Kirjoittaja Aihe: Jukan Helkama Ax ja Ässä  (Luettu 27181 kertaa)

Heinäkuu 01, 2016, 14:49:44 ip
Vastaus #60

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 143
Nettiä pläräämällä selvisi että Ässän stefat ovat 28x38x7, hassun pieni ero muutes AX:n ja ässän liukuputkien välillä.
Atte oliko tiiviste ihan perus stefa ettei ollut esimerkiksi tupla huulella.

Heinäkuu 01, 2016, 22:48:13 ip
Vastaus #61

Atte Isola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 220
Ässässä on sitten samat kuin S1:ssä. AX:n hain ihan laakeriliikkeestä stefat pölyhuulella. Nuo 28x38x7 tilasin tuolta:

http://kartingkauppa.fi/tuotteet/38-kampiakselin-stefa-28x38x7.html

On vähän jämäkämmät kuin normaalistefat pölyhuulella.
DT200WR -92
Monkey Z50 -87
Monkey Z50JJ Rothmans -88
Monkey Z50 -90
Monkey Z50 -91
Suzuki S1 -91
Helkama AX -90
Tunturi City -90

Heinäkuu 02, 2016, 09:39:05 ap
Vastaus #62

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 143
Vuorenmaan setä ei arvannut myydä mulle kumpaakaan kokoa kun näki millainen stefa kyseessä. Meinas että etupään stefat on akseleille tarkoitettuja stefoja jämympiä, lisäksi ukko epäili että tavis stefa saattaa pullahtaa pois paikoiltaan kun keula ottaa iskuja vastaan.
No eiköhän Paiolin omia stefoja löydy ainakin eBaysta.

Heinäkuu 02, 2016, 10:52:11 ap
Vastaus #63

Atte Isola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 220
Noissa molemmissa omissa oli nuo ns. normistehvat pölyhuulella. S1 oli 99% tehtaan jäljiltä, eli sellaiset lienee olleet uutenakin :) Tuo tiivistehän ei ole kovan paineen alaisena, iskarin "hydraulinen" toiminta tapahtuu alempana. No, koeajoilla viimeistään näen miten nuo toimii  :P

Juha Ollilalla on S1:ssä ilmeisesti nuo Kartingkaupan kampuran stefat kestänyt hyvin?
DT200WR -92
Monkey Z50 -87
Monkey Z50JJ Rothmans -88
Monkey Z50 -90
Monkey Z50 -91
Suzuki S1 -91
Helkama AX -90
Tunturi City -90

Heinäkuu 07, 2016, 06:18:53 ap
Vastaus #64

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 143
Lauantaina auto kohti Oulaisia ja Piipsjärven ajoja. Eiköhän AX edelleenkin pysy nipussa.

Heinäkuu 08, 2016, 00:06:55 ap
Vastaus #65

Atte Isola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 220
Paljonkos lurautit öljyä/putki AX:ään?

Edit: Olihan se ohjekirjassa, eli 1,2dl/putki  ::)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2016, 11:33:50 ap kirjoittanut Atte Isola »
DT200WR -92
Monkey Z50 -87
Monkey Z50JJ Rothmans -88
Monkey Z50 -90
Monkey Z50 -91
Suzuki S1 -91
Helkama AX -90
Tunturi City -90

Heinäkuu 09, 2016, 19:50:30 ip
Vastaus #66

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 143
Lienee sytkäboksi kohta vaihtokunnossa...
Pientä käyntihäiriötä oli Oulaisten reissulla havaittavissa ja kerran mopo sammui lennosta lenkin aikana. Piipsjärvi kuitenkin kunnialla kierretty ja tällä reissulla tuli tälle kesää 400km AX:llä täyteen.

Heinäkuu 09, 2016, 20:15:29 ip
Vastaus #67

Juha Ollila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 98
Juha Ollilalla on S1:ssä ilmeisesti nuo Kartingkaupan kampuran stefat kestänyt hyvin?

Jep, stefat on kestäy, mutta eivät oikein noita nykyajan öljyn luiruja pidä sisällään  ;D

Laitettiin Castrolin moottoriöljy äskettäin sisälle. 10W40 paremmalle näyttää, mutta eihän etuputketkaan olleet uudet.

Heinäkuu 10, 2016, 14:43:38 ip
Vastaus #68

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 143
Jumankauta mä en käsitä mikä Ässän käynnisstimen akselissa voi olla väärin asennettu tai kulunut. Ongelmanahan on että kun mopo on käynnistynyt käynnistyspoljin alkaa valua alaspäin ja tarttuja ottaa uudelleen käynnistyspolkimeen, jolloin alkaa kuulua härkäräikkää muistuttava ääni.
Kokeilin jo uudella käynnistyspolkimen palautusjousella, mutta se ei muuttanut tilannetta. Pitääkö käynnistinakseli jousineen jotenkin virittää kireälle lohkossa olevaa pidätinpulttia vasten?

Heinäkuu 10, 2016, 20:27:09 ip
Vastaus #69

Jari Vanhanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 334
Pultti auki ja käännät kammen ylhäältä alas (lovi menee ohi pultin). Pultti kiinni , kampi irti ja takaisin oikeeseen kohtaan, pitäisi toimia.
< -83 Raisu
     Samoha

Heinäkuu 11, 2016, 10:53:55 ap
Vastaus #70

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 143
Kiitokset!
Näin mä itsekkin lopulta tajusin kun irtoposkella ja kammella asiaa tutkailin.
Ässä tarvitsee enään uudet renkaat ja se olisi rekisteri kelpoinen. Hitsasin takalampunjalan takaisin runkoon kun olin saanut käynnistimen pelaamaan. Nyt palaa takatuikku hienosti ja kytkin alkoi pitämään 75W90 vaihteistoöljyllä.
Kun töikseen huoltaa lentokoneita on todella rentouttavaa puuhata mopejen kanssa lomalla 8)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 11, 2016, 10:58:40 ap kirjoittanut JukkaLaine »

Heinäkuu 14, 2016, 11:02:52 ap
Vastaus #71

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 143
AX:ään tuli sadepäivän ratoksi vaihdettua takapyöränlaakerit ja jarrukengät. Jos tänään nuorimmaisen päiväunien aikana tutkisi onko emäputkenlaakerin välykselle tehtävissä mitään. Inhottavaa etujarrulla vauhtia hillitessä kun emäputkenlaakeri ja molemmat teleskoopit antavat periksi. Jos edes toisen ominaisuuden saisi torpattua pois...

Heinäkuu 15, 2016, 00:01:50 ap
Vastaus #72

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 143
Emäputkenlaakereista tuli hyvät laittamalla vaseliinia ja kiristämällä sopivasti. Uudet Arieten valmistamat etupään stefat sain ostettua MC Scatterilta, samalla ostin litran purkin BelRayn etuhaaarukkaöljyä. Kuinkas muut on ottaneet nätyimmin kovettuneet vanhat stefat pois? Auttaisiko lämmitys esimerkiksi kuumailmapuhaltimella ettei alaputkeen jäisi työstöjälkiä.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 20, 2016, 23:06:42 ip kirjoittanut JukkaLaine »

Heinäkuu 15, 2016, 01:07:50 ap
Vastaus #73

Antti Mäki-Paavola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 277
  • Yamahamaha
Joo kuumailmapuhaltimella on hyvä lämmittää alaputkea, lähtee stefa todella nätisti pois. Uuteen stefaan reilusti vaseliinia sisäkehälle ja ulkopuolelle ihan ohuelti niin se menee kutakuinkin sormin painamalla paikalleen, varsinkin jos putki on vielä hieman lämmin.
Yamahat YZ125K '83, YZ125L Enduro '84, TZR250 '90, RD125LC '86
Hondat CB125 K5 '73 ja Monkey '85
Tunturi Sport '73
Lusifer-Suzuki S Supermotard

Heinäkuu 20, 2016, 23:09:21 ip
Vastaus #74

JukkaLaine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 143
hyvillä vinkeillä työt onnistuvat mutta silti vanhat stefat olivat jesuksen tiukassa. Anyway ensimmäinen pitempi lenkki takana herkistely remontin jälkeen ja voi pojat että eroa on kuin yöllä ja päivällä. Nuin tasaisesti AX ei ole kulkenut viellä ikinä mulla ollessaan  8)