Kirjoittaja Aihe: Jukan Helkama Ax ja Ässä  (Luettu 25797 kertaa)

Maaliskuu 17, 2015, 10:42:20 ap
Vastaus #15

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 144
Ei tuo välttämättä kovin kaukana totuudesta ole. Kai se toinenkin kunnollinen runko olisi kuntoon laitettava kun rupeaa osiakin pikkuhiljaa kertymään lisää. Kannattaako muuten lintassa olevia vannekehiä oikaista vai etsiä vaan suosiolla kunnolliset.

Maaliskuu 17, 2015, 19:11:49 ip
Vastaus #16

Juha Torala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 184
Alumiini ei oikein nätisti tykkää oieta, ite ettisin uudet.
Tuli mieleen vielä tuosta runkonumerohommasta, että olisko ekat ax:t ollu ilman kirjainta, sitten kun on tullu 10000 mopoa täyteen niin lyöty kirjain eteen ja aloitettu numerot alusta...

Maaliskuu 17, 2015, 19:35:37 ip
Vastaus #17

matti perätalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 378
riippuu vähän alumiiniseoksesta, mutta yleensä alumiini murtuu ennen oikenemista.. harvoin kestää taivuttelua. Tietenkin voi koittaa varovasti pieniä vekkejä korjata/tasoittaa kemiallisella metallilla, jos tulee maali päälle. Yksistä volvon alumiinivanteista korjasin kanttariosumaa kemiallisella metallilla ja omasta mielestä ihan siisti tuli :)

Maaliskuu 18, 2015, 11:41:22 ap
Vastaus #18

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 144
Kunhan pääsen täältä komennuspaikkakunnalta kotiin viikonlopuksi nappaan vanteista kuvat.
Niitä ekan sivun kuvia suurentamalla näköö millainen numerojen meistämisessä on, mutta esitetyn teorian mukaan toi vois sityen olla -89 tai -90 mallia eikö vain.

Toukokuu 17, 2015, 23:53:39 ip
Vastaus #19

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 144
Näköjään unohtunu kuvat laittaa tykkänään...
Koitetaan jos tässä isyysvapaalla olisi sen verran aikaa :D

Toukokuu 20, 2015, 07:51:38 ap
Vastaus #20

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 144
Nonniin kaivoin AX:n varaosavanteet eilen hallin nurkasta näkösälle. Takavanne taitaa mennä ihan vaan pinnauksella, mutta etuvanne saattaa vaatia uuden kehän.







Tuo vanne on pökätty jos oikein kunnolla, hyväänen vekki ja yksi pinna on karannut vanteen läpi kantansa kanssa.
Sitten tunnistus kysymys. Mikä on etujarru pääsylinterin tyyppi? Valmistajan tiedän olevan Grimeca, mutta tyypillä/mallilla olisi helpompi etsiä osia. Etujarrukaffa kun on joskus katkennut on kahvan päästä sylinteriä jotain lähtenyt samalla karkuun, ainakaan jarrukaffan pätkä mikä multa löytyy ei yllä painamaan mäntää.





Alemmasta kuvasta tuli huono kun järkkäri tarkensi vain etualaan.

Toukokuu 21, 2015, 08:14:35 ap
Vastaus #21

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 144
Soittelin eilen trafiin ja tuolla 0605 numerolla oleva ajokuntoinen mopo on ollut rekisterissä viimeksi 1997.
Kaikesta päätellen kaikki on kunnossa vaikka tuo rungonnumero vähän hassu onkin. Pitää jostakin löytää edes orkkis päätevaimennin
rekisteröinti katsastukseen, on tuo tyhjätty ja kuriton vakioputki sen verran äänekäs. Ja dataa etujarrusta kaivataan edelleen.

Toukokuu 21, 2015, 08:54:13 ap
Vastaus #22

mikko_koivusalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 321
Mikko Koivusalo

Hopeasiipi MM4 -59
Tunturi Break -86
Monark monarpeden -59
Jupiter 50 -58

Toukokuu 21, 2015, 15:23:00 ip
Vastaus #23

Jani Kaasalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 542

Sitten tunnistus kysymys. Mikä on etujarru pääsylinterin tyyppi? Valmistajan tiedän olevan Grimeca, mutta tyypillä/mallilla olisi helpompi etsiä osia. Etujarrukaffa kun on joskus katkennut on kahvan päästä sylinteriä jotain lähtenyt samalla karkuun, ainakaan jarrukaffan pätkä mikä multa löytyy ei yllä painamaan mäntää.


Mallimerkintää en tiedä, mutta mielestäni se on sama kuin Tunturi Tiger Aquassa (Uudempi malli niistä. Vanhemmissa Aquoissa oli pyöreällä muovisella jarrunestesäiliöllä oleva, jonka varsinaiset sylinteriosan sisäkalut on silti samoja kuin kantikassäiliöisessä). Jarrusatula taas on peilikuva Aquan satulasta, mutta muistelisin että sisäkalut menee kaikki ristiin.
VARAOSIA MYYTÄVÄNÄ: www.janikaasalainen.fi

Lisää varaosia myytävänä: https://www.huuto.net/haku/sellernro/1218281

Toukokuu 25, 2015, 23:34:02 ip
Vastaus #24

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 144
Kiitokset vinkeistä.
Sillä olisin halunnut tietää Grimecan tuotenumeron että olisin voinut metsästää eBaystäkin pääsyllkkyä.
Sitten axun pakoputkeen... Tuosta omasta axusta on poistettu kuristukset ainakin paisarissa olevien hitsisaumojen perusteella ja eipä päätevaimenninkaan hiljaiselta vaikuta. Onko AX:n päätevaimennin perus tarvike vai oikein hankolaasten tekoonen? Jos koittaisi toisella vaimentimella saada mopedia vähän hiljaisemmaksi.

Kesäkuu 02, 2015, 20:29:34 ip
Vastaus #25

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 144
Postimies on ollut ahkera ja kuskannut kaikkea pientä axuun liittyvää. Italiasta tuli oikean kokoinen kaasarinkurkku SHA14-12 Dellortolle ja huutonetistä onnistuin ostamaan AX:n esitteen sekä imukurkuntiivisteen. Pakoputken ja etujarrun kun saisi sepittyä niin mopon voisi koittaa rekisteröidä. Sain Trafista selville että moponi on ollut rekisterissä tuolla 0605 runkonumerolla 1995-1997 kilvella LE-899. Tarkoitukseni on saada mopoon alkuperäinen kilpi takaisin :) Vuosimallina Trafin tiedoissa oli 1995 joka ei voi pitää paikkaansa, koska AX:än valmistus loppui käsittääkseni 1993...

Kesäkuu 03, 2015, 07:22:37 ap
Vastaus #26

mikko_koivusalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 321
Vuosimallina Trafin tiedoissa oli 1995 joka ei voi pitää paikkaansa, koska AX:än valmistus loppui käsittääkseni 1993...

Onhan se mahdollista että on myyty uutena vasta -95 ja sitä mukaa se on tullut vuorimalliksi...
Mikko Koivusalo

Hopeasiipi MM4 -59
Tunturi Break -86
Monark monarpeden -59
Jupiter 50 -58

Kesäkuu 05, 2015, 23:13:21 ip
Vastaus #27

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 144
Eilen hain Maaningan kupeesta viellä yhden Axun lisää. Varaosiksi tuo menee, harmittavasti ajovaloa ei ollut tuossakaan.

Kesäkuu 25, 2015, 23:29:07 ip
Vastaus #28

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 144
Ja nyt oli puoli tusinaa erikuntoista AX:ää markilla, tiistaina hain Kauhavalta kaksi mopoa viellä lisää kun sain halvalla.
Kunhan nuo kerkiän purkamaan osiksi on takoitus tehdä yksi koko punainen ja yksi puna valkoinen kilpiin asti.

Heinäkuu 29, 2015, 19:55:25 ip
Vastaus #29

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 144
Tallissa ollut hiljaisehkoa viime aikoina, mutta osia ja tuntumaa on tullut kerättyä senkin edestä.

AX:llä olen ajellut jonkin verran "kuutamokierroksia" lähialueen tilusteillä. Mopo tuntuisi toimivan muuten aivan ok, mutta vaihdelaatikko remonnti on pakko tehdä jossakin välissä. 2- ja 3-vaihde hyppivät pois päältä ja välillä vaihdepoljin muuttuu kovaksi ikään kuin siirtäjät jäisivät jumiin. Tätä esiintyy varsinkin pienemmälle vaihdettaessa. Kilvittää tämän kuitenkin meinaan tämän syksyn aikana viellä että kerkiääsi vähän pitempiäkin lenkkejä tekemään. Kesälomalla tein myös matkan Ylikorven fillariliikkeeseen Kokkolaan ja ostin yhtä ja toista pientä tarpeellista AX:ään.

Ässään onnistuin ostamaan puuttuneita osia huutonetistä. Kohtuullisella hinnalla sain ostettua nopeusmittarin jalkoineen ja etulyhdyn. Etulyhty on Niox merkkinen eli saattaa olla tarvikekin aivan hyvin. Alkuperäisen etulyhdyn valmistaja ja malli kun ei ole selvinnyt minulle viellä ihan kunnolla. Ässän moottori on nyt toisen mopoharrastajan hellässä huomassa ja valmistunee jossakin vaiheessa syksyn tai alkutalven aikana.