Kirjoittaja Aihe: Jukan Helkama Ax ja Ässä  (Luettu 27013 kertaa)

Huhtikuu 24, 2016, 23:07:43 ip
Vastaus #45

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 143
Selvisi tänään miksi sylinterin kyljissä on punaista vauhtisilikoonia...
Vesitila on murtunut molemminpuolin ja särät oli paikattu silkkarilla ja syylärisementillä.
Varaosamoottorista löytyi hyvä pytty jonka laitoin tilalle, jostakin syystä mopo ei enään suostu lähtemään tulille.
Muutoksia tuli sen verran että kaasari on nyt vakio, mäntä on risan pytyn kanssa ollut ja kansi vaihtui kanssa. Alkuperäisessä kannessa oli tanssinut jotain männänpäällä niin ettei kannentiiviste pitänyt vettä oikealla puolella.

Huhtikuu 30, 2016, 23:18:34 ip
Vastaus #46

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 143
Rekisterikilpi odottaa konttorilla valmiina ja kun AX nyt toimii on rekisteröintikatsastus ensiviikolla.

Toukokuu 07, 2016, 09:46:58 ap
Vastaus #47

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 143
Katsastus suoritettu eilen ja kaikki meni ok. Inssi oli lähinnä kiinnostunut runkonumerosta ja tyyppikilvestä, jarruista ja valoosta se vaan kysyy toimiiko. Kurvailin eilen kilven saannin riemussa 40 kilsaa ja ajetun matkan perusteella ainakin pyöränlaakerit saa vaihtaa kaikki ennen vesijärveä. Sitten pitää kanssa kokeilla varaosa keuloista löytyisikö yhtään parempia pumppuja tai koikeilla itse huoltaa yksi pari. Mopo meinaan joustaa ohjauslaakerin lisäksi teleskoopeista. Mutta on mopoilu vaan helkutin kivaa puuhaa.

Toukokuu 18, 2016, 21:53:21 ip
Vastaus #48

Atte Isola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 220
Mitenkäs hyvin näihin axuihin saa osia? Esim. löytyykö mistään enää muoviosia (katteita)?
DT200WR -92
YZ250WR 250 -89
Monkey Z50 -87
Monkey Z50JJ Rothmans -88
Monkey Z50 -90
Monkey Z50 -91
Suzuki S1 -91
Helkama AX -90
Tunturi City -90

Toukokuu 19, 2016, 19:30:47 ip
Vastaus #49

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 143
Käyttö osaa löytyy viellä kohtuudella mutta katteita on lähestulkoon turha kuvitella löytävänsä ehjiä tai uusia. Käyttö lienee ollut aikoinaan niin kuluttavaa että ainakin lokasuojat ja tankin ilmanohjaimet on saaneet kipiää. Ylikorvelta Kokkolasta löytyy tankkeja ja satuloita sentään uusina ja käyttöosaakin kanssa, ko pyöräliike osti aikanaan tehtaan loppuvaraston.

Ebay:n kautta osaa löytyy kanssa koska AX:ssä olevaa Minarelli RV4 moottoria on käytetty ainakin kolmessa eri Aprilian mopossa, moottorista on myös olemassa kuusivaihteinen RV6 versio. Katteitakin olen katsellut mutta ei ole tullut vastaan, osat ovat kuitenkin tunnettujen tarvike valmistajien Cemoto ja Acerbis valmistamia. Jos jostain saisi katteiden valmistajien omat tuotenumerot saattaisi tärpätä paremmin.

Toukokuu 19, 2016, 19:45:16 ip
Vastaus #50

Atte Isola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 220
Joo tässä googletellut koko päivän kun oon kuumeisena aikaa. Uusimmasta hankinnasta puuttuu juurikin nuo vaikeimmat, eli valokate ja takalokari :P Eli sellaisia saa tarjoilla.

Tietääkö Jukka sanoa, onko keulan liukuputkien pituus AX:ssä 535mm?
DT200WR -92
YZ250WR 250 -89
Monkey Z50 -87
Monkey Z50JJ Rothmans -88
Monkey Z50 -90
Monkey Z50 -91
Suzuki S1 -91
Helkama AX -90
Tunturi City -90

Toukokuu 19, 2016, 20:50:02 ip
Vastaus #51

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 143
Etuvalokatteita mulla on pari ylimäärästä, mutta ne eivät ole priimoja. Liukuputken pituudesta en ole varma.

Toukokuu 21, 2016, 17:03:11 ip
Vastaus #52

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 143
Mopoilin tänään melkeen 70 kilsaa. Kävin Ylistarossa Aseman Ajoneuvotapahtumassa pyörähtämässä. Hyvä sää ja hyvin onnistunut ilmoittelu oli saanut hienosti väkeä liikkeelle. Rompetorimyyjiäkin oli mukavasti mutta mitään itselle tarpeellista ei tällä kertaa löytynyt.
Satuin ajelun jälkeen hoksaamaan miksi ketjun on kiristetty tappiin. Arvelin että noon vaan venynny mutta ketjunohjain ja laahain on vaan yksinkertaasesti ajettu loppuun  ;D

Toukokuu 31, 2016, 22:17:11 ip
Vastaus #53

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 143
Kun AX on päivähoidossa odottamassa kyytiä Classic Vesijärveen ruuvasin pitkästä aikaa Ässääkin. Vaihdoin uuden kaasuvaijerin ja alkuperäisen Maguran kaasukahvan paikoilleen. Muuten tuli hyvä mutta kaasu ei palaudu itsellään nolla kohtaan. Mahtaa olla kaasukahvanrungossa tai kaasarissa liian lyhyt säätönippa jotta luistin jousi ei vedä kaasua takaisin. Lisäksi nappasin takarenkaankin irti ja totesin sieltäkin pyöränlaakerien olevan aivan loppu. Kuskasin molemmat vanteet läheiselle autokorjaamolle laakerien vaihtoon niin saan saan kerralla hyvän. Takapyöränlaakerit kyllä lahtivät itsellään irti mutta etupyörän kanssa moisesta ei ollut toivoakaan.

Kesäkuu 05, 2016, 20:32:57 ip
Vastaus #54

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 143
Classic Vesijärvi takana ja ajamalla AX:llä reitti läpi 8) Jokin rallattava ääni moottorista rupesi kuulumaan varsinkin kun rupesi kiihdyttämään letkan vauhdista mäkiä varten. En sitten millään onnistunut äänen lähdettä paikallistamaan mutta eiköhän mopo antaudu kesän mittaan jos se on oikia vika. Vaihdepoljin jäi kanssa kertaalleen oikein kunnolla jumiin kolmoselle mutta onneksi loput pykälät rupesivat löytymään kun hetken odotteli. Kunhan ajokausi on ohi tarttee tehdä vaihteisto remontti. Nyt olis kaikkiaan 300km tälle vuotta takana.

Kesäkuu 11, 2016, 22:11:56 ip
Vastaus #55

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 143
Tänään kasasin Ässän eli laitoin renkaat takasin alle ja säädin jarrut. Koeajo lenkki sujui muuten hyvin mutta kytkin luistaa ja nopeusmittari näyttää puutaheinää. Vois kokeilla jossakin topikissa Sachsin yhteydessä mainittua apu palautusjousta vaujerin ohjurin ja kytkinvivun väliin.

Kesäkuu 30, 2016, 22:59:45 ip
Vastaus #56

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 143
Sain hommattua eBayn kautta kohtuu hinnalla 12.12 SHBA kaasarin. Onpa nyt originaalia vastaava 12-millinen "viritys kaasari" olemassa. Leimattu 89 eli on oikeinkin sopiva osa AX:ään  ;)

Mitkä muuten ovat AX:n ja Ässän etuhaaarukan stefojen mitat? Molemmat vuotavat haarukkaöljyä stefoista ja kun Vuorenmaa olisi tuossa Lapualla kätevästi lähellä voisin mittojen kanssa hakia uudet. Jatkokysymyksenä mitä öljyä suositellaan Paiolin etupumppuihin?

Heinäkuu 01, 2016, 07:08:06 ap
Vastaus #57

Atte Isola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 220
Omaankin tarttis sopiva kaasari metsästää. Jättäis tuon ehjän alkuperäisen hyllyyn ja joku alle 15mm SHA vois olla sopiva. Mitäs eroa on muuten SHA ja SHBA?

AX:n Paiolin stefojen mitta on 30x40x7. Muistan ulkoa kun eilen just asensin omaan keulaan uudet :P Öljyksi ostin Valvolinen haarukkaöljyä. Paioli ei liene kovin tarkka öljyistä. Muistelen että aikoinaan laitoin jotain paksumpaa moottoriöljyä S1 keulaan, että sai toiminnan jämymmäksi.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 01, 2016, 07:09:59 ap kirjoittanut Atte Isola »
DT200WR -92
YZ250WR 250 -89
Monkey Z50 -87
Monkey Z50JJ Rothmans -88
Monkey Z50 -90
Monkey Z50 -91
Suzuki S1 -91
Helkama AX -90
Tunturi City -90

Heinäkuu 01, 2016, 09:06:53 ap
Vastaus #58

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 143
Kiitos infosta niin on helpompaa lähtiä ostoksille.
Mun mielestä SHA ja SHBA ero on siinä että SHBA:ssa on tyhjäkäyntisuutin. Mulle piisaa että tuo oma mopo kulkee vähän yli viittäkymppiä.

Heinäkuu 01, 2016, 09:11:57 ap
Vastaus #59

Atte Isola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 220
Jaa siinä on semmonen ero. Tilasin just 15mm SHA:n. Saas nähdä miten sillä käy  :P Ei onneksi korkealta tipu, kun maksoi ebayssa posteineen 16€  ;D
DT200WR -92
YZ250WR 250 -89
Monkey Z50 -87
Monkey Z50JJ Rothmans -88
Monkey Z50 -90
Monkey Z50 -91
Suzuki S1 -91
Helkama AX -90
Tunturi City -90