Kirjoittaja Aihe: Tunturi Sport 3-vaihteisen koneiden lohkoista kysymys ?  (Luettu 3745 kertaa)

Maaliskuu 18, 2015, 18:24:37 ip
Luettu 3745 kertaa

Hannu Harjulahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1892
Tutkin noita Tunturi Sport 3-vaihteisen lohkoja. Mielestäni täysin samat lohkot, mutta toisessa teksti VS ja oikea VS koneen numero ja toisessa VZ ja oikea VZ koneen numero. Onkohan stantsaajalla tullut virhe ? Kumpihan tuo todella on ?

[ylläpito on poistanut liitteen]

Maaliskuu 18, 2015, 18:26:19 ip
Vastaus #1

Hannu Harjulahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1892
Sitten tuosta vasemman puolen lohkosta kysymys. Taas muuten samanlaiset vasemman puolen lohkot, mutta toisessa tuo tapin pää ylhäällä ja toisessa alhaalla. Minkähän lohkot nuo ovat ?

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 18, 2015, 21:16:45 ip kirjoittanut Hannu Harjulahti »

Maaliskuu 18, 2015, 18:27:17 ip
Vastaus #2

Hannu Harjulahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1892
Minkähän vasemman puolen lohko tuo on, erilainen tuo pytyn kohta ? Muuten samanlainen kuin tuo edellinen toinen!

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 18, 2015, 21:16:16 ip kirjoittanut Hannu Harjulahti »

Maaliskuu 18, 2015, 21:58:34 ip
Vastaus #3

Anssi Lindahl

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 240
Tuohon keskimmäiseen löytyy Hannu varmaan siitä selitys että vaiherumpua löytyy erimittasella akselilla,siitä ei tietoa missä vaiheessa vaihtunut mutta epäilys että alkupään sportit on ollunna sillä pitemmällä akselilla :P

Maaliskuu 19, 2015, 22:08:04 ip
Vastaus #4

Rainer Grandell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2802
  • Take a Break
Tutkin noita Tunturi Sport 3-vaihteisen lohkoja. Mielestäni täysin samat lohkot, mutta toisessa teksti VS ja oikea VS koneen numero ja toisessa VZ ja oikea VZ koneen numero. Onkohan stantsaajalla tullut virhe ? Kumpihan tuo todella on ?

VZ eli kovakromissa alkujaan avarampi pytyn helman tila. Suomeksi; puhallinkonneessa "kiristävä" ja pytyn reikää pienentävä kaulusreuna.

 
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Maaliskuu 19, 2015, 22:14:01 ip
Vastaus #5

Rainer Grandell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2802
  • Take a Break
Sitten tuosta vasemman puolen lohkosta kysymys. Taas muuten samanlaiset vasemman puolen lohkot, mutta toisessa tuo tapin pää ylhäällä ja toisessa alhaalla. Minkähän lohkot nuo ovat ?

Puch-tehas keksi vuonna 63 (?) kickstartin. Silloin tuli tämä pitkällä vaihderummun akselilla varustettu vaihteisto. Näitä tunnetusti esim -70 vuoden sporteissa myös Suomen versioissa. Eli tuo ankkurointipaikka on todella syvällä.

-71 alkaen ei näitä enää riittänyt tuotantoon ja vaihderumpuun tuli pelkkä lyhyt pätkä joka osui tähän uuteen paisutettuun lohkovaluun. Saattaapi Suomen uudet säännöt vaikuttaa tähän tuotekehitykseen. 
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 20, 2015, 19:44:09 ip kirjoittanut Rainer Grandell »
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Maaliskuu 19, 2015, 22:36:49 ip
Vastaus #6

Rainer Grandell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2802
  • Take a Break
63-70 vasen lohkossa siinä missä hyvin syvällä vaihderummunakselin paikka myös litteä ulkopuolinen "entisen poljin reiän" kohdalla sokeaksi valettu mötti. 1971 alkaen siihen tuli jostain syystä olake, eli pikkuinen uloneva keskiö. Sileä -70 asti mötti on todella harvinainen ja painonsa väärtti.
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Maaliskuu 19, 2015, 23:12:25 ip
Vastaus #7

Rainer Grandell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2802
  • Take a Break
hiukan poikkeavia tuloksia riippuen onko VS-puhallin tai VZ-kovakromi. Puhallinversioissa Litteä poljinaksilan seinämä vielä 71 (ainakin) kun taas kovakromissa korotettu sokkoreikä.

Eka kuvassa 62-69 pakkaspropulla täytetty polkimenreikä. Tämä lähinnä Suomen markkinoitten ulkopuolellla.

Toka kuvassa 69-71 varsinkin 70 kk ja 71 asti puhallin - lohko. Näissä erikoinen vaihteisto suht isoilla rattailla ja pitkällä vasemmanpuoleisella vaihderummun aksilalla.

Ja sitten kolmas kuva jossa jo tasaantumaan päin;

Näissä aina lyhyt vasenpätkä siirtorummun akselissa ja tilalle sopii myös 4-vaihteisen osat. Haarukat pitää olla myös 4-vaihteisesta.








[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 19, 2015, 23:27:31 ip kirjoittanut Rainer Grandell »
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Maaliskuu 20, 2015, 19:15:59 ip
Vastaus #8

Hannu Harjulahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1892
Niinpä näytti olevankin noissa siirtoakseleissa eri pituuksia kuten kuvista näkee.

[ylläpito on poistanut liitteen]