketteja (kokoajan oli tosi vähän ajettu peli alla).
- ECM liittimissä kosketushäiriöitä.
- Motarilla ajaessa peräöljyt lensi pitkin takapyörää.
- V***nmoinen savutus aina kylmäkäynnistyksessä.
Muuten tosi mukava ajella ja RT:ssä suojaava kate ja varmaan nää pikkuhäiriöt jo tähän päivään mennessä saatu korjattua...

PJ
(SS125A -> CB100 -> CB350F -> GS450L -> HVA WR125 -> XJ750 Seca -> K100RT -> YZ250 -> R-E G2 350cc -> NX650 -> WR250R)

 Indian 101 Scout 750cc -29
 2 X Ariel VH 500 RedHunter -54

Maaliskuu 11, 2015, 20:53:24 ip
Vastaus #6

Viljo Lahma

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 610
  • Allegro con moto
Muutama lisäkommentti:
Mittaristo-ongelmat johtuivat ainakin osin siitä, että kosteudenpoistoreikiä ei ollut varhaisemmissa malleissa sekä mittarin tiiviste-o-renkaan vuotamisesta, jolloin vesi pääsi mittariston sisään.
Savutus käynnistyksen jälkeen johtui useimmiten sivuseisontatuella oltuaan. Moottorihan oli silloin "kumossa" ja moottoriöljy saattoi valua männänrenkaiden välistä palotilaan. Pari kertaa käynnistin yleisellä paikalla 2-tahti BMWn. :)
8-venttiiliisen säätöpalojen vaihto, silloin harvoin kun se tarvitsee tehdä, on helppoa. Tarvittavat palanvaihtotyökalut tein itse. 16v mallissa pitää irrottaa nokka-akselit vastaavassa tilanteessa.
Reijon mainitsema läppiensäätö pitäisi tehdä. Itse en ole säätöihin koskenut mutta varmuuden vuoksi voisi olla hyvä tarkistaa.
Minkähänlainen mittari siihen sopisi?
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Maaliskuu 28, 2015, 18:55:13 ip
Vastaus #7

Vesa Salmu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2726
Tietäsköhän joku, että onko tuon ilimotuksen BMW:hen muutettu kate vai onko joku erikoisempi malli. Mun nähäkseni näitä ei oo tehty ympyriäisellä ajovalolla.

http://www.nettimoto.com/bmw/k/1827926

Tuo ei ois kaukana. Pitäsköhän käyvä vilikaseen?
Kommentteja uuninpankolta.

Maaliskuu 28, 2015, 19:17:59 ip
Vastaus #8

Pekka Hakkarainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 537
  • BMW R26, K100LT, Zündapp 428 Combinette
Voisi olla nakumallin K100 johon on laitettu tarvikekate.  Alkuperäinen kate tuo ei ole, (eikä varsinkaan LT... ai mistäkö tiedän...)  ;)
- a rebel without a clue -

Maaliskuu 28, 2015, 19:58:51 ip
Vastaus #9

Vesa Salmu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2726
Niinpä nii... sinäpä tijjät vaan minä en. Siltippä kysynki. Ku rupes mua nii ounastuttaan.

Tuli vaan mieleen semmonenki, että jos vaikka joskus ois pikkusen pökänny katetta kallelleen ja risaseksi räksäyttäny, nii siinä vaiheesahan siihen ois saattanu viritellä vaikka Vintjammerin keulalle?

Toisaalta haitanneeko tuommonen pikku personalisointikaan?

Ku en oo oikeen semmonen kiillotushenkinen tyyppi, nii tuo saattas mennä tuommosenaanki.
Kommentteja uuninpankolta.

Maaliskuu 28, 2015, 20:39:16 ip
Vastaus #10

Timo Riihimäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 101
On RS:n kate, mutta pyöreällä lampulla. Näitä on joskus näkynyt pääosin alkusarjoissa.

Maaliskuu 28, 2015, 20:49:06 ip
Vastaus #11

Pekka Hakkarainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 537
  • BMW R26, K100LT, Zündapp 428 Combinette
On RS:n kate, mutta pyöreällä lampulla. Näitä on joskus näkynyt pääosin alkusarjoissa.
Joka päivä oppii uutta!  ;)
- a rebel without a clue -

Huhtikuu 02, 2015, 15:10:25 ip
Vastaus #12

Pauli Ylikoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2264
Onko tosiaan ollut RS:ää pyöreällä lampulla? Yhtään sellaisen kuvaa en löytänyt. Kysyin huvikseni naamakirjan kansainvälisessä K-ryhmässä tuosta, ja siellä ehdoteltiin Eglass- ja TCP-nimisiä katefirmoja. Mutta eipä kyllä löydy kuvia niistäkään! Tommonen rainanpätkä tosin löyty TCP:stä, kate on ihan saman näköinen kuin tuossa Nettimoton ilmossa.

https://youtu.be/rVMd_aOtvUw
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Huhtikuu 02, 2015, 18:13:48 ip
Vastaus #13

Vesa Salmu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2726
Jotakuinki samanlainen kait tuo on.

Kommentteja uuninpankolta.

Huhtikuu 02, 2015, 20:18:34 ip
Vastaus #14

Pauli Ylikoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2264
Bokserin käyttöohjekirjassa (ainakin –81 mallin suomennoksessa) sanotaan, että sivutuki on "lyhytaikaista käyttöä varten". Mutta 80-luvun lopun K75:n ohjekirjassa asiasta ei puhuttu mitään. Siitä huolimatta, että molemmista löytyy sama pöläyttelyilmiö ja K-mallissa kaikki pytyt ovat sivutuella pää alaspäin – bokserissa vaan toinen. Vaan vaaratontahan se on.
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -